Loading...

#سوال_1707_ برای زائرین بیت اللَّه، طواف نافله أفضل است یا نماز نافله در مسجدالحرام؟





✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی حَوْلَ الْکَعْبَةِ عِشْرِینَ وَ مِائَةَ رَحْمَةٍ مِنْهَا سِتُّونَ لِلطَّائِفِینَ وَ أَرْبَعُونَ لِلْمُصَلِّینَ وَ عِشْرُونَ لِلنَّاظِرِینَ.

📚 الکافی ج۴ص۲۴۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : برای اللَّه تبارک و تعالی در اطراف کعبه ١٢٠ رحمت هست که شصت تا برای طواف کنندگان است و چهل تا برای نماز خوان ها و بیست تا برای نظاره کنندگان!



2⃣عَنْ حَرِیزٍ بن عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: الطَّوَافُ لِغَیْرِ أَهْلِ مَکَّةَ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ وَ الصَّلَاةُ لِأَهْلِ مَکَّةَ أَفْضَلُ.

📚 الکافی ج۴ص۴۱۲

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : برای غیر أهل مکه، طواف از نماز أفضل است و نماز برای أهل مکه افضل است!



3⃣عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلطَّوَافِ بِغَيْرِ أَهْلِ مَكَّةَ مِمَّنْ جَاوَرَ بِهَا أَفْضَلُ أَوِ اَلصَّلاَةُ فَقَالَ اَلطَّوَافُ لِلْمُجَاوِرِينَ أَفْضَلُ وَ اَلصَّلاَةُ لِأَهْلِ مَكَّةَ وَ اَلْقَاطِنِينَ بِهَا أَفْضَلُ مِنَ اَلطَّوَافِ

📚 التهذیب ج۵ص۴۴۶

حريز گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه پرسیدم : طواف برای غیر أهل مکه از (طواف برای) مجاورین أفضل است یا نماز؟ امام فرمود : طواف برای مجاورین (یعنی غیر أهل مکه) أفضل است و نماز برای أهل مکه و مقیمان در مکه از طواف أفضل است!



4⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ الْبَزَنْطِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُقِیمِ بِمَکَّةَ الطَّوَافُ أَفْضَلُ لَهُ أَوِ الصَّلَاةُ قَالَ الصَّلَاةُ.

📚 قرب الإسناد ص۱۷۰.

بزنطی گوید : از امام رضا صلوات اللَّه علیه در مورد فرد مقيم در مکه سؤال کردم که آیا طواف برای او أفضل است یا نماز؟ فرمود : نماز!



5⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنْ أَقَامَ بِمَکَّةَ سَنَةً فَالطَّوَافُ أَفْضَلُ لَهُ مِنَ الصَّلَاةِ وَ مَنْ أَقَامَ سَنَتَیْنِ خَلَطَ مِنْ ذَا وَ مِنْ ذَا وَ مَنْ أَقَامَ ثَلَاثَ سِنِینَ کَانَتِ الصَّلَاةُ لَهُ أَفْضَلَ مِنَ الطَّوَافِ

📚 الکافی ج۴ص۴۱۲

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که یکسال در مکه اقامت کند، طواف برای او از نماز أفضل است و کسی که دو سال در مکه اقامت نماید، از هر دو به صورت مشترک مخلوط می‌کند و کسی که سه‌سال اقامت نماید، نماز برای او از طواف أفضل است!



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، برای زائرینی که برای حج يا عمره به مکه مشرف می شوند، طواف کردن از نماز در مسجدالحرام أفضل می باشد و سزاوار است که اهتمام بیشتری به انجام طواف نافله داشته باشند.


✅ أفضل بودن طواف برای زائر مکه، به معنای ترک نماز نافله در مسجدالحرام نیست و به هر دو در روایات توصیه شده است. ولی از جهت فضیلت، طواف برای زائر أفضل از نماز است و نماز برای أهل مکه از طواف أفضل است.



✅ به روایت زیر نیز توجه فرمایید :



6⃣عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: طَوَافٌ قَبْلَ الْحَجِّ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ طَوَافاً بَعْدَ الْحَجِّ.

📚 الکافی ج۴ص۴۱۲

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : یک طواف قبل از حج، از هفتاد طواف بعد از حج أفضل است!


✅ با توجه به روایت فوق، زائرینی که در مکه هستند و عمره تمتع خود را انجام داده اند و منتظر رسیدن هشتم ذی الحجه برای آغاز مناسک حج خود هستند، توجه داشته باشند که یک طواف که الآن انجام دهند از هفتاد طواف که بعد از حج انجام دهند أفضل است و لذا سزاوار است این روزها را برای انجام طواف نافله غنیمت بشمارند. إن شاءاللَّه



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر



https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹