Loading...

#سوال_1757_ در نماز برای رفتن به سجده، اول دستها بر زمین گذاشته شود یا زانوها؟ و هنگام برخاستن، اول زانوها از زمین جدا شود یا دستها؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ مُحَمَّدٍ قَالَ: رَأَیْتُ أَبَا عَبْداللَّه یَضَعُ یَدَیْهِ قَبْلَ رُکْبَتَیْهِ إِذَا سَجَدَ وَ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَقُومَ رَفَعَ رُکْبَتَیْهِ قَبْلَ یَدَیْه

📚تهذیب ج۲ص۷۸

محمد گوید : دیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه، هنگامی که قصد سجده داشت، دو دستش را قبل از زانوها بر زمین می گذاشت و هنگامی که می خواست قیام کند، زانوها را قبل از دستها بلند می کرد!



2⃣عن طَلْحَةَ السُّلَمِیِّ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَاعَبْدِاللَّه لِأَیِّ عِلَّةٍ تُوضَعُ الْیَدَانِ عَلَی الْأَرْضِ فِی السُّجُودِ قَبْلَ الرُّکْبَتَیْنِ قَالَ لِأَنَّ الْیَدَیْنِ بِهِمَا مِفْتَاحُ الصَّلَاة

📚فقیه ج۱ص۳۱۲

طلحه از امام صادق صلوات اللَّه علیه سؤال کرد : به چه علت در سجده رفتن دستها قبل از زانوها بر زمین گذاشته می شود؟ فرمود : برای اینکه آغاز و مفتاح نماز با دستها است!



3⃣عن الحسین بن أبی العلاء قال: سألت أباعبدالله عَنِ الرَّجُلِ یَضَعُ یَدَیْهِ قَبْلَ رُکْبَتَیْهِ فِی الصَّلَاةِ قَالَ نَعَم

📚تهذیب ج۲ص۷۸

حسين بن أبي علاء گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد شخص سؤال کردم که آیا در نماز دستهایش را قبل از زانوها بر زمین می گذارد؟ فرمود : بله!



4⃣عن زرارة عن أبی جعفر قال: إِذَا قُمْتَ فِی الصَّلَاةِ فَلَا تُلْصِقْ قَدَمَکَ بِالْأُخْرَی.... فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَسْجُدَ فَارْفَعْ یَدَیْکَ بِالتَّکْبِیرِ وَ خِرَّ سَاجِداً وَ ابْدَأْ بِیَدَیْکَ فَضَعْهُمَا عَلَی الْأَرْضِ قَبْلَ رُکْبَتَیْکَ...

📚کافی ج٣ص٣٣۵

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : وقتی در نماز ایستادی، دو پای خود را به هم چسبان...و هنگامی که خواستی به سجده بروی، دستهایت را به تکبیر بلند کن و به سجده بیفت و با دستت آغاز کن و آنها را قبل از زانوهایت بر زمین بگذار...



5⃣عَنْ عَبْدالرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْداللَّه عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ إِذَا رَکَعَ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ أَ یَبْدَأُ فَیَضَعُ یَدَیْهِ عَلَی الْأَرْضِ أَمْ رُکْبَتَیْهِ قَالَ لَا یَضُرُّهُ بِأَیِّ ذَلِکَ بَدَأَ هُوَ مَقْبُولٌ مِنْهُ

📚تهذیب ج۲ص۳۰۰

عبدالرحمان گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه پرسیدم : وقتی فردی رکوع را انجام داد و سپس سرش را از رکوع بلند کرد، آیا ابتدا دو دست خود را بر زمین بگذارد یا زانوهایش را؟ امام فرمودند : به هر کدام که آغاز کند ضرری برایش ندارد! آن از او قبول می شود!


6⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: لَا بَأْسَ إِذَا صَلَّی الرَّجُلُ أَنْ یَضَعَ رُکْبَتَیْهِ عَلَی الْأَرْضِ قَبْلَ یَدَیْهِ

📚تهذیب ج۲ص۷۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اشکالی ندارد که فرد وقتی نماز می خواند، زانوهایش را قبل از دستهایش بر زمین بگذارد!



7⃣عن علی بن جعفر عن أخیه موسی بن جعفر قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقِیَامِ مِنَ التَّشَهُّدِ مِنَ الرَّکْعَتَیْنِ الْأَوَّلَتَیْنِ وَالْأَخِیرَتَیْنِ کَیْفَ یَضَعُ رُکْبَتَیْهِ وَ یَدَیْهِ عَلَی الْأَرْضِ ثُمَّ یَنْهَضُ أَوْ کَیْفَ یَصْنَعُ قَالَ مَا شَاءَ وَضَعَ و لَا بَأْسَ بِهِ

📚قرب الإسناد ص۹۲

علي بن جعفر گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد برخاستن از تشهد اول و دوم سؤال کردم که چگونه زانوها و دستها را بر زمین بگذارد و برخیزد و چگونه انجام دهد؟ امام فرمود : هر طور خواست می گذارد و اشکالی به آن نیست!



8⃣ عن زرارة قال: إِذا قَامَتِ الْمَرْأَةُ فِی الصَّلَاةِ جَمَعَتْ بَیْنَ قَدَمَیْهَا و لَا تُفَرِّجُ بَیْنَهُمَا...و إِذَا سَقَطَتْ لِلسُّجُودِ بَدَأَتْ بِالْقُعُودِ وَ بِالرُّکْبَتَیْنِ قَبْلَ الْیَدَیْنِ ثُمَّ تَسْجُدُ لَاطِئَةً بِالْأَرْضِ

📚کافی ج۳ص۳۳۵

زراره گوید : امام (باقر صلوات الله علیه) فرمود : هنگامی که زن به نماز می ایستد، بین دو قدم خود جمع می کند و بین آنها فاصله قرار نمی دهد....و هنگامی که برای سجده فرود آمد، ابتدا بنشیند و زانوها را قبل از دستها بر زمین گذارد و سپس به صورت چسبیده به زمین سجده نماید....


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، توصیه شده است مردان هنگام رفتن به سجده، ابتدا دستها را بر زمین بگذارند و سپس زانوها را و هنگام برخاستن، اول زانوها را از زمین بلند کنند و سپس دستها را.


✅ اما طبق روایت 8⃣، زنان ابتدا زانوها را بر زمین می گذارند و می نشینند و سپس دستها را بر زمین گذاشته و به سجده می روند.


✅ البته در حدیث 5⃣ و 6⃣ و 7⃣، رخصت ترک این آداب هم رسیده است.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر



https://t.me/porseshvapasokhe
بسم اللَّه الرحمان الرحیم

و صلی اللَّه علی محمد و آل محمد


ای شیعیان و محبین أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین، در دعای فراوان و متضرعانه برای تعجیل فرج و تشکیل مجالس خاص دعا برای تعجیل فرج کوتاهی نکنید.... از تبعات و عواقب کوتاهی در ارتباط با دعا برای تعجیل فرج بترسیم....

دست به دست هم دهیم و با تشکیل جلسات دعا برای تعجیل فرج و تشدید دعاهای فردی برای تعجیل فرج، اندوه و غصه ها را به سر آوریم....

کوتاهی نکنیم.....

بی توجه نباشیم....

زیاد و زیادتر دعا کنیم....

دعای برای تعجیل فرج، درخواست مولایمان امام زمان صلوات اللَّه علیه از ماست....

کوتاهی بس است دیگر....

دین و دنیای شیعیان در معرض خطرات عظیم است....

آیا وقت بیدار شدن نرسیده است؟؟!

دعا کنید... تضرع کنید... مجالس دعا تشکیل دهید... به شدت از نظر کمیت و کیفیت بر دعای برای تعجیل فرج بیفزایید...


✅ صاحبان کانالها و گروه های مجازی در همه پیام رسانها، به شدت مخاطبان خود را به دعا برای تعجیل فرج و تشکیل مجالس دعا برای تعجیل فرج و خواندن أدعیه قضاء حوائج و نمازهای حاجت برای تعجیل فرج، تشویق و ترغیب مداوم نمایند...


کوتاهی تاوان سنگینی دارد که هیچ کدام از ما طاقت آن را نداریم....

منتظر چه هستیم؟؟! کی می خواهیم بیدار شویم؟؟!

چطور ما شیعیان گذاشتیم کار به جای برسد که در کوچه و بازار و مجالس مهمانی و حتی مدارس و دانشگاه ها و حتی مساجد شیعه نشین ترین مناطق دنیا به اللَّه تبارک و تعالی و رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین إهانت شود و اعتقادات حقه زیر سؤال برده شود و نتوانیم هیچ کاری جز غصه قلبی انجام دهیم؟؟!


شما را به اللَّه تبارک و تعالی قسم می دهم.... تمنا می کنم.... خواهش می کنم... درخواست می کنم... التماس می کنم... اصرار می کنم، که خود و هر که را می توانید به دعای فوق شدید و تضرع فوق شدید برای تعجیل فرج تشویق نمایید و ترغیب کنید و وادار کنید و مداومت بورزید تا بلکه آن پناه بندگان که بیش از هزار سال پیش به پرده غیبت رفت و از شیعیان درخواست کرد برای تعجیل فرج زیاد دعا کنند تا بیاید، اذن خروجش توسط اللَّه تبارک و تعالی صادر شود و بساط گناه و ظلم و فساد و إهانت به شرائع دینی برچیده شود....


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹