Loading...

#سوال_1820_ آیا یحیی بن عبدالرحمان بن خاقان برای تمسخر و تخریب، هیئت خلاف واقع برای سجدهٔ شکر امام هادی صلوات اللَّه علیه نقل کرده است؟!




✅ پاسخ : اخیرا یکی از غلات با هدف تطهیر محمد بن نصير نميري لعنة اللَّه علیه، در مورد یکی از روایات کتاب کافی با رأی و گمان محض، مطلبی نشر داده است که برای برخی از مؤمنین ایجاد شبهه شد و در این مختصر پاسخ آن داده می شود.


✅ ابتدا به روایت مورد نظر توجه فرمایید :

1⃣عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ یَحْیَی بْنِ عَبْدِالرَّحْمَنِ بْنِ خَاقَانَ قَالَ: رَأَیْتُ أَبَا الْحَسَنِ الثَّالِثَ سَجَدَ سَجْدَةَ الشُّکْرِ فَافْتَرَشَ ذِرَاعَیْهِ فَأَلْصَقَ جُؤْجُؤَهُ وَ بَطْنَهُ بِالْأَرْضِ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ کَذَا نُحِبُّ.

📚الکافی ج3ص324

علي بن إبراهيم قمي از يحيي بن عبدالله بن خاقان روایت نموده است که گوید : من ابوالحسن ثالث (یعنی امام هادی صلوات اللَّه علیه) را دیدم که سجده شکر به جا آورد و دو ذراع خود را بر روی زمین گستراند و سینه و شکم خود را (در سجده شکر) به زمین چسبانید. من در این مورد از ایشان سؤال کردم و ایشان فرمودند : ما اینچنین دوست داریم (سجده شکر انجام شود)!


✅ این غالي از جهت اینکه راوی حدیث فوق، جریان اباحي گری و لواط دادن محبوبش محمد بن نصير نميري را نقل کرده است، به بهانه اینکه یحیی بن عبدالرحمان بن خاقان پسر عموی وزیر ناصبی متوکل و از نزدیکان بنی عباس بوده است، پنداشته است که این راوی با جعل نحوه سجده شکر امام، قصد تمسخر امام هادی صلوات اللَّه علیه را داشته است.
ایشان ادعای خود را اینگونه مطرح نموده است :

«علاوه بر اینکه راوی این حدیث از نواصب و دشمنان سرسخت اهل بیت عليهم‌السلام است، لحظه‌ای سجده‌ی فوق را تصور نمائید تا برایتان اثبات شود که هدف راوی، تخریب و به سخره گرفتن امام هادی علیه‌السلام بوده است»


✅ در پاسخ به پنداشت این غالی چند نکته عرض می شود :


‌1_ اولا انجام سجده به اين نحو مخصوص این روایت و این راوی نیست و موارد زیر نیز در روایات آمده است :

2⃣علی بن إبراهیم عن أبیه عن ابن أبی عمیر عن هشام بن سالم عن أبی عبدالله قال: إذا نزلت برجل نازلة أو شدیدة أو کربه أمر فلیکشف عن رکبتیه و ذراعیه و لیلصقهما بالأرض و لیلزق جؤجؤه بالأرض ثم لیدع بحاجته و هو ساجد.

📚کافی ج2ص555

هشام بن سالم (رحمة الله عليه) گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که بلا یا سختی و شدت بر کسی فرود آمد یا کاری بر او سخت گردید، دو زانو و دو ذراع دست خود را برهنه و بدون لباس نماید و آن دو را به زمین بچسباند و سینه خود را نیز به زمین بچسباند و در حال سجده برای حاجت خود دعا نماید!


3⃣علی بن إبراهیم عن أبیه عن ابن أبی عمیر عن جَعْفَرِ بْنِ عَلِیٍّ قَالَ: رَأَیْتُ أَبَا الْحَسَنِ و قَدْ سَجَدَ بَعْدَ الصَّلَاةِ فَبَسَطَ ذِرَاعَیْهِ عَلَی الْأَرْضِ و أَلْصَقَ جُؤْجُؤَهُ بِالْأَرْضِ فی دُعَائِه

📚کافی ج3ص324

در حدیثی کاملا صحیح، جعفر بن علی گوید : امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه را دیدم که بعد از نماز سجده کرد، پس در هنگام دعای خود (در سجده)، دو ذراع خود را بر زمین پهن نمود و سینه خود را به زمین چسبانید!


4⃣عن مصادف قال: لما لبی القوم الذین لبوا بالکوفة دخلت علی أبی عبدالله علیه السلام فأخبرته بذلک فخر ساجدا و ألزق جؤجؤه بالأرض و بکی و أقبل یلوذ بإصبعه و یقول بل عبد لله قن داخر مرارا کثیرة ثم رفع رأسه و دموعه تسیل علی لحیته فندمت علی إخباری إیاه فقلت جعلت فداک و ما علیک أنت من ذا فقال یا مصادف إن عیسی لو سکت عما قالت النصاری فیه لکان حقا علی الله أن یصم سمعه و یعمی بصره و لو سکت عما قال أبو الخطاب لکان حقا علی الله أن یصم سمعی و یعمی بصری

📚رجال الکشی ص۱۹۲

مصادف گوید : هنگامی که گروهی در کوفه (به عنوان ربوبیت برای امام صادق صلوات اللَّه علیه) لبیک گفتند من بر امام صادق صلوات اللَّه علیه وارد شدم و این أمر را به ایشان خبر دادم! امام به سجده افتاد و سینه خود را به زمین چسباند و گریه کرد و با انگشت خود تضرع نمود (و آن را به طرف راست و چپ حرکت داد) و چندین بار گفتند : بلکه من بنده کوچک و ذلیل و مملوک اللَّه هستم!
سپس در حالیکه اشکش بر محاسنش روان بود سرش را بلند کرد و من از اینکه این أمر را به ایشان خبر دادم پشیمان شدم و گفتم : فدایت شوم! این گفتار آنها چه زیانی برای شما دارد؟! امام فرمود : ای مصادف! همانا اگر حضرت عیسی صلی اللَّه علی محمد و آله و عليه از آنچه نصرانی ها در مورد او (از غلو) گفتند سکوت می کرد، بر اللَّه سزاوار بود که گوش او را کر کند و چشم او را کور نماید و اگر من نیز در مورد آنچه ابوالخطاب(لعنة اللَّه علیه) می گوید سکوت نمایم، حق است بر اللَّه که گوش من را کر کند و چشم من را کور نماید!



https://t.me/porseshvapasokhe


✅ مشاهده می شود که در سه روایت فوق با راویان مختلف ثقة، برای سجده شکر و برای دعا جهت رفع گرفتاری به چسباندن سینه بر روی زمین در حال سجده توصیه شده است.
آیا راویان احادیث فوق یعنی مصادف و هشام بن سالم و علي بن جعفر سلام اللَّه علیهم اجمعین نیز قصد تمسخر و تخریب امام را داشته اند؟؟؟!
روشن است که انجام سجده به این شکل در روایات مختلف معروف و مشهور است و یحیی بن عبدالرحمان بن خاقان قصد تمسخر و تخریب امام هادی صلوات اللَّه علیه را نداشته است ولی غرض ورزی این غالی، او را به این پندار سست وادار نموده است!


2_ نکته دوم این است که ما به هیچ عنوان حق نداریم با عقل خود احکام إلهی را مورد سنجش قرار دهیم و حُسن و قُبح عقلی خود را معیار سنجش آداب شرعی قرار دهیم که اگر چنین باشد ممکن است افرادی، بسیاری از آداب شرعی حتی اصل خود سجده را هم هیئت قبیحی با توجه به حالات آن به حساب آورند و به نقد آن بپردازند که با این وصف هر کدام از احکام و آداب دینی با پندار و عقل گروهی منکوب می شود و چیزی باقی نمی ماند. به روایات زیر توجه فرمایید :

5⃣عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهما السلام إِنَّ دِینَ اللَّهِ لَا یُصَابُ بِالْعُقُولِ النَّاقِصَةِ وَ الْآرَاءِ الْبَاطِلَةِ وَ الْمَقَایِیسِ الْفَاسِدَةِ وَ لَا یُصَابُ إِلَّا بِالتَّسْلِیمِ فَمَنْ سَلَّمَ لَنَا سَلِمَ....

📚بحار الأنوار ج2ص303

امام سجاد صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا دين إلهی با عقول ناقص و نظرات باطل و قیاس های فاسد به دست نمی آید و جز با تسلیم به دست نمی آید. پس کسی که تسلیم ما شود سالم می ماند....


6⃣عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ لَا رَأْیَ فِی الدِّینِ.

📚المحاسن ص۲۱۱

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : هیچگونه رأی و نظری در دین نیست!


✅ لذا نه این غالي ملعون و نه هیچ کس دیگری حق ندارد که احکام و آداب شرعی را با عقل خود مورد سنجش قرار دهد و برخی از آداب شرعی را مسخره و قبیح بپندارد و وظیفه همه ما تسلیم بودن در برابر أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین می باشد.


3_ نکته سوم این است که راوی قبل از یحیی بن عبدالرحمان بن خاقان، علی بن ابراهیم قمی از بزرگان فقها و از ثقات راویان است و با توجه به معاصر بودن او با این راوی، خیلی خیلی بهتر از این غالی و دیگران می توانست تشخیص دهد که آیا یحیی بن عبدالرحمان بن خاقان قصد تمسخر و تخریب امام را دارد یا اینکه حقیقت صحیحی را دارد بازگو می کند.


✅ در مجموع بطلان گزافه گویی این غالی روشن است و حدیث کتاب کافی هیچ اشکال متنی ندارد و حتی اگر راوی آن هم معیوب باشد، با عرضه متن آن روایت به روایات معتبر دیگر، صد در صد ثابت می شود که متن این حدیث صحیح است و هیچ اشکالی به آن وارد نیست.


✅ لازم به ذکر است که این غالی ملعون مدتهاست در فضای مجازی در پوشش شیعه و أهل حدیث مشغول تبلیغ از محیی الدین عربی و شمس تبریزی و... و نقل سخنان آنها و تطهیر و تعظیم اینها می باشد.
همچنین به شدت با بزرگان شیعه مثل : زرارة بن اعین و ابوبصیر و محمد بن مسلم و برید و... و شیخ صدوق دشمنی می کند و در تخریب آنها قلم فرسایی می کند و در مقابل به شدت از ابوالخطاب که غالي ملعون و مشهور زمان امام صادق صلوات اللَّه علیه بود دفاع می کند و به عبارت دیگر یکی از افراد خطابیه زمان کنونی محسوب می شود!
همچنین از محمد بن نصير نميري لعنة اللَّه علیه که فرقه نصیریه به او منسوب است دفاع می کند.
اين ملعون مطالب زیادی از کتب نصیریه در بین شیعیان منتشر می کند و این فرقه را و افراد ملعونی مانند ابن عربی و شمس تبریزی و مولوی و... را نزد مخاطبان خود زینت می دهد و مولوی و إبن عربي را دو عارف بزرگ می داند!


✅ این ملعون یک غالي خطابی و نصیری محسوب می شود و چون خود را در قالب شیعه أهل حدیث جا زده است، موجب انحراف برخی از دوستداران حدیث شده است و لذا لازم دیدم اعلام‌ نمایم که این ملعون هیچ نسبتی با محدثین و أهل حدیث حقيقي ندارد و یک خطّابی نصیری غالي صوفي منحرف محسوب می شود و شیعیان و محبین أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین مواظب باشند فریب او را نخورند و از عضویت در کانال او اجتناب نمایند.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹