#سوال_1643_ بنده مبلغی به پدر خود بدهکار هستم که نمی توانم یکجا آن را پرداخت کنم و در حد توان به مرور در حال پرداخت آن هستم ولی پدرم مرا أمر نموده است که وام ربوی بگیرم و بدهی او را یکجا پرداخت نمایم و چون از گرفتن وام ربوی اجتناب کرده ام مرا نفرین می کند. آیا می توانم با توجه به نارضایتی و نفرین پدر، وام ربوی بگیرم تا پدرم راضی شود؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا فِي كِتَابِهِ إِلَى الْمَأْمُونِ قَالَ: وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَاجِبٌ وَ إِنْ كَانَا مُشْرِكَيْنِ وَ لَا طَاعَةَ لَهُمَا فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ وَ لَا لِغَيْرِهِمَا فَإِنَّهُ لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ.
📚عيون أخبارالرضاعليه السلام ج۲ص۱۲۴
امام رضا صلوات اللَّه علیه در نوشته خود به مأمون علیه اللعنة فرمودند :
و احسان به والدین واجب است هر چند آن دو مشرک باشند و هیچ اطاعتی از ایشان و غیر ایشان در نافرمانی و معصیت خالق نیست
زیرا همانا هیچ اطاعت کردن از مخلوق در معصیت خالق نیست!
2⃣عَنْ عَبْداللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ أَلْفُ دِرْهَمٍ أُقْرِضُهَا مَرَّتَیْنِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِهَا مَرَّةً وَ کَمَا لَا یَحِلُّ لِغَرِیمِکَ أَنْ یَمْطُلَکَ وَ هُوَ مُوسِرٌ فَکَذَلِکَ لَا یَحِلُّ لَکَ أَنْ تُعْسِرَهُ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ.
📚 التهذیب ج۶ص۱۹۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : هزار درهم را که من دو بار قرض بدهم، پیش من محبوبتر است از اینکه یک بار آن را صدقه بدهم و همانگونه که برای بدهکار تو #حلال_نیست که با وجود توانگری ادای بدهی تو را به تأخير بیندازد، همچنین برای تو هم #حلال_نیست که در صورتی که میدانی تنگدست و از ادای بدهی ناتوان است است او را در عُسر و سختی قرار دهی!
3⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْداللَّهِ مَا لِلرَّجُلِ أَنْ یَبْلُغَ مِنْ غَرِیمِهِ قَالَ لَا یَبْلُغُ بِهِ شَیْئاً اللَّهُ أَنْظَرَهُ.
📚 تفسیر العیّاشیّ ج۱ص۱۵۴
إسحاق بن عمار گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : فرد نسبت به بدهکار خود چه مقدار می تواند سختگیری کند؟ امام فرمودند : هیچ حق سختگیری ندارد. اللَّه خودش به او (یعنی به بدهکار تنگدست و ناتوان از پرداخت در سوره بقره آیه ٢٨٠)مهلت داده است!
4⃣عَنْ أَبِي وَلَّادٍ الْحَنَّاطِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً فَقَالَ الْإِحْسَانُ أَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُمَا وَ لَا تُكَلِّفَهُمَا أَنْ يَسْأَلَاكَ شَيْئاً هُمَا يَحْتَاجَانِ إِلَيْهِ وَ إِنْ كَانَا مُسْتَغْنِيَيْنِ...
📚تفسير العيّاشيّ ج ۲ ص ۲۸۵ ح ۳۹
ابوولاد گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ که می فرماید : « و به پدر و مادر احسان کنید» سؤال کردم؛ فرمود : احسان این است که با آنها نیکو مصاحبت کنی و آنها را وانداری که چیزی را که به آن احتیاج دارند از تو درخواست کنند، هر چند بی نیاز باشند...
5⃣وَ قَالَ علیه السلام: أَیُّمَا رَجُلٍ دَعَا عَلَی وَلَدِه أَوْرَثَهُ الْفَقْر
📚 عدّة الداعی ص ۶۲.
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر مردی که فرزند خود را نفرین کند، فقر را به او ارث می دهد!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، بدهکار تنگدستی که توان پرداخت بدهی را ندارد، مهلتی إلهی تا زمان توانگر شدن به او داده شده است و اطاعت از والدین صرفاً در مواردی که معصیت إلهی نباشد واجب است و لذا نمی توان به خاطر بدهی به پدر و أمر او به گرفتن وام ربوی، انسان اقدام به معصیت بزرگ ربا نماید و چنین پدری موظف به مهلت دادن به فرزند بدهکار خود می باشد و نفرین او جایگاهی ندارد.
✅ البته فرزندِ بدهکار هم طبق روایات فوق و غیره موظف است که اگر از راه حلالی مثل قرض الحسنه صحيح يا فروش أشياء غير ضروري و مانند آن امکان پرداخت بدهی و اطاعت پدر را دارد کوتاهی نکند و در هر صورت انسان به مصاحبت نیکو با والدین مأمور است و حق رفتار ناشایست با والدین را ندارد و باید همه توان خود را در راستای جلب رضایت پدر و ادای بدهی او بدون آغشته شدن به معصیت إلهی به کار گیرد و در حد توان خود کوتاهی نکند.
✅ بعد از انجام کامل وظیفه و به صورتی که اللَّه ما را معذور بدارد، جای نگرانی نیست و نفرین بیجا موجب ضرر برای خود پدر است.
✅ به لینک زیر هم حتماً مراجعه شود :
https://t.me/porseshvapasokhe/2546
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)