Loading...

#سوال_1938_ آیا قرائت قرآن در مستراح جائز است؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلتَّسْبِيحِ فِي اَلْمَخْرَجِ وَ قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ فَقَالَ لَمْ يُرَخَّصْ فِي اَلْكَنِيفِ فِي أَكْثَرَ مِنْ آيَةِ اَلْكُرْسِيِّ وَ يَحْمَدُ اَللَّهَ أَوْ آيَةٍ.

📚 التهذیب ج۱ص۳۵۲

عمر بن يزيد گويد : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد تسبیح گفتن و قرائت قرآن در بیت الخلاء سؤال کردم؛ امام فرمودند : در بیت الخلاء بیشتر از آيةالکرسی و اینکه حمد إلهی کند و یا یک آیه، رخصت داده نشده است!


✅ روایت فوق در کتاب من لا یحضره الفقیه به این شکل روایت شده است :



2⃣وَ سَأَلَ عُمَرُ بْنُ یَزِیدَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ التَّسْبِیحِ فِی الْمَخْرَجِ وَ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ فَقَالَ لَمْ یُرَخَّصْ فِی الْکَنِیفِ أَکْثَرَ مِنْ آیَةِ الْکُرْسِیِّ وَ یَحْمَدَ اللَّهَ أَوْ آیَةِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ.

📚 الفقیه ج۱ص۲۸

عمر بن يزيد از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد تسبیح گفتن و قرائت قرآن در بیت الخلاء سوال کرد؛ امام فرمودند : در بیت الخلاء بیشتر از آية الكرسي و اینکه حمد إلهی کند و آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» رخصت داده نشده است!



3⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ أَ تَقْرَأُ اَلنُّفَسَاءُ وَ اَلْحَائِضُ وَ اَلْجُنُبُ وَ اَلرَّجُلُ اَلْمُتَغَوِّطُ اَلْقُرْآنَ فَقَالَ يَقْرَءُونَ مَا شَاءُوا.

📚 التهذیب ج۱ص۱۲۸

حلبی گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه سؤال کردم که آیا زنی که در خون ولادت است و زن حائض و جنب و فردی که در حال غائط نمودن است، قرآن قرائت نمایند؟ امام فرمودند : هر چه خواستند قرائت می کنند!



4⃣قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ : سَبْعَةٌ لَا يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ الرَّاكِعُ وَ السَّاجِدُ وَ فِي الْكَنِيفِ وَ فِي الْحَمَّامِ وَ الْجُنُبُ وَ النُّفَسَاءُ وَ الْحَائِضُ

📚 الهداية ص ۴۰.

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : هفت نفر قرآن قرائت نمی کنند : فردی که در رکوع است و فردی که در سجده است و در بیت الخلاء و در حمّام و فرد جنب و حائض و نفساء!



✅ هر چند در برخی روایات از قرائت قرآن در بیت الخلاء یا همان مستراح نهی شده است و در روایت 1⃣ و 2⃣فقط رخصت قرائت آية الكرسي و آية «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» داده شده است، ولی در در روایت 3⃣، رخصت قرائت قرآن در این مکان داده شده است و فرد می تواند نهی را عمل نماید یا محدودیت وارده در روایت 1⃣ و 2⃣، یا به رخصت وارده در روایت 3⃣ عمل نماید و هر چه خواست در آنجا قرآن قرائت نماید.


✅ در مورد حکم قرائت قرآن توسط حائض و جنب که در برخی روایات فوق نهی شده است، حتماً به لینک زیر مراجعه نمایید :

https://t.me/porseshvapasokhe/682


✅ در مورد حکم قرائت قرآن در حمّام به لینک زیر مراجعه فرمایید :

https://t.me/porseshvapasokhe/1638


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹