#سوال_1865_ آیا سنگهای کم عمق و کوچکی که امروزه برای مستراح نصب می شود و گاهی موجب ترشح بول به بدن و لباس می شود منعی در اصول روائی ندارد؟!
✅ پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مِنْ فِقْهِ الرَّجُلِ أَنْ یَرْتَادَ مَوْضِعاً لِبَوْلِهِ.
📚 الکافی ج۳ص۱۵
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : از فقه و فهم فرد این است که موضع (مناسبی) برای بول کردن خود طلب نماید!
2⃣ قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم أَشَدَّ النَّاسِ تَوَقِّیاً لِلْبَوْلِ حَتَّی أَنَّهُ کَانَ إِذَا أَرَادَ الْبَوْلَ عَمَدَ إِلَی مَکَانٍ مُرْتَفِعٍ مِنَ الْأَرْضِ أَوْ مَکَانٍ یَکُونُ فِیهِ التُّرَابُ الْکَثِیرُ کَرَاهِیَةَ أَنْ یُنْضَحَ عَلَیْهِ الْبَوْلُ
📚 الفقیه ج۱ص١۵
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله شدیدترین مردم در ارتباط با حفظ و حراست خود از بول بود، تا جایی که وقتی قصد بول کردن داشت، به خاطر کراهت از اینکه به او بول پاشیده شود، سراغ مکان مرتفعی از زمین یا مکانی که خاک زیادی داشته باشد می رفت!
3⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جَنَاحٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ سُلَیْمَانَ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: بِتُّ مَعَ الرِّضَا فِی سَفْحِ جَبَلٍ فَلَمَّا کَانَ آخِرُ اللَّیْلِ قَامَ فَتَنَحَّی وَ صَارَ عَلَی مَوْضِعٍ مُرْتَفِعٍ فَبَالَ وَ تَوَضَّأَ وَ قَالَ مِنْ فِقْهِ الرَّجُلِ أَنْ یَرْتَادَ لِمَوْضِعِ بَوْلِهِ وَ بَسَطَ سَرَاوِیلَهُ وَ قَامَ عَلَیْهِ وَ صَلَّی صَلَاةَ اللَّیْلِ.
📚 التهذیب ج۱ص۳۳
سليمان جعفري گوید : من همراه امام رضا صلوات اللَّه علیه در دامنه کوهی شب را به صبح رساندم. پس هنگامی که آخر شب شد برخاست و دور شد و بر مکان مرتفعی قرار گرفت و بول کرد و وضو (طهارت از بول) انجام داد و فرمود : از فقه و فهم فرد این است که مکان (مناسبی) برای بول کردن خود طلب نماید. و ایشان شلوار خود را پهن کردند و بر روی آن ایستادند و نماز شب را خواندند!
4⃣عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: لَا تَسْتَحْقِرَنَّ بِالْبَوْلِ وَ لَا تَتَهَاوَنَنَّ بِهِ الْحَدِیثَ.
📚 علل الشرائع ص۳۵۶
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : هرگز بول را حقیر مشمار و نسبت به آن بی اهمیت نباش!
5⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ جُلَّ عَذَابِ الْقَبْرِ فِی [مِنْ] الْبَوْلِ.
📚 المحاسن ص۷۸
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا بیشتر عذاب قبر در مورد بول است!
6⃣عَنْ أَبِی خَالِدٍ عَنْ زَیْدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ قَالَ: عَذَابُ الْقَبْرِ یَکُونُ مِنَ النَّمِیمَةِ وَ الْبَوْلِ وَ عَزَبِ الرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ.
📚 علل الشرائع ص۳۰۹ح۲.
امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : عذاب قبر از سخن چینی و #بول و دوری کردن مرد از همسرش می باشد!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، اهل بیت علیهم السلام نسبت به احتراز از ترشح بول به بدن و لباس و اهمیت دادن به تطهیر از آن تأکید کرده اند و در این راستا از جمله نسبت به انتخاب مکان مناسبی که از ترشح بول به بدن و لباس جلوگیری نماید تذکر داده اند.
✅ متأسفانه در دهه های أخير به صورت هدفمند، سنگهای مستراحی که عمق و طول و عرض کافی برای حفظ از ترشح بول ندارند گسترش پیدا نموده است و انتخاب این موارد برای مستراح و چنین مکانی برای بول کردن، طبق روایات فوق خلاف #فقه و #فهمیدگی فرد است و لازم است سنگهایی انتخاب شوند که طول و عرض و خصوصا عمق کافی برای حفظ از ترشح بول به بدن و لباس داشته باشند.
✅ از روایات فوق و غیره روشن است که اگر به دلیل استفاده از سنگهای مستراح نامناسب یا دلایل دیگر، در هنگام تخلي و غیره، به لباس یا بدن بول تراوش نمود، هرگز نباید به خاطر کم بودن آن یا نداشتن آلودگی ظاهری و غیره به آن استخفاف بورزیم و از تطهیر آن کوتاهی کنیم و نباید نسبت به ترشح بول به بدن و لباس بی باک باشیم که به غیر از بحث بطلان نماز، از جمله تبعات آن در روایات این است که موجب عذاب قبر می شود، به گونه ای که اکثر عذاب قبر به خاطر بول می باشد!
✅ البته وسواس ورزیدن و اقدام به تطهیر بدن و لباس بدون یقین به اصابت بول، در روایات مورد مذمت می باشد.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)