#سوال_1924_ آیا تعیین وقت ظهور قبل از علائم اصلی و روشن مثل صيحه و سفياني ، به صورت تقریبی، مثلاً حداکثر پنج سال دیگر و امثال آن مشکلی دارد؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عن إِبْرَاهِیمَ بْنِ مِهْزَمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ قَالَ: ذَکَرْنَا عِنْدَهُ مُلُوکَ آلِ فُلَانٍ فَقَالَ إِنَّمَا هَلَکَ النَّاسُ مِنِ اسْتِعْجَالِهِمْ لِهَذَا الْأَمْرِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَعْجَلُ لِعَجَلَةِ الْعِبَادِ إِنَّ لِهَذَا الْأَمْرِ غَایَةً یَنْتَهِی إِلَیْهَا فَلَوْ قَدْ بَلَغُوهَا لَمْ یَسْتَقْدِمُوا سَاعَةً وَ لَمْ یَسْتَأْخِرُوا
📚الکافی ج١ص٣۶٩
مهزم گوید : نزد امام صادق صلوات اللَّه علیه از ملوک آل فلان (یعنی بنی عباس) یاد نمودیم. امام فرمودند : همانا مردم به خاطر شتاب ورزیدن به این امر هلاک شدند. همانا اللَّه تعالی با عجله بندگان عجله نمی کند، همانا این أمر پایانی دارد که به آن منتهی می گردد، پس وقتی به آن غایت برسند، نه یک ساعت جلو می افتد و نه تأخیر دارد!
2⃣عن عَبْدالرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْداللَّهِ إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ مِهْزَمٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَخْبِرْنِی عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِی نَنْتَظِرُ مَتَی هُوَ فَقَالَ یَا مِهْزَمُ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ.
📚الکافی ج١ص٣۶٨
عبدالرحمان گوید : من پیش امام صادق صلوات اللَّه علیه بودم که مهزم بر او وارد شد و به ایشان عرض کرد : فدایت شوم! به من خبر بده از این امری که منتظر آن هستیم کِی خواهد بود؟ امام فرمودند : ای مهزم! تعیین کنندگان وقت دروغ گفتند و شتاب کنندگان هلاک شدند و أهل تسلیم نجات یافتند!
3⃣عن مُنْذِرٍ الْجَوَّازِ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ علیه السلام قَال: کَذَبَ الْمُوَقِّتُونَ مَا وَقَّتْنَا فِیمَا مَضَی وَ لَا نُوَقِّتُ فِیمَا یَسْتَقْبِلُ.
📚الغیبة الطوسی
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : تعیین زمان کنندگان (ظهور) دروغ می گویند، ما در گذشته وقت تعیین نکرده ایم و در آینده نیز وقت تعیین نمی کنیم!
4⃣عن مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ علیه السلام قال: مَنْ وَقَّتَ لَکَ مِنَ النَّاسِ شَیْئاً فَلَا تَهَابَنَّ أَنْ تُکَذِّبَهُ فَلَسْنَا نُوَقِّتُ لِأَحَدٍ وَقْتاً.
📚الغیبة الطوسی
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر کسی از مردم که زمانی برای تو تعیین نمود، هرگز هراس نداشته باش که او را تکذیب کنی، ما برای هیچ کسی زمان تعیین نمی کنیم!
5⃣عن أبی بصیر عَنْ أَبِی عبداللَّهِ علیه السلام قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ ثُمَّ قَالَ أَبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُخَالِفَ وَقْتَ الْمُوَقِّتِینَ.
📚الغیبة للنعمانی
ابوبصیر گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد قائم صلوات اللَّه علیه سؤال کردم؛ امام فرمودند : تعیین کنندگان وقت (ظهور) دروغ گفتند. ما أهل بيت، وقت مشخص نمی کنیم. سپس فرمود : اللَّه تعالی إبا نموده است مگر اینکه زمان وقت تعیین کنندگان را مخالفت نماید!
6⃣عن محمد بن مسلم عن أبی جعفر مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام أَنَّهُ قال: السُّفْیَانِیُّ و الْقَائِمُ فِی سَنَةٍ وَاحدَةٍ
📚الغیبة الطوسی ص ۱۴۲
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : سفیانی (علیه اللعنة) و قائم (صلوات اللَّه علیه) در یک سال هستند!
7⃣عن علی بن مهزیار قال: کتبت إلی أبی الحسن علیه السلام أسأله عن الفرج فکتب إذا غاب صاحبکم عن دار الظالمین فتوقعوا الفرج
📚کمال الدین ص380
علی بن مهزیار گوید : به امام هادی صلوات اللَّه علیه نامه نوشتم و در مورد فرج سؤال کردم؛ امام فرمودند : از هنگامی که امامتان از دار ظالمین غائب گردید، منتظر و مترصد فرج باشید!
8⃣عن عبدالله بن أبي منصور البجلي قال سألت أباعبدالله عن اسم السفياني فقال و ماتصنع باسمه إذاملك كور الشام الخمس دمشق وحمص وفلسطين و الأردن وقنسرين فتوقعوا عند ذلك الفرج
📚کمال الدین ص651
عبدالله گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد نام سفیانی سؤال کردم. امام فرمود : با اسمش چه کار داری! وقتی مناطق پنجگانه شام که دمشق و حمص و فلسطين و اردن و قنسیرین است را مالک گردید، در آن هنگام منتظر فرج باشید!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، وقت ظهور مولایمان امام زمان صلوات اللَّه علیه به دست اللَّه تعالی است و هر کس هر چند تلویحاً برای آن وقتی تعیین نماید، دروغ گفته است و بدون هیچ باکی باید مورد تکذیب قرار گیرد و آنچه موظف به آن هستیم این است که به طور کلی از ابتدای زمان غیبت امام و به طور خاص از زمان تسلط سفیانی بر مناطق پنجگانه شام، منتظر و مترصد فرج باشیم، چرا که سال خروج سفیانی و ظهور امام یکسال است.
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)