Loading...

#سوال_1952_ آیا قِران بین دو یا چند طواف جائز است؟




✅ پاسخ : منظور از «قِران» در طواف این است که دو یا چندین طواف که هر کدام دارای هفت شوط است، پشت سر هم انجام شود و دو رکعت نماز طواف در پایان به تعداد طواف ها خوانده شود.
اکنون به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِنَّمَا یُکْرَهُ أَنْ یَجْمَعَ الرَّجُلُ بَیْنَ الْأُسْبُوعَیْنِ وَ الطَّوَافَیْنِ فِی الْفَرِیضَةِ فَأَمَّا فِی النَّافِلَةِ فَلَا بَأْسَ.

📚 الفقیه ج۲ص۴۰۱
📚الکافی ج۴ص۴۱۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا مکروه است که فرد بین دو هفت تایی و دو طواف فریضه جمع کند، اما در مورد طواف نافله إشکالی ندارد!


2⃣عَنْ زُرَارَةَ أَنَّهُ قَالَ: رُبَّمَا طُفْتُ مَعَ أَبِی جَعْفَرٍ وَ هُوَ مُمْسِکٌ بِیَدِی الطَّوَافَیْنِ وَ الثَّلَاثَةَ ثُمَّ یَنْصَرِفُ وَ یُصَلِّی الرَّکَعَاتِ سِتّاً.

📚 الفقیه ج۲ص۴۰۲

زراره گوید : گاهی همراه امام باقر صلوات اللَّه علیه در حالیکه او دست مرا گرفته بود، دو یا سه طواف می کردم. سپس منصرف می شد و شش رکعت نماز آن را می خواند!



3⃣عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ إِنَّمَا یُکْرَهُ الْقِرَانُ فِی الْفَرِیضَةِ فَأَمَّا النَّافِلَةُ فَلَا وَ اللَّهِ مَا بِهِ بَأْسٌ.

📚 الکافی ج۴ص۴۱۹

عمر بن يزيد گويد : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : همانا قِران در فریضه مکروه است، اما نافله، به اللَّه قسم إشکالی به آن نیست!


4⃣عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ جَمِیلٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: طُفْتُ مَعَ أَبِی جَعْفَرٍ ثَلَاثَةَ عَشَرَ أُسْبُوعاً قَرَنَهَا جَمِیعاً وَ هُوَ آخِذٌ بِیَدِی ثُمَّ خَرَجَ فَتَنَحَّی نَاحِیَةً فَصَلَّی سِتّاً وَ عِشْرِینَ رَکْعَةً وَ صَلَّیْتُ مَعَهُ.

📚 التهذیب ج۵ص۴۷۰

زراره گوید : همراه امام باقر صلوات اللَّه علیه سیزده طواف هفت شوطی که همه آنها را با هم قِران نمود انجام دادم در حالیکه امام دستم را گرفته بود! سپس از طواف خارج شد و به گوشه ای رفت و بیست و شش رکعت نماز (یعنی ١٣ نماز دو رکعتی) خواند و من هم همراه ایشان خواندم!


5⃣عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ قَالَ: وَ سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ هَلْ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَطُوفَ الطَّوَافَیْنِ وَ الثَّلَاثَةَ وَ لَا یَفْرُقَ بَیْنَهُمَا بِالصَّلَاةِ ثُمَّ یُصَلِّیَ لَهَا جَمِیعاً قَالَ لَا بَأْسَ غَیْرَ أَنَّهُ یُسَلِّمُ فِی کُلِّ رَکْعَتَیْنِ.

📚قرب الإسناد ص۱۰۵

علی بن جعفر گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه سؤال کردم که آیا برای فرد صلاح است که دو طواف و سه طواف انجام دهد و با نماز طواف بین آنها جدایی نیندازد و سپس برای همه آنها نماز طواف بخواند؟ امام فرمودند : إشکالی ندارد، مگر اینکه بر سر هر دو رکعت سلام می دهد!


6⃣عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ فِی حَدِیثٍ قَالَ: وَ لَا قِرَانَ بَیْنَ أُسْبُوعَیْنِ فِی فَرِیضَةٍ وَ نَافِلَةٍ.

📚 مستطرفات السرائر ص۷۳

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : قِران در بین دو هفت شوط طواف در فریضه و نافله نیست!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، بعد از هر طواف که دارای هفت شوط است، دو رکعت نماز طواف باید خوانده شود.
اما اگر فرد بخواهد دو یا چند طواف به جا آورد و سپس نمازهای آن را با هم بخواند، تنها در صورتی می تواند این کار را انجام دهد که همه آن طواف ها نافله و مستحبی باشد ولی اگر طواف ها فریضه باشد یا یکی از طواف ها فریضه باشد، اجازه قِران بین طواف داده نشده است و لذا بعد از هر طواف باید نماز آن خوانده شود و سپس طواف فریضه بعدی انجام شود.

به عبارت دیگر، قِران بین طواف های نافله رخصت دارد ولی طواف فریضه رخصت ندارد.
بر این اساس فرد می تواند مثلا 70 شوط طواف نافله که ده طواف می شود انجام دهد و سپس 10 نماز دو رکعتی برای این طواف ها بخواند، ولی در طواف فریضه، نماز آن باید بعد از هر طواف خوانده شود.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹