Loading...

#سوال_1832_ آیا نوشتن قرآن و احادیث با آب طلا جائز است؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنِ أبان بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جعفر بن محمد علیهما السلام قَالَ: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ کِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَجِبُ أَنْ یُکْتَبَ هَذَا الْحَدِیثُ بِالذَّهَبِ.

📚 أمالی شیخ مفید ص296
📚 أمالی الطوسی ص162

ابان بن تغلب گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : نفس زدن کسی که به خاطر ظلمی که به ما شده است غمگین است، تسبیح است و اهتمام ورزیدن او به أمر ما عبادت است و پنهان کردن راز و سرّ ما، جهاد در راه اللَّه است!
سپس امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : واجب است این حدیث با آب طلا نوشته شود!



2⃣عَنْ أَبِي اَلْحُسَيْنِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْمُجَاوِرِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدِ بْنُ اَلْمُغِيرَةِ اَلْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أَخِيهِ جَعْفَرٍ عَنْ رِجَالِهِ يَرْفَعُهُ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَدْ ذُكِرَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ اِبْنُ مَارِدٍ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا لِمَنْ زَارَ جَدَّكَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ يَا اِبْنَ مَارِدٍ مَنْ زَارَ جَدِّي عَارِفاً بِحَقِّهِ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً مَقْبُولَةً وَ عُمْرَةً مَبْرُورَةً وَ اَللَّهِ يَا اِبْنَ مَارِدٍ مَا يُطْعِمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ قَدَماً اِغْبَرَّتْ فِي زِيَارَةِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَاشِياً كَانَ أَوْ رَاكِباً يَا اِبْنَ مَارِدٍ اُكْتُبْ هَذَا اَلْحَدِيثَ بِمَاءِ اَلذَّهَبِ.

📚 التهذیب ج6ص22

جعفر از رجال خود به صورت مرفوع روایت نموده است که گوید : من نزد امام صادق صلوات اللَّه علیه بودم و از امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات اللَّه علیه یاد شد. پس إبن مارد به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفت : برای کسی که جدّ شما امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه را زیارت کند چه خواهد بود؟ امام فرمودند : ای فرزند مارد! کسی که جدّم امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه را در حالیکه عارف به حق او باشد زیارت نماید، اللَّه با هر قدم یک حج مقبول و یک عمره پذیرفته شده برای او می نویسد! ای فرزند مارد! به اللَّه قسم که پروردگار آن قدمی که در راه زیارت امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه غبار آلود شده است را به آتش نمی خوراند، چه پیاده باشد و چه سواره باشد!
ای پسر مارد! این حدیث را با آب طلا بنویس!



3⃣عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْخَرَّازِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْوَرَّاقِ قَالَ: عَرَضْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ کِتَاباً فِیهِ قُرْآنٌ مُخَتَّمٌ مُعَشَّرٌ بِالذَّهَبِ وَ کُتِبَ فِی آخِرِهِ سُورَةٌ بِالذَّهَبِ فَأَرَیْتُهُ إِیَّاهُ فَلَمْ یَعِبْ فِیهِ شَیْئاً إِلَّا کِتَابَةَ الْقُرْآنِ بِالذَّهَبِ فَإِنَّهُ قَالَ لَا یُعْجِبُنِی أَنْ یُکْتَبَ الْقُرْآنُ إِلَّا بِالسَّوَادِ کَمَا کُتِبَ أَوَّلَ مَرَّةٍ.

📚 الکافی ج٢ص۶٢٩
📚 التهذیب ج۶ص۳۶۷


محمد بن ورّاق گوید : کتابی که در آن قرآن بود و پایان هر آیه (یا پایان هر ده آیه) با طلا زینت شده بود و در آخر آن یک سوره با طلا نوشته شده بود را به امام صادق صلوات اللَّه علیه عرضه نمودم و آن را به ایشان نشان دادم. امام چیزی در آن را به غير از نوشتن قرآن با طلا عيب نگرفت، چرا که ایشان فرمود : خوش ندارم که قرآن جز با سیاهی نوشته شود، همانگونه که اول بار نوشته شده است!



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، زینت کردن آخر آیات یا اجزای قرآن با آب طلا منعی ندارد ولی نوشتن قرآن با آب طلا مورد عیب مولایمان امام صادق صلوات اللَّه علیه قرار گرفته است.
در مورد نوشتن احادیث با آب طلا منع خاص يا عام نرسیده است و دو روایت خاص 1⃣ و 2⃣ ، توصیه شده است که با آب طلا نوشته شود!


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹