#سوال_1637_ در ماه رمضان سفر جهت زیارت ائمه علیهم السلام و إفطار روزه أفضل است یا ماندن و روزه گرفتن؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْحِمْيَرِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْفَضْلِ اَلْبَغْدَادِيُّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَدْخُلُ شَهْرُ رَمَضَانَ عَلَى اَلرَّجُلِ فَيَقَعُ بِقَلْبِهِ زِيَارَةُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ زِيَارَةُ أَبِيكَ بِبَغْدَادَ فَيُقِيمُ فِي مَنْزِلِهِ حَتَّى يَخْرُجَ عَنْهُ شَهْرُ رَمَضَانَ ثُمَّ يَزُورُهُمْ أَوْ يَخْرُجُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ يُفْطِرُ فَكَتَبَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِشَهْرِ رَمَضَانَ مِنَ اَلْفَضْلِ وَ اَلْأَجْرِ مَا لَيْسَ لِغَيْرِهِ مِنَ اَلشُّهُورِ فَإِذَا دَخَلَ فَهُوَ اَلْمَأْثُورُ
📚 التهذیب ج۶ص١١٠
محمد بن فضل بغدادی گوید : به امام هادی صلوات اللَّه علیه نوشتم : فدایت شوم! #ماه_رمضان بر فرد داخل می شود و نیت زیارت امام حسین صلوات اللَّه علیه و زیارت پدر شما در بغداد در قلب او می افتد. آیا در منزلش اقامت کند تا ماه رمضان بگذرد و سپس آنها را زیارت کند یا اینکه در ماه رمضان به سفر رود و روزه را افطار کند؟ امام در جواب نوشتند : برای (روزهٔ) ماه رمضان فضیلت و أجري هست که برای ماههای دیگر نیست، پس هنگامی که ماه رمضان داخل شد، پس ترجیح با آن است و به آن آغاز می شود!
2⃣ مِنْ مَسَائِلِ دَاوُدَ الصَّرْمِیِّ قَالَ : وَ سَأَلْتُهُ عَنْ زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ وَ زِیَارَةِ آبَائِهِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لنُسَافرُ وَ نَزُورُهُمْ فَقَالَ لِرَمَضَانَ مِنَ الْفَضْلِ وَ عَظِیمِ الْأَجْرِ مَا لَیْسَ لِغَیْرِهِ فَإِذَا دَخَلَ فَهُوَ الْمَأْثُورُ وَ الصِّیَامُ فِیهِ أَفْضَلُ مِنْ قَضَائِهِ وَ إِذَا حَضَرَ رَمَضَانَ فَهُوَ مَأْثُورٌ یَنْبَغِی أَنْ یَکُونَ مَأْثُوراً.
📚 مستطرفات السرائر ص۶۷
داوود صرمی گوید : از امام (هادی) صلوات اللَّه علیه در مورد زیارت امام حسین صلوات اللَّه علیه و زیارت اجداد او که در #ماه_رمضان مسافرت کنیم و آنها را زیارت کنیم پرسش کردم؛ امام فرمودند : برای ماه رمضان چنان فضیلت و أجر عظیمی هست که برای غیر آن نیست، پس وقتی ماه رمضان داخل شد، ترجیح با آن است و به (روزهٔ) آن آغاز می شود و روزه گرفتن در آن أفضل از قضای آن است و هنگامی که ماه رمضان فرا رسید، پس آن ترجیح دارد، سزاوار است که به آن آغاز شود و ترجیح داده شود!
3⃣عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ یَدْخُلُ عَلَیَّ شَهْرُ رَمَضَانَ فَأَصُومُ بَعْضَهُ فَتَحْضُرُنِی نِیَّةُ زِیَارَةِ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فَأَزُورُهُ وَ أُفْطِرُ ذَاهِباً وَ جَائِیاً أَوْ أُقِیمُ حَتَّی أُفْطِرَ وَ أَزُورُهُ بَعْدَ مَا أُفْطِرُ بِیَوْمٍ أَوْ یَوْمَیْنِ فَقَالَ لَهُ أَقِمْ حَتَّی تُفْطِرَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَهُوَ أَفْضَلُ قَالَ نَعَمْ أَ مَا تَقْرَأُ فِی کِتَابِ اللَّهِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ
📚 التهذیب ج۴ص۳۱۶
ابوبصیر گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : فدایت شوم! #ماه_رمضان بر من وارد می شود و بخشی از آن را روزه می گیرم، سپس نیت زیارت امام حسین صلوات اللَّه علیه به خاطرم می رسد. آیا به زیارت ایشان بروم و در مدت رفت و آمد افطار کنم، یا اینکه اقامت کنم تا عید فطر شود و یک یا دو روز بعد از عید فطر او را زیارت کنم؟ امام به او فرمود : بمان تا وقتی که فطر برسد! به ایشان گفتم : فدایت شوم! آیا این أفضل است؟ فرمود : بله! مگر در قرآن قرائت نکرده ای که (در سوره بقرة آیه ۱۸۵) می فرماید : « هر کدام از شما که این ماه را درک کرد، باید آن را روزه بگیرد»!
4⃣عَنْ محمد بْنِ فَضْلِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: مَنْ زَارَ قَبرَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ مَاتَ فِی الطَّرِیقِ لَمْ یُعْرَضْ وَ لَمْ یُحَاسَبْ وَ یُقَالُ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ آمِناً
📚 کامل الزیارات ص۳۳۰
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که در #ماه_رمضان قبر امام حسین صلوات اللَّه علیه را زیارت کند و در راه از دنیا برود، (در روز قیامت) عرضه نمی شود و مورد حساب قرار نمی گیرد و به او گفته می شود : با امنیت وارد بهشت شو!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
5⃣ عن أَبِی الصَّبَّاحِ الْکِنَانِیِّ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قال: إِذَا کَانَ لَیْلَةُ الْقَدْرِ و فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ نَادَی مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ غَفَرَ لِمَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَة
📚تهذیب ج۶ص۴۹
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که شب قدر می شود که در آن هر أمر حکیمی جدا می شود، در آن شب یک منادی از دل عرش ندا می دهد : قطعاً اللَّه تعالی کسی که در این شب به نزد قبر حسین صلوات اللَّه علیه آمد را آمرزید!
6⃣عن جعفر بْنِ مُحَمَّدٍ...فَسُئِلَ عَنْ زِیَارَتِهِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ مَنْ جَاءَهُ خَاشِعاً مُحْتَسِباً مُسْتَقِیلًا مُسْتَغْفِراً فَشَهِدَ قَبْرَهُ فِی إِحْدَی ثَلَاثِ لَیَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنَ الشَّهْرِ و لَیْلَةِ النِّصْفِ وَ آخِرِ لَیْلَةٍ مِنْهُ تَسَاقَطَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ و خَطَایَاهُ الَّتِی اجْتَرَحَهَا کَمَا یَتَسَاقَطُ هَشِیمُ الْوَرَقِ بِالرِّیحِ الْعَاصِفِ حَتَّی إِنَّهُ یَکُونُ مِنْ ذُنُوبِهِ کَهَیْئَةِ یَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ و کَانَ لَهُ مَعَ ذَلِکَ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ حَجَّ فی عَامِهِ ذَلکَ و اعْتَمَرَ و یُنَادِیهِ مَلَکَانِ یَسْمَعُ نِدَاءَهُمَا کُلُّ ذِی رُوحٍ إِلَّا الثَّقَلَیْنِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ یَقُولُ أَحَدُهُمَا یَا عَبْداللَّهِ طَهُرْتَ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ و یَقُولُ الْآخَرُ یَا عَبْداللَّهِ أَحْسَنْتَ فَأَبْشِرْ بِمَغْفِرَةٍ مِنَ اللَّهِ و فَضْل
📚بحارالأنوار ج١٠١ص٩٩
از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زیارت امام حسین صلوات اللَّه علیه در #ماه_رمضان سؤال شد؛ امام فرمود : کسی که با حالت خشوع و برای رضای إلهی و با حالت إبراز پشیمانی و استغفار، در یکی از این سه شب ماه رمضان که شب اول و شب نیمه و شب آخر آن است به نزد قبر امام حسین صلوات اللَّه علیه بیاید و نزد او حاضر شود، گناهان و خطاهایی که انجام داده است مانند ریختن برگ درختان با باد شدید از او می ریزد تا جایی که از نظر گناهان مانند روزی می شود که از مادر متولد شده است و به همراه آن، برای او از أجر و پاداش مانند أجر کسی که در آن سال حج به جا آورده است و عمره انجام داده است خواهد بود و دو فرشته که ندای آنها را هر صاحب روح به غیر از جنّ و انسان می شنود به او ندا می دهند و یکی از آنها به او ندا می کند : ای عبدِ اللَّه! تو پاک و طاهر شدی پس عمل را از سر بگیر و دیگری می گوید : أحسنت! تو را به مغفرت و فضل از جانب پروردگار بشارت باد!
6⃣عن عَبْدالْعَظیم الْحَسَنِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرالثَّانِی فِی حدیث قال: مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ لَیْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ و هِیَ اللَّیْلَةُ الَّتِی یُرْجَی أَنْ تَکُونَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ و فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ صَافَحَهُ روح أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ نَبِیٍّ کُلُّهُمْ یَسْتَأْذِنُ اللَّهَ فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْن فِی تِلْکَ اللَّیْلَة
📚إقبال الأعمال ص۴٠٨
امام جواد صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که در شب ٢٣ ماه رمضان که شبی است که امید می رود شب قدر باشد و در آن هر أمر حکیمی جدا می شود، امام حسین صلوات اللَّه علیه را زیارت کند، روح بیست و چهار هزار فرشته و پیامبر که همگی در آن شب برای زیارت امام حسین صلوات اللَّه علیه از اللَّه اجازه می گیرند با او مصافحه می کنند!
7⃣عن عبدالرحمن بن الحجاج قال: قال أَبُوعَبْداللَّهِ مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ لَیْلَةً مِنْ ثَلَاثٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ و مَا تَأَخَّرَ قُلْتُ أَیُّ اللَّیَالِی جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ لَیْلَةُ الْفِطْر و لَیْلَةُ الْأَضْحَی و لَیْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَان
📚تهذیب ج۶ص۴۹
عبدالرحمن گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که یکی از این سه شب، امام حسین صلوات اللَّه علیه را زیارت نماید، اللَّه گناهان مقدم و مؤخر او را می آمرزد!
من گفتم : چه شبهایی فدایت شوم؟! فرمود : شب عید فطر و شب عید قربان و شب نیمه شعبان!
✅ در روایات 1⃣ و 2⃣ و 3⃣ مشاهده می شود که در ماه رمضان، اقامت در وطن و گرفتن روزه های ماه رمضان از رفتن به زیارت ائمه علیهم السلام با إفطار روزه ها أفضل می باشد و فرد پس از إتمام ماه رمضان عازم زیارت شود.
✅ البته به طور کلی، زیارت امام حسین صلوات اللَّه علیه در ماه رمضان و شب اول و شب نیمه و شب آخر آن و شب قدر و شب عید فطر، فضائل خاص خود را داراست.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)