#سوال_1954_ زوجه غائب چطور طلاق داده می شود؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عن الحلبی قال: سَأَلْتُ أَباعَبْداللَّه عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ و هِیَ حَائِضٌ فقال الطَّلَاقُ لِغَیْرِ السُّنَّةِ بَاطِل
📚کافی ج۶ص۵٨
حلبی گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنش را در حالیکه حائض است طلاق می دهد سؤال کردم؛ امام فرمود : طلاق غیر سنت باطل است!
2⃣عن بُکَیْرٍ قَالَ اشْهَدْ عَلَی أَبی جَعْفَرٍ أَنِّی سَمِعْتُهُ یَقُولُ الْغَائِبُ یُطَلِّقُ بِالْأَهِلَّةِ و الشُّهُور
📚کافی ج۶ص۷۹
بُکَیْر گوید : بر امام باقر صلوات اللَّه علیه شهادت می دهم که شنیدم می فرمود : مرد غائب بر حسب هلال ها و ماه ها طلاق می دهد!
3⃣عن إسماعیل الجعفی عن أبی جعفر قال: خَمْسٌ یُطَلِّقُهُنَّ الرَّجُلُ عَلَی کُلِّ حَالٍ الْحَامِلُ و الَّتِی لَمْ یَدْخُلْ بِهَا زَوْجُهَا و الْغَائِبُ عَنْهَا زَوْجُهَا و الَّتِی لَمْ تَحِضْ و الَّتِی قَدْ یَئِسَتْ مِنَ الْحَیْض
📚کافی ج۶ص٧٩
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : پنج مورد است که مرد در هر حالی آنها را می تواند طلاق دهد : زن باردار و زنی که شوهرش به او دخول نکرده است و زنی که شوهرش از او غائب است و زنی که هنوز حیض نشده است و زن یائسه!
4⃣عن إِسحاق بن عمار عن أبی عبداللَّه قال: الْغَائِبُ إِذَا أَرَادَ أَنْ یُطَلِّقَهَا تَرَکَهَا شَهْراً.
📚کافی ج۶ص٨٠
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : مرد غائب وقتی بخواهد زنش را طلاق دهد، یکماه او را رها می کند (یکماه صبر می کند و بعد طلاق می دهد)!
5⃣عن ابن سماعة قال: سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ أَبِی حَمْزَةَ مَتَی یُطَلِّقُ الْغَائِبُ قَالَ حَدَّثَنِی إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ أَوْ رَوَی إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ أَوْ أَبِی الْحَسَنِ قَالَ إِذَا مَضَی لَهُ شَهْرٌ.
📚کافی ج۶ص٨١
پسر سماعه گوید : از محمد بن أبي حمزة سؤال کردم : غائب کی طلاق داده می شود؟ او گفت : حدیث نمود مرا اسحاق بن عمار یا روایت نمود برای من اسحاق بن عمار از امام صادق یا امام کاظم صلوات اللَّه علیهما که فرمود : وقتی که یکماه از (غیبت) بر او بگذرد!
6⃣عن إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قال: قُلْتُ لِأَبِی إِبْرَاهِیمَ الْغَائِبُ الَّذِی یُطَلِّقُ أَهْلَهُ کَمْ غَیْبَتُهُ قَالَ خَمْسَةُ أَشْهُرٍ سِتَّةُ أَشْهُرٍ قُلْتُ حَدٌّ دُونَ ذَا قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ.
📚تهذیب ج۸ص۶۲
اسحاق بن عمار گويد : به امام کاظم صلوات اللَّه علیه گفتم : مرد غائبی که زنش را طلاق می دهد، غیبت او چه مدت باشد (که بتواند طلاق دهد)؟ امام فرمود : پنج ماه، شش ماه! من گفتم : حدي کمتر از آن؟ فرمود : سه ماه!
7⃣عن جمیل بن دراج عن أَبِی عبداللَّه قَالَ: الرَّجُلُ إِذَا خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ إِلَی السَّفَرِ فَلَیْسَ لَهُ أَنْ یُطَلِّقَ حَتَّی تَمْضِیَ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ.
📚تهذیب ج۸ص۶۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : وقتی مرد از خانه اش برای سفر بیرون رود، برای او نیست که طلاق دهد تا اینکه سه ماه بگذرد!
8⃣عن أبی بصیر قال: قُلْتُ لِأَبِی عَبْداللَّه الرَّجُلُ یُطَلِّقُ امْرَأَتَهُ و هُوَ غَائِبٌ فَیَعْلَمُ أَنَّهُ یَوْمَ طَلَّقَهَا کَانَتْ طَامِثاً قَالَ یَجُوزُ.
📚تهذیب ج۸ص۶۲
ابوبصیر گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : مردی زن غائب خود را طلاق می دهد و بعداً متوجه می شود که روزی که او را طلاق داده است حائض بوده است! امام فرمود : جائز است!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، یکی از شروط صحت طلاق این است که زن حائض نباشد و در پاکی و طُهری باشد که از ابتدای آن جماع صورت نگرفته باشد.
اما اگر زن در غیاب مرد باشد و به هیچ عنوان امکان استعلام حیض و پاکی زن نباشد، بدون آگاهی از حیض و پاکی او می توان زن را طلاق داد و این شرط ساقط می شود.
اما شرط اضافه ای که در طلاق غائب وجود دارد این است که لازم است از زمان غیبت مدتی گذشته باشد و بر حسب هلال و ماه طلاق داده شود که هر چند این مدت در چند روایت کتاب کافی، یکماه معرفی شده است، اما در روایات دیگر، سه ماه و پنج ماه و شش ماه نیز آمده است.
هر چند روایات یکماه معتبر و قابل عمل است ولی برای مراعات احتیاط که مورد توصيه أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین می باشد و برای اینکه به همه روایات عمل شده باشد، می توان به روایات #سه_ماه عمل نمود، زیرا با توجه به متن روایت 6⃣ که تنها روایتی است که پنج ماه و شش ماه را معرفی نموده است، صریحاً سه ماه هم به عنوان حد کمتر آن اجازه داده شده است و لذا کسی که به روایات سه ماه عمل کند، به همه روایات عمل نموده است.
✅ مراعات سائر شروط روائی طلاق نیز لازم است.
✅ اگر بعد از طلاق غائب متوجه شود که زن در هنگام طلاق حائض بوده است، طبق روایت 8⃣، طلاق صحیح است.
https://t.me/porseshvapasokhe
بسم اللَّه الرحمان الرحیم
صلی اللَّه علی محمد و آل محمد
از آنجا که به علتهایی از جمله :
محدودیت علمی
و محدودیت وقتی
و محدودیت امکانات
و کثرت مشاغل
و زمان بر بودن آماده کردن پاسخ روایی دقیق
و دست تنها بودن
و........
پاسخ پیامهای صدها نفر از اعضای محترم به تأخیر افتاده است، لازم است از همه آنها عذرخواهی کنم و خدمت آنها عرض کنم که کوتاهی حقیر عمدی نیست و محدودیت های مختلف مانع از پاسخ سریع و پاسخ به همه پیامها و سؤالات می باشد.
خدمتگذاری به محبین أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین وظیفه و افتخار حقیر است ولی توان و علم و امکانات و وقت و... محدود است و مشکلات مختلف زندگی نیز خلل های مختلفی ایجاد می کند، ولی هر چند هدف و تلاشم این است که خدمتگذار همه باشم، ولی حجم و تعداد و محتوای سؤالات و پیام ها به گونه ای است که عملاً از پاسخگویی به همه آنها عاجز شده ام و در حد توان و امکانات در حال خدمت هستم.
بنده صد در صد دست تنها هستم و به علت تخصصی و دقیق بودن فقه روائی، افرادی که برای کمک اعلام آمادگی کرده اند، کاری برایم نمی توانند انجام دهند.
لذا از محضر کلیه محبین بزرگوار أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین عذرخواهی میکنم و درخواست عفو دارم و امیدوارم بتوانم پاسخ روایی همه آنها را به مرور بدهم. ان شاء اللَّه
✅ این متن را نوشتم که افرادی که پاسخ آنها داده نشده است یا تأخیر دارد بدانند که عمدی نیست و محدودیت ها مانع خدمت سریع است و بنده را عفو کنند.
✅ دعای شما عزیزان قطعاً کمک کننده خواهد بود و محتاج آن هستم.
✅ پیشنهادات و انتقادات و...... را به آیدی زیر ارسال فرمایید :
@moheb124
✅ برای تعجیل فرج مولایمان امام زمان صلوات اللَّه علیه دعا کنیم.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
نظرات (0)