#سؤال_1624_ آیا عقد ازدواجی که با #عین مال حرام انجام شود صحيح است؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْجَهْمِ عَنْ أَبِی خَدِیجَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ لَا یَطِیبُ وَلَدُ الزِّنَا وَ لَا یَطِیبُ ثَمَنُهُ أَبَداً وَ الْمِمْرَازُ لَا یَطِیبُ إِلَی سَبْعَةِ آبَاءٍ وَ قِیلَ لَهُ وَ أَیُّ شَیْءٍ الْمِمْرَازُ فَقَالَ الرَّجُلُ یَکْتَسِبُ مَالًا مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ فَیَتَزَوَّجُ بِهِ أَوْ یَتَسَرَّی بِهِ فَیُولَدُ لَهُ فَذَاکَ الْوَلَدُ هُوَ الْمِمْرَازُ.
📚 الکافی ج۵ص۲۲۵
ابوخدیجه گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : ولدالزنا تزکیه نمی گردد و بهای آن هیچگاه پاک نمی شود. و #ممراز تا هفت نسل تزکیه نمی گردد!
به امام گفته شد : ممراز چیست؟! فرمود : مردی مالی را از غیر حلال کسب می کند و با همان مال ازدواج می کند یا (با آن مال) کنیزی می خرد و برایش فرزند به دنیا می آید! پس این بچه ممراز است!
2⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی قَالَ: کَتَبَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ رَجُلٌ اشْتَرَی مِنْ رَجُلٍ ضَیْعَةً أَوْ خَادِماً بِمَالٍ أَخَذَهُ مِنْ قَطْعِ الطَّرِیقِ أَوْ مِنْ سَرِقَةٍ هَلْ یَحِلُّ لَهُ مَا یَدْخُلُ عَلَیْهِ مِنْ ثَمَرَةِ هَذِهِ الضَّیْعَةِ أَوْ یَحِلُّ لَهُ أَنْ یَطَأَ هَذَا الْفَرْجَ الَّذِی اشْتَرَاهُ مِنْ سَرِقَةٍ أَوْ مِنْ قَطْعِ طَرِیقٍ فَوَقَّعَ لَا خَیْرَ فِی شَیْءٍ أَصْلُهُ حَرَامٌ وَ لَا یَحِلُّ اسْتِعْمَالُهُ.
📚 الکافی ج۵ص۱۲۵
محمد بن يحيي گوید : محمد بن حسن به امام حسن عسکری صلوات اللَّه علیه نامه نوشت : مردی با مالی که از راهزنی یا دزدی به دست آورده است، مِلکی یا کنیزی را خریداری می کند. آیا آنچه از ثمره این ملک بر او داخل می شود حلال است؟ و آیا برای او حلال است که با این فرج و کنیزی که از راه دزدی یا راهزنی خریده است جماع کند؟ امام در پاسخ نوشتند : در چیزی که اصل آن حرام است هیچ خيري نیست و استعمال و استفاده از آن #حلال_نیست!
3⃣عَنْ عَلِیِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَی الْحَنَّاطِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّی أَنَّهُ یَفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ.
📚 أمالی الطوسیّ ج۲ص۲۹۳.
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا مرد هنگامی که مالی از #حرام به دست آورد، هیچ حج و عمره و صله رحمی (با عین آن مال) از او قبول نمی شود، حتی او با آن مال فرج را نیز فاسد (و حرام) می کند!
4⃣عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّةِ.
📚 الکافی ج۵ص۱۲۴
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسب حرام در ذریه و فرزندان آشکار می شود!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، اگر ازدواجی دائم يا متعه يا خرید کنیزی با #عين مال حرام انجام شود، هیچ خیری در آن نیست و استفاده از آن فرج حلال نیست و مالي که کاملا و عیناً حرام است، موجب فساد و حرام شدن فرج بر مرد می شود و به فرزند حاصله از چنین ازدواجی مِمراز یا بر حسب نسخه کتاب التهذیب، مِمریز گفته می شود که تا هفت نسل طيب نیست و به طور کلی کسب حرام در ذریه آشکار می شود.
✅ از این جهت است که امامان معصوم ما، سیره ای دارند که برای ما آن را بیان نموده اند تا ما نیز به آن اقتدا کنیم و عمل نمائيم. این سیره از جمله در روایت زیر بیان شده است :
5⃣ وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ حَجُّ صَرُورَتِنَا وَ مُهُورُ نِسَائِنَا وَ أَکْفَانُنَا مِنْ طَهُورِ أَمْوَالِنَا.
📚 الفقیه ج۱ص۱۸۹
از امام کاظم صلوات اللَّه علیه روایت شده است که فرمودند : ما أهل بيت، حج اولمان و مهریه زنانمان و کفن هایمان از اموال پاک و طاهر خودمان می باشد!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)