#سوال_1664_ زنی بیوه که خود سرپرست خانواده است ،دختری مطلقه و فقیر دارد که جدا زندگی می کند. آیا این زن می تواند به دختر خود زکات فطره بدهد؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عن محمد بن سنان أن أبا الحسن الرضا كتب إليه فيما كتب من جواب مسائله علة تحليل مال الولد للوالد بغير إذنه و ليس ذلك للولد لأن الولد موهوب للوالد في قول الله تعالي يَهَبُ لِمَن يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَن يَشاءُ الذّكُورَ مع أنه المأخوذ بمئونته صغيرا وكبيرا والمنسوب إليه والمدعو له لقول الله عزوجل ادعُوهُم لِآبائِهِم هُوَ أَقسَطُ عِندَ اللّهِ و قول النبي أنت و مالك لأبيك و ليس الوالدة كذلك لاتأخذ من ماله إلابإذنه أوبإذن الأب لأن الأب مأخوذ بنفقة الولد و لاتؤخذ المرأة بنفقة ولدها
📚علل الشرائع ص۵۲۴ح۱
امام رضا صلوات اللَّه علیه در پاسخ سؤالات محمد بن سنان نوشتند :... و علت حلال بودن مال فرزند برای پدر بدون إذن او، در حالیکه این أمر برای فرزند در مورد پدر نیست این است که همانا فرزند هبه شده به پدر است، آنجا که اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره شوری آیه ۴٩)می فرماید : «اللَّه، به هر که خواست دختر و به هر که خواست پسر هبه می کند»! ضمن اینکه پدر هم در کوچکی او و هم در بزرگی او به دادن مئونه او گرفته و مواخذه می شود و فرزند منسوب به پدر است و به پدر خوانده می شود، به خاطر گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره احزاب آیه 5)که می فرماید : «(فرزندان) را به پدرانشان بخوانید که این نزد اللَّه عادلانه تر است» و نیز به خاطر گفتار پیامبر صلی اللَّه علیه و آله که (به پسری) فرمود : تو و مالت برای پدرت هستی! و مثل این برای مادر نمی باشد و مادر جز با اجازه فرزند یا اجازه پدر چیزی از مال او برنمی دارد، زیرا پدر به نفقه فرزند موأخذه و گرفته می شود ولی مادر به نفقه فرزندش موأخذه و گرفته نمی شود!
2⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ: أَنَّ ابْنَ أَبِی الْعَوْجَاءِ قَالَ لِلْأَحْوَلِ مَا بَالُ الْمَرْأَةِ الضَّعِیفَةِ لَهَا سَهْمٌ وَاحِدٌ وَ لِلرَّجُلِ الْقَوِیِّ الْمُوسِرِ سَهْمَانِ قَالَ فَذَکَرْتُ ذَلِکَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ إِنَّ الْمَرْأَةَ لَیْسَ عَلَیْهَا عَاقِلَةٌ وَ لَا نَفَقَةٌ وَ لَا جِهَادٌ وَ عَدَّدَ أَشْیَاءَ غَیْرَ هَذَا وَ هَذَا عَلَی الرِّجَالِ فَلِذَلِکَ جُعِلَ لَهُ سَهْمَانِ وَ لَهَا سَهْمٌ
📚علل الشرائع ص ۵۷۰
هشام بن سالم گوید : ابن ابی العوجاء به أحول گفت : به چه خاطر زن ضعیف (در میراث) یک سهم دارد و مرد نیرومند توانگر دو سهم دارد؟! گوید : من این أمر را برای امام صادق صلوات اللَّه علیه ذکر کردم؛ امام فرمود : همانا عاقله و #نفقه و جهاد بر عهده زن نیست و امام چیزهایی غير از اینها را نیز شمردند و اینها بر عهده مردان است و برای همین برای مرد دو سهم است و برای زن یک سهم!
3⃣ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَالَ: خَمْسَةٌ لَا يُعْطَوْنَ مِنَ الزَّكَاةِ شَيْئاً الْأَبُ وَ الْأُمُ وَ الْوَلَدُ وَ الْمَمْلُوكُ وَ الْمَرْأَةُ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ عِيَالُهُ لَازِمُونَ لَهُ
📚كافي ج۳ص ۵۵۲
امام صادق علیه السلام فرمود :به پنج کس چیزی از #زکات (فریضه) داده نمی شود : پدر و مادر و فرزند و برده و زن (زوجه دائمه) و بیان آن این است که این اشخاص #عیال او هستند و (نفقه) آنها بر او لازم است.
4⃣عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ قَالَ: فِي الزَّكَاةِ يُعْطَى مِنْهَا الْأَخُ وَ الْأُخْتُ وَ الْعَمُّ وَ الْعَمَّةُ وَ الْخَالُ وَ الْخَالَةُ وَ لَا يُعْطَى الْجَدُّ وَ لَا الْجَدَّةُ
📚 الكافي ج۳ص۵۵۲
امام صادق علیه السلام در مورد #زکات فرمود : از آن به برادر و خواهر و عمو و عمه و خاله و دایی داده می شود ولی به جدّ و جَدّه (پدر بزرگ و مادر بزرگ) داده نمی شود.
5⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: خَمْسَةٌ لَا يُعْطَوْنَ مِنَ الزَّكَاةِ الْوَلَدُ وَ الْوَالِدَانِ وَ الْمَرْأَةُ وَ الْمَمْلُوكُ لِأَنَّهُ يُجْبَرُ عَلَى النَّفَقَةِ عَلَيْهِمْ
📚علل الشرائع ص۳۷۱ح۱
امام صادق علیه السلام فرمود : پنج نفر از #زکات به آنها داده نمی شود : فرزند و پدر و مادر و زوجه (دائمه) و برده
6⃣عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ قَالَ: لَا تُعْطِ مِنَ الزَّكَاةِ أَحَداً مِمَّنْ تَعُولُ
📚تهذيب ج۴ص۵۷
امام صادق علیه السلام فرمود : به أحدی از کسانی که معاش و نفقه آنها را کفایت می کنی و می دهی (و #عیال تو هستند)، از #زکات عطا نکن.
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، دادن زکات به واجب النفقه جائز نیست ولی از آنجا که نفقه بر عهده زنان نیست، زن بیوه ای که دختری مطلقه و فقیر دارد که جدا زندگی می کند، می تواند زکات فطره خود را به دختر مسکین خود پرداخت کند.
https://t.me/porseshvapasokhe
بسم الله الرحمن الرحیم
#سؤال_1
🔸شخص مکلَّف اعمال خود را بر چه چیزی باید بنا کند؟
🔹ائمّه اطهار علیهم السلام چه سفارشاتی برای رجوع به روایات داشته اند؟
🔸رجوع به روایات اهل بیت علیهم السلام چه ضمانتی برای نجات دارد؟
🔹چه فضائل و فوایدی در عمل به روایات ائمّه اطهار علیهم السلام وجود دارد؟
👇
https://t.me/porseshvapasokhe/1140
.
نظرات (0)