#سوال_1802_ در چه مواردی قرض گرفتن مکروه نیست؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عن ابن القداح عن أبی عبداللَّه عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ قَالَ: إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ مَذَلَّةٌ بِالنَّهَارِ وَ مَهَمَّةٌ بِاللَّیْلِ وَ قَضَاءٌ فِی الدُّنْیَا و قَضَاءٌ فِی الْآخِرَة
📚کافی ج5ص95
امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : از قرض کردن پرهیز نمائید، زیرا موجب ذلت و خواری در روز و غصه و فکر در شب است و هم پرداخت در دنیا دارد و هم پرداخت در آخرت!
✅ در روایت فوق و غیره، از قرض گرفتن نهی شده است، چرا که موجب خواری روز و غصه شب می شود و در دنیا باید پرداخت شود و اگر پرداخت نشود در قیامت مورد حساب رسی و پرداخت مخصوص قرار می گیرد.
اما در برخی موارد، نهی از قرض گرفتن برداشته شده است و بلکه مورد توصیه نیز می باشد، که برخی از موارد آن از این قرار است :
1_ کسی که تلاش لازم برای کسب روزی حلال را انجام داده است ولی باز هم برای نفقه ضروری خود و عیالش کمبود داشته باشد :
2⃣عن موسی بن بکر قال: قال لِی أَبُوالْحَسَنِ مَنْ طَلَبَ هَذَا الرِّزْقَ مِنْ حِلِّهِ لِیَعُودَ بِهِ عَلَی نَفْسِهِ و عِیَالِهِ کَانَ کَالْمُجَاهِدِ فی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنْ غُلِبَ عَلَیْهِ فَلْیَسْتَدِنْ عَلَی اللَّهِ وَ عَلَی رَسُولِهِ مَا یَقُوتُ بِهِ عِیَالَهُ فَإِنْ مَاتَ وَ لَمْ یَقْضِهِ کَانَ عَلَی الْإِمَامِ قَضَاؤُهُ فَإِنْ لَمْ یَقْضِهِ کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکِینِ وَ الْعامِلِینَ عَلَیْها إِلَی قَوْلِهِ و الْغارِمِینَ فَهُوَ فَقِیرٌ مِسْکِینٌ مُغْرَمٌ
📚کافی ج5ص93
موسی بن بکر گوید : امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه به من فرمود : کسی که رزق را از راه حلال طلب نماید تا بر خود و عیالش احسان کند و نفقه دهد، مانند مجاهد در راه اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ است، پس اگر (در برابر هزینه های زندگی) مغلوب گردید و دچار فقر و احتیاج شد، با تکیه بر اللَّه و رسولش به مقداری که قوت عيال خود را بدهد قرض بگیرد، پس اگر در حالیکه آن را پرداخت نکرده بود از دنیا رفت، پرداخت آن بر عهده امام است و اگر آن را پرداخت نکند، گناهش بر اوست. همانا اللَّه عَزَّوَجَلَّ (در سوره توبه) می فرماید : «همانا صدقات برای فقراء و مساکین و عاملين بر آن است... تا آنجا که می فرماید : و برای بدهکاران»
چنین کسی فقیری مسکین و بدهکار است!
2_ قرض گرفتن برای انجام حج، به شرطی که پشتوانه مالی داشته باشد تا اگر اتفاقی رخ داد، از جانب او پرداخت گردد :
3⃣عن موسی بن بکر الواسطی قال: سَأَلْتُ أَبَاالْحَسَنِ عَنِ الرَّجُلِ یَسْتَقْرِضُ و یَحُجُّ فقال إِنْ کَانَ خَلْفَ ظَهْرِهِ مَالٌ إِنْ
حَدَثَ بِهِ حَدَثٌ أُدِّیَ عَنْهُ فَلَا بَأْس
📚کافی ج۴ص۲۷۹
موسی بن بکر گوید : از ابوالحسن صلوات اللَّه علیه در مورد فردی که قرض می گیرد و با آن حج به جا می آورد سؤال کردم؛ امام فرمودند : اگر برای او پشتوانه مالی باشد که اگر اتفاقی برایش رخ داد از جانب او پرداخت شود، اشکالی ندارد!
3_ قرض گرفتن برای خرید نوره، برای کسی که ٢١ روز از نوره قبلی گذشته است ولی پول خرید نوره ندارد :
5⃣عن أبي عبداللَّه قال: السُّنَّةُ فِي النُّورَةِ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً فَمَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ يَوْماً (وَ لَمْ يَتَنَوَّرْ) فَلْيَسْتَدِنْ عَلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لْيَتَنَوَّرْ وَ مَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً وَ لَمْ يَتَنَوَّرْ فَلَيْسَ بِمُؤْمِنٍ و لَا مُسْلِمٍ وَ لَا كَرَامَة
📚خصال ص۵٠٣
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : سنت در مورد #نوره هر پانزده روز یک بار است پس کسی که ٢١ روز بر او بگذرد و نوره استعمال نکرده باشد، باید با تکیه بر اللَّهِ عزّوجلّ #قرض کند و نوره استعمال کند و کسی که چهل روز بر او بگذرد و نوره نکشیده باشد، نه مؤمن است و نه مسلمان و کرامتی هم ندارد!
4_ قرض گرفتن برای ازدواج :
6⃣عن أَبِی مُوسَی قال: قُلْتُ لِأَبِی عَبْداللَّه جُعِلْتُ فِدَاکَ یَسْتَقْرِضُ الرَّجُلُ وَ یَحُجُّ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ یَسْتَقْرِضُ وَ یَتَزَوَّجُ قَالَ نَعَمْ إِنَّهُ یَنْتَظِرُ رِزْقَ اللَّهِ غُدْوَةً و عَشِیَّةً
📚فقیه ج۳ص۱۸۲
ابو موسی گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : فدایت شوم! آیا فرد قرض بگیرد و حج به جا آورد؟ فرمود : بله! گفتم : قرض بگیرد و ازدواج نماید؟ فرمود : بله! همانا او صبح و شب منتظر رزق إلهی است!
✅ قرض گرفتن برای صدقه دادن نیز در حديث 📚قرب الإسناد ص44 آمده است.
✅ و اینک زیر :
https://t.me/porseshvapasokhe/1358
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)