Loading...

#سوال_1789_ آیا گذاشتن دست بر روی قبر در هنگام زیارت اموات و خواندن فاتحه سنت است؟




✅ پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عن زرارة عن أبی جعفر فی حدیث قال: قال: فَإِذَا حُثِیَ عَلَیْهِ التُّرَابُ و سُوِّیَ قَبْرُهُ فَضَعْ کَفَّکَ عَلَی قَبْرِهِ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ فَرِّجْ أَصَابِعَکَ وَ اغْمِزْ کَفَّکَ عَلَیْهِ بَعْدَ مَا یُنْضَحُ بِالْمَاء

📚تهذیب ج۱ص۴۵۷

امام باقر صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : هنگامی که بر میت خاک ریخته شد و قبرش مستوی گردید، بعد از آنکه بر روی قبر آب پاشیده شد، کف دست خود را در نزد سرش بر روی قبرش بگذار و انگشتانت را از هم فاصله بده و کف دست خود را بر روی قبرش فشار بده!


2⃣عن إسحاق بن عمار قال: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّل إِنَّ أَصْحَابَنَا یَصْنَعُونَ شَیْئاً إِذَا حَضَرُوا الْجِنَازَةَ و دُفِنَ الْمَیِّتُ لَمْ یَرْجِعُوا حَتَّی یَمْسَحُوا أَیْدِیَهُمْ عَلَی الْقَبْرِ أَفَسُنَّةٌ ذَلِکَ أَمْ بِدْعَةٌ فقال ذَلِکَ وَاجِبٌ عَلَی مَنْ لَمْ یَحْضُرِ الصَّلَاةَ عَلَیْه

📚تهذیب ج۱ص۴۶۲

اسحاق بن عمار گوید : به امام کاظم صلوات اللَّه علیه گفتم : همانا اصحاب ما کاری انجام می دهند و آن این است که هنگامی که بر جنازه ای حاضر می شوند و میت دفن می شود، بازنمی گردند تا اینکه دست خود را بر روی قبر می کشند. آیا این کار سنت است یا بدعت؟! امام فرمود : این کار برای کسی که برای نماز بر او حاضر نبوده است واجب و لازم است!


3⃣عن عبدالرحمن بن أبی عبداللَّه قال: سَأَلْتُهُ عَنْ وَضْعِ الرَّجُلِ یَدَهُ عَلَی الْقَبْرِ ما هُوَ و لِمَ صُنِعَ فَقَالَ صَنَعَهُ رَسُولُ اللَّهِ عَلَی ابْنِهِ بَعْدَ النَّضْحِ قال و سَأَلْتُهُ کَیْفَ أَضَعُ یَدِی عَلَی قُبُورِ الْمُسْلِمِینَ فَأَشَارَ بِیَدِهِ فی الْأَرْضِ و وَضَعَهَا عَلَیْهَا ثُمَّ رَفَعَهَا و هُوَ مُقَابِلُ الْقِبْلَة

📚کافی ج۳ص۲۰۰

عبدالرحمان گوید : از امام صلوات اللَّه علیه در این مورد که فرد دستش را بر روی قبر می گذارد سؤال کردم که این چیست و برای چه انجام داده می شود؟ امام فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله این کار را برای پسرشان بعد از آب پاشیدن (بر قبرش) انجام دادند.
گوید : و سؤال کردم :چگونه دستم را بر قبور مسلمانان بگذارم؟ پس حضرت در حالیکه رو به قبله بودند، با دستشان اشاره نمودند و آن را بر روی زمین گذاشتند و سپس آن را بلند نمودند!



4⃣عن محمد بن أحمد قال: کُنْتُ بِفَیْدَ فَمَشَیْتَ مَعَ عَلِیِّ بْنِ بِلَالٍ إِلَی قَبْرِ مُحَمَّدِ بن إسماعیل بْنِ بَزِیعٍ فقال عَلِیُّ بْنُ بِلَالٍ قال لی صَاحِبُ هَذَا الْقَبْرِ عَنِ الرِّضَا قَالَ مَنْ أَتَی قَبْرَ أَخِیهِ ثُمَّ وَضَعَ یَدَهُ عَلَی الْقَبْرِ وَ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ سَبْعَ مَرَّاتٍ أَمِنَ یَوْمَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ أَوْ یَوْمَ الْفَزَع

📚کافی ج۳ص۲۲۹

محمد بن أحمد گوید : من در منطقه فید بودم و به همراه علی بن بلال به سمت قبر محمد بن إسماعيل بن بزیع راه افتادیم. پس علی بن بلال گفت : صاحب این قبر به من گفت : امام رضا صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که نزد قبر برادرش بیاید و دستش را بر روی قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» را قرائت نماید، در روز وحشت و ترس اکبر (یعنی قیامت) در امان قرار می گیرد!



5⃣عن محمدبن أحمد بن یحیی قال: کنت بعید (بفيد) فقال لی محمد بن علی بن بلال: قربنا الی قبر محمد بن اسماعیل بن بزیع لنزوره فلما أتیناه جلس عند رأسه مستقبل القبلة و القبر أمامه ثم قال: أخبرنی صاحب هذا القبر، یعنی محمد بن اسماعیل بن بزیع أنه سمع أباجعفر علیه السلام یقول: من زار قبر أخیه المؤمن فجلس عند قبره و استقبل القبلة و وضع یده علی القبر و قرأ اناأنزلناه فی لیلة القدر سبع مرات أمن من الفزع الاکبر

📚رجال الکشی ص۸۳۶

محمد بن أحمد گوید : من در فید بودم، پس محمد بن علی بن بلال گفت : ما را نزدیک قبر محمد بن إسماعيل بن بزیع ببر تا او را زیارت کنیم. پس وقتی نزد او آمدیم، رو به قلبه در حالی که قبر روبرویش بود نزد سر او نشست و گفت : صاحب این قبر به من خبر داد که از ابوجعفر صلوات اللَّه علیه شنیده است که فرمود : کسی که قبر برادر مؤمن خود را زیارت کند و نزد سر او رو به قبله بنشیند و هفت بار سوره قدر را قرائت نماید، از فزع و ترس اکبر امان می یابد!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، گذاشتن دست بر روی قبر میت، بعد از دفن میت و آب پاشیدن بر روی قبرش، خصوصا برای کسیکه به نماز میت نرسیده است، و نیز موقع زیارت قبر مؤمن هنگام قرائت ٧ مرتبه سوره قدر بر سر قبر میت سنت است ولی موقع هدیه فاتحه و غیره، مبنایی ندارد!


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ و الْعَافِیَةَ و النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹