Loading...

#سوال_1939_ شخصی ادعا نموده است که طبق روایات، چیدن خشت گلی یا سیمانی بر لحد میت نادرست است و یا باید از خاک خود قبر خشت درست کنیم یا بدون خشت، خاک قبر بر روی خود بدن میت ریخته شود. آیا این مطلب درست است؟





✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْداللَّهِ یَقُولُ إِذَا نَزَلْتَ فِی قَبْرٍ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ... إلی أَنْ قَالَ... ثُمَّ تَضَعُ الطِّینَ وَ اللَّبِنَ فَمَا دُمْتَ تَضَعُ اللَّبِنَ وَ الطِّینَ تَقُولُ اللَّهُمَّ صِلْ وَحْدَتَهُ وَ آنِسْ وَحْشَتَهُ وَ آمِنْ رَوْعَتَهُ وَ أَسْکِنْ إِلَیْهِ مِنْ رَحْمَتِکَ رَحْمَةً تُغْنِیهِ بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاکَ فَإِنَّمَا رَحْمَتُکَ لِلظَّالِمِینَ- ثُمَّ تَخْرُجُ مِنَ الْقَبْرِ...

📚التهذیب ج۱ص۴۵۸

اسحاق بن عمار گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که در قبر فرود آمدی بگو :
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ
... تا آنجا که فرمود : سپس خِشت و گِل را (بر درب لحد) می گذاری و در حین گذاشتن خِشت و گِل می گوئی :
اللَّهُمَّ صِلْ وَحْدَتَهُ وَ آنِسْ وَحْشَتَهُ وَ آمِنْ رَوْعَتَهُ وَ أَسْکِنْ إِلَیْهِ مِنْ رَحْمَتِکَ رَحْمَةً تُغْنِیهِ بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاکَ فَإِنَّمَا رَحْمَتُکَ لِلظَّالِمِینَ

و سپس (بعد از چیدن خشت و گِل) از قبر بیرون می آیی.



2⃣عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْداللَّهِ یَقُولُ جَعَلَ عَلِیٌّ عَلَی قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ لَبِناً فَقُلْتُ أَ رَأَیْتَ إِنْ جَعَلَ الرَّجُلُ عَلَیْهِ آجُرّاً هَلْ یَضُرُّ الْمَیِّتَ قال لَا.

📚کافی ج۳ص۱۹۷

ابان گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : امام علی صلوات اللَّه علیه بر قبر رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله خِشت گذاشتند! من گفتم : به من خبر دهيد که اگر شخصی بر آن آجر (خِشت پخته) بگذارد آیا به میت ضرر می زند؟ امام فرمودند : خیر!


3⃣عن ابن أبی عمیر عن بعض أصحابه عن أَبِی عَبْداللَّهِ قال: حَدُّ الْقَبْرِ إِلَی التَّرْقُوَةِ وَ قَالَ بَعْضُهُمْ إِلَی الثَّدْیِ وَ قَالَ بَعْضُهُمْ قَامَةِ الرَّجُلِ حَتَّی یُمَدَّ الثَّوْبُ عَلَی رَأْسِ مَنْ فِی الْقَبْرِ وَ أَمَّا اللَّحْدُ فَبِقَدْرِ مَا یُمْکِنُ فِیهِ الْجُلُوسُ

📚الفقيه ج١ص١٧١

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود :حد قبر تا استخوان ترقوه است و یکی از (ائمه علیهم ألسلام) فرمود : تا پستانهای فرد (ایستاده باشد) و یکی از (ائمه) فرمود : به اندازه قامت یک مرد به گونه ای که بر روی سر کسی که در قبر است پارچه کشیده شود (یعنی اگر پارچه ای بر روی قبر کشیده شود، سر فرد ایستاده در قبر زیر پارچه قرار گیرد)، اما لحد به اندازه ای باشد که نشستن در آن ممکن باشد!


✅ترقوه به استخوان بالای قفسه سینه گفته می شود که بین رخنه گلو و کتف قرار دارد.


4⃣قال الصَّادِقُ کُلُّ مَا جُعِلَ عَلَی الْقَبْرِ مِنْ غَیْرِ تُرَابِ الْقَبْرِ فَهُوَ ثِقْلٌ عَلَی الْمَیِّت

📚الفقيه ج١ص١٨٩

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر چیزی که به غیر از خاک خود قبر بر روی قبر قرار داده شود، ثقل و سنگینی بر میت می باشد!


5⃣عن أَبِی عَبْداللَّه أَنَّ النَّبِیَّ نَهَی أَنْ یُزَادَ عَلَی الْقَبْرِ تُرَابٌ لَمْ یُخْرَجْ مِنْهُ

📚کافی ج ٣ص٢٠٢

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول الله صلی الله علیه و آله از این که خاکی بر روی قبر ریخته شود که از آن خارج نشده است، نهی نمودند!


6⃣عن أَبِی عَبْداللَّه قال: لَا تُطَیِّنُوا الْقَبْرَ مِنْ غَیْرِ طِینِهِ.

📚کافی ج۳ص۲۰۱

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : قبر را با غیر گِل خود قبر، گل اندود نکنید!


7⃣عن أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا قال: قَالَ أَبُو جَعْفَر حِینَ أُحْضِرَ إِذَا أَنَا مِتُّ فَاحْفِرُوا لِی وَ شُقُّوا لِی شَقّاً فَإِنْ قِیلَ لَکُمْ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ لُحِدَ لَهُ فَقَدْ صَدَقُوا.

📚کافی ج۳ص۱۶۶

امام رضا صلوات اللَّه علیه فرمود : وقتی امام باقر صلوات اللَّه علیه در احتضار قرار گرفت فرمود : وقتی من از دنیا رفتم، (قبری) برایم حفر کنید و برایم شَقّ در قبر درست کنید و اگر به شما گفته شد که برای رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لَحَد قرار داده شد، قطعاً راست گفته اند!


8⃣عَنِ الْحَلَبِیِّ فِی حَدِیثٍ قال: قال أَبُو عَبْداللَّه إِنَّ أَبِی کَتَبَ فِی وَصِیَّتِهِ إِلَی أَنْ قَالَ و شَقَقْنَا لَهُ الْأَرْضَ مِنْ أَجْلِ أَنَّهُ کَانَ بَادِناً.

📚کافی ج۳ص۱۴۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : پدرم در وصیت خود نوشت :... تا آنجا که فرمود : و از این جهت که ایشان چاق بودند، برایش در زمین شَقّ درست کردیم!



https://t.me/porseshvapasokhe


9⃣عن أَبِی عَبْداللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ فِی حَدِیثٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ نَزَلَ حَتَّی لَحَدَ سَعْدَ بْنَ مُعَاذٍ وَ سَوَّی اللَّبِنَ عَلَیْهِ وَ جَعَلَ یَقُولُ نَاوِلْنِی حَجَراً نَاوِلْنِی تُرَاباً رَطْباً یَسُدُّ بِهِ مَا بَیْنَ اللَّبِنِ...

📚علل الشرائع ص۳۰۹

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در قبر پایین رفتند و سعد بن معاذ را در لحد گذاشتند و خشت ها را کنار هم بر او چیدند و شروع کردند بفرمایند : سنگی به من بدهید، گِلی به من بدهید و با آن شکافهای مابین خشت ها را می بستند...


0⃣1⃣قال امیرالمؤمنین في خطبة... فَجُعِلَ فِی ضَرِیحٍ مَلْحُودٍ ضَیِّقٍ مَرْصُودٍ بِلَبِنٍ مَنْضُودٍ مُسَقَّفٍ بِجَلْمُودٍ وَ هِیلَ عَلَیْهِ عَفْرُهُ و حُشِیَ مَدَرُهُ...

📚بحارالأنوار ج77ص341

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در خطبه ای در مورد مرگ فرمود : پس (میت) در قبری محتوی لَحَد تنگ گذاشته می شود که با خشت هایی که کنار هم چیده می شود برایش حفاظ درست می شود و با سنگ بزرگ مسقف می گردد و خاکهای قبر از بالا بر او ریخته می شود و کلوخ های (قبر) در بین (خاک ها) قرار می گیرد...!



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، برای دفن میت، قبری تا استخوان ترقوه (حدود یک و نیم متر) یا تا پستانهای یک مرد یا به اندازه یک قامت حفر می شود و سپس در پایین قبر به طرف قبله مکانی به ارتفاعی که یک نفر بتواند در آن بنشیند حفاری می شود که به این قسمت پایین که در طول قبر به سمت قبله حفاری می شود «لَحَد» گفته می شود و ميت به طرف قبله بر روی دست راستش در این مکان قرار داده می شود و سپس با چیدن خشت خام یا آجر و امثال آن، درب لحد گرفته می شود و شکافهای آن نیز با گِلی که از خاک خود قبر تهیه شده است گرفته می شود و سپس با خاکهایی که از قبر بیرون ریخته شده است، قبر از خاک پُر می شود.


✅ البته نحوه دیگری هم خصوصا برای افراد چاق در روایات آمده است که بر حسب آن، بعد از حفر قبر به اندازه مذکور، در انتهای قبر شکافی با عرض کمتر از بالای قبر ایجاد می شود و میت در آن گذاشته می شود و با خشت خام یا آجر و امثال آن درب آن گرفته می شود و شکافهای آن با گل گرفته می شود و خاکهایی که از قبر بیرون ریخته شده است در قبر ریخته می شود.

البته امروزه در قبرستانهای ایران فقط از شقّ استفاده می شود و لحد تقریبا کاملا تعطیل شده است!


✅ نکته شایسته تذکر این است که در روایات فوق و غیره روشن است که درب لحد میت با خشت خام یا آجر و امثال آن گرفته می شود و حتی روزنه های آن هم با گِل خاک قبر گرفته می شود و سپس قبر پُر از همان خاکهای بیرون ریخته شده از قبر می شود.


✅ أخيراً فردي که تخصص کافی در فقه أهل بیت علیهم السلام ندارد ادعا نموده است که گذاشتن بلوک سیمانی و امثال آن بر درب لحد و شقّ قبر، مصداق نهیی است که در روایت آمده است که «هر چیزی که به غیر از خاک خود قبر بر روی قبر قرار داده شود، ثقل و سنگینی بر میت می باشد»، و ادعا نموده است که یا باید از خاک خود قبر قبل از مرگ فرد خشت تهیه شود یا بدون گذاشتن خشت و آجر، مستقیم خاک بر روی خود بدن میت ریخته شود!!! در حالیکه در روایات فوق و غیره روشن است که خشت و آجر که با آن درب لحد کاملا بسته می شود مورد نهی نیست و بلکه توصیه و سنت اهل بیت علیهم السلام بوده است و لزوم ساختن خشت لحد از خاک خود قبر هیچ توجیه روایی و حتی عقلی ندارد!


✅ از این فردی که این خطا را مرتکب شده است و آن را در فضای مجازی نشر داده است درخواست می کنم که خطای خود را سریعا اصلاح نماید و در اموری که تسلط کافی ندارد ورود نکند.


✅ البته‌ این فرد مدتی است به عنوان مهدویت روائی مشغول فعالیت است و متأسفانه هیچ ابایی از نشر برخی روایات عامی و برخی روایات کتب غالیان ندارد و با وجود اینکه ادعا می کند همه حرفهایش روایت است، گاهی آراء و نظرات خود را در کنار روایات ابراز می کند.


✅ همچنین متأسفانه ایشان قائل به حلال بودن حداقل بخشی از موسیقی ها می باشد و به صورت شرم آور کلیپ های خود که محتوی نام امام زمان صلوات اللَّه علیه و روایات اهل بیت علیهم السلام است را ممزوج با موسیقی های مختلف می کند و به بهانه موضوعات مهدوی، صوت پلید موسیقی را وارد گوش و جان محبین أهل بيت علیهم السلام می کند و با درخواست مداوم کمک مالی، در حال ترویج و عادی سازی مفاسدی مثل موسیقی در بین شیعیان آل اللَّه است.

✅ از این جهت که ممکن است افراد زیادی با ارسال این متن برای او، خطای او در ارتباط با سنگ و خشت لحد را به او برسانند، لازم دیدم چند نکته فوق را هم ضمیمه نمایم تا به او برسد و شاید متنبه گردد و از نشر موسیقی و ذکر مطالب نادرست در ارتباط با مسائل مهدویت پرهیز نماید.


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹