Loading...

سؤال 255_آیا #ازدواج_دختر_سید_با_مرد_غیر_سيد اشکال دارد؟


✅پاسخ: در مورد تزویج نمودن دختر سيدة به غير سيد هیچ نهیی وارد نشده است و با توجه به حدیث مشهور امام صادق علیه السلام در 📚من لا یحضره الفقیه ج1ص317 که فرمودند:كُلُّ شَيْ ءٍ مُطْلَقٌ حَتَّى يَرِدَ فِيهِ نَهْيٌ
يعني :هر چیزی مطلق است تا اینکه در مورد آن نهیی وارد شود، این امر به اطلاق خود باقی است و اشکالی ندارد.

✅اما علاوه بر مطلق بودن این امر، شواهد مختلفی در روایات موجود است که بی اشکال بودن این تزویج و بلکه سفارش به آن را می رساند.

✅به چند نمونه توجه فرمایید :

✅عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ زَوَّجَ الْمِقْدَادَ بْنَ الْأَسْوَدِ ضُبَاعَةَ ابْنَةَ الزُّبَيْرِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ- وَ إِنَّمَا زَوَّجَهُ لِتَتَّضِعَ الْمَنَاكِحُ وَ لِيَتَأَسَّوْا بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ لِيَعْلَمُوا أَنَّ أَكْرَمَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاهُمْ.
📚کافی ج5ص344

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :رسول الله صلی الله علیه و آله، ضُباعه دختر زبیر بن عبدالمطلب (که از بني هاشم بود) را به ازدواج مقداد بن أسود در آورد و همانا این کار را انجام داد تا ازدواج ها پایین آورده شود(شرافت قومی و غیره در نظر گرفته نشود) و برای اینکه (مردم) به رسول الله صلی الله علیه و آله تأسی نمایند و از او الگو بگیرند و بدانند که همانا گرامی ترین مردم در نزد الله، باتقوا ترین آنهاست.

✅عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنْ بَعْضِ الْبَغْدَادِيِّينَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ بِلَالٍ قَالَ: لَقِيَ هِشَامَ بْنَ الْحَكَمِ بَعْضُ الْخَوَارِجِ فَقَالَ يَا هِشَامُ مَا تَقُولُ فِي الْعَجَمِ يَجُوزُ أَنْ يَتَزَوَّجُوا فِي الْعَرَبِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَالْعَرَبُ يَتَزَوَّجُوا مِنْ قُرَيْشٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَقُرَيْشٌ تَزَوَّجُ فِي بَنِي هَاشِمٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ عَمَّنْ أَخَذْتَ هَذَا قَالَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ سَمِعْتُهُ يَقُولُ أَ تَتَكَافَأُ دِمَاؤُكُمْ وَ لَا تَتَكَافَأُ فُرُوجُكُم
📚کافی جلد 5 ص 345

ترجمه :علی بن بلال گوید: یکی از خوارج با هشام بن حکم ملاقات کرد و به او گفت: ای هشام؛ چه میگویی در مورد عجم (غیرعرب) ، آیا جائز است از (زنان) عرب به ازدواج خود درآورند ؟ گفت بله (جایز است) سپس گفت: در مورد عرب که با قریش ازدواج کند؟ گفت: بله، سپس گفت: در مورد قریش که با بنی هاشم (سادات) ازدواج کند؟ گفت :بله، سپس گفت: این را از چه کسی (یاد)گرفتی ؟گفت از جعفر بن محمد_ امام صادق علیه السلام_ که شنیدم می فرمود: آیا خون هایتان با هم برابری میکند ولی فرجهایتان (نکاحتان) با هم برابری نمیکند؟!

✅عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ خَيْرُ نِسَاءٍ رَكِبْنَ الرِّحَالَ نِسَاءُ قُرَيْشٍ- أَحْنَاهُنَّ عَلَى وَلَدٍ وَ خَيْرُهُنَّ لِزَوْجٍ.
📚کافی ج5ص326

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود : رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند :بهترین زنانی که بر رحل سوار شده اند، زنان قریش هستند که اینها مهربان ترین بر فرزند و بهترین های برای شوهر هستد.

✅سادات و بنی هاشم یک قسمت از قبیله قریش هستند.

✅شواهد روائی دیگری نیز در این راستا وجود دارد.

✅به حدیث زیر هم توجه فرمایید :

قَالَ: وَ نَظَرَ النَّبِيُّ إِلَى أَوْلَادِ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرٍ فَقَالَ بَنَاتُنَا لِبَنِينَا وَ بَنُونَا لِبَنَاتِنَا.
📚من لا یحضره الفقیه ج3ص393

ترجمه :شیخ صدوق حکایت نموده است که رسول الله صلی الله علیه و آله به فرزندان علی علیه السلام و جعفر نظر کردند و فرمودند :دختران ما برای پسران ما هستند و پسران ما برای دختران ما هستند.

✅روایت فوق با توجه به سائر روایات، لزوم و اختصاص را نمی رساند، بلکه نشانگر رفتار معمول و مورد رغبت رسول الله صلی الله علیه و آله است که معمولا دختران و پسران بنی هاشم با هم ازدواج می نمودند و بیانگر عدم جواز تزویج سيدة به غير سيد نيست همانطور که در چند روایت تبیین گردید.

✅مشاهده می شود که علاوه بر عدم ورود نهی از #ازدواج غیر سادات با سادات، ترغیبهایی هم در این زمینه وجود دارد.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹