Loading...

#سوال_1396_ آیا دخول با کاندوم موجب سقوط عده می شود؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عن عبداللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: سَأَلَهُ أَبِی و أَنَا حَاضِرٌ عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً فَأُدْخِلَتْ عَلَیْهِ فَلَمْ یَمَسَّهَا وَ لَمْ یَصِلْ إِلَیْهَا حَتَّی طَلَّقَهَا هَلْ عَلَیْهَا عِدَّةٌ مِنْهُ فَقَالَ إِنَّمَا الْعِدَّةُ مِنَ الْمَاءِ قِیلَ لَهُ فَإِنْ کَانَ وَاقَعَهَا فِی الْفَرْجِ و لَمْ یُنْزِلْ فَقَالَ إِذَا أَدْخَلَهُ وَجَبَ الْغُسْلُ وَ الْمَهْرُ وَ الْعِدَّة

📚کافی ج۶ص۱۰۹

عبدالله بن سنان گوید : پدرم در حضور من از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنی را به ازدواج درمی‌آورد و آن زن بر او وارد کرده می شود ولی او را لمس نمی کند و نزد او نمی رود تا اینکه او را طلاق می دهد سوال کرد که آیا از جهت این مرد نگه داشتن عده بر عهده زن هست؟ امام فرمودند : همانا عده از آب است! به امام گفته شد که اگر در فرج با او جماع کند ولی إنزال نکند چطور؟ فرمود : در صورتی که به او #دخول کند، غسل و مهریه (کامل) و #عده بر او #واجب است!


2⃣عن دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِی عبداللَّه قال: إِذَا أَوْلَجَهُ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ و الْجَلْدُ و الرَّجْمُ وَ وَجَبَ الْمَهْر

📚کافی ج۶ص۱۰۹

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : در صورتی که مرد به او دخول کند (آلت خود را در فرج او درآورد) غسل و (در صورت زنا بودن) تازیانه و سنگسار واجب است و مهر نیز واجب است!


3⃣عن محمد بن إسماعیل یعنی ابن بزیع قال: سَأَلْتُ الرِّضَا عَنِ الرَّجُلِ یُجَامِعُ الْمَرْأَةَ قَرِیباً مِنَ الْفَرْجِ فَلَا یُنْزِلَانِ مَتَی یَجِبُ الْغُسْلُ فَقَالَ إِذَا الْتَقَی الْخِتَانَانِ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ فَقُلْتُ الْتِقَاءُ الْخِتَانَیْنِ هُوَ غَیْبُوبَةُ الْحَشَفَةِ قَالَ نَعَمْ

📚کافی ج۳ص۴۶

إبن بزیع گوید : از امام رضا صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که با زن در نزدیک فرج جماع می کند و هیچکدام إنزال نمی شوند سوال کردم که کِی غسل واجب می شود؟ امام فرمود : در صورتی که دو ختنگاه با هم روبرو شوند، قطعا غسل واجب شده است! گفتم : برخورد و روبرو شدن دو ختنگاه همان پنهان شدن سر آلت (در فرج) است؟ فرمود : #بله


4⃣عن حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه فِی رَجُلٍ دَخَلَ بِامْرَأَةٍ قَالَ إِذَا الْتَقَی الْخِتَانَانِ وَجَبَ الْمَهْرُ وَ الْعِدَّة

📚 التهذیب ج۷ص۴۶۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که به زنی دخول کند فرمود : در صورتی که دو ختنگاه با هم روبرو شوند، مهریه (کامل) و #عده واجب است!


5⃣عن شعيب الحداد قال أَبوعبداللَّه فی حدیث :هُوَ الْفَرْجُ و أَمْرُ الْفَرْجِ شَدِيدٌ و مِنْهُ يَكُونُ الْوَلَدُ و نَحْنُ نَحْتَاطُ

📚تهذيب ج۷ص۴۷۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : آن فرْج است و أمر فَرْج شدید است! و فرزند هم از همین وجه است!
و ما #احتیاط می کنیم...


6⃣الْعَلَاء بن سيابة عن أَبی عَبْداللَّه فی حدیث قال إِنَّ النِّكَاحَ أَحْرَى و أَحْرَى أَنْ يُحْتَاطَ فِيهِ و هُوَ فَرْجٌ وَ مِنْهُ يَكُونُ الْوَلَد

📚فقيه ج۳ص۸۴

علاء بن سیابه گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : همانا #نکاح (#ازدواج ) سزاوارترین و سزاوارترین چيزي است که در مورد آن #احتیاط شود!!
و آن بحث فرج است و فرزند هم از قبال آن است!!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره روشن است که اموری مانند #عده و غسل و غیره در صورت #دخول و #ایلاج واجب می شود، هر چند هیچ یک از طرفین إنزال نشوند.
حد دخول نیز در روایات به صورت التقاء و برخورد و روبرو شدن دو ختنه گاه معین شده است که در بیانی روشن تر، در حد پنهان شدن سر آلت در فرج تعیین شده است، هر چند هیچ انزال منی و غیره صورت نگیرد.
دخول با #کاندوم، هم معنای دخول و هم معنای ایلاج و هم معنای پنهان شدن سر آلت در فرج را شامل می شود و اینکه برخی افراد جسور بر فتوا، با إلهام از اصحاب شنبه! با توجه به عبارت «إِنَّمَا الْعِدَّةُ مِنَ الْمَاءِ»، دخول با کاندوم را موجب سقوط عده پنداشته اند، به شدت روایات تفسیری و محکم و اسباب دیگر لزوم عده را ضایع کرده اند و با #برداشت_گمانی و #اجتهادی از #یکی از علل #مجمل لزوم عده، این رأی خطرناک را صادر نموده اند.

✅ در صورتی که روایات تأکید احتیاط کردن در امر نکاح را به این مطالب ضمیمه نمائيم، شدت جرأت بر فتوی و بی مبنا بودن و #رأی بودن فتوای سقوط عده در صورت جماع با کاندوم واضح تر می شود.

✅ لذا حتی با وجود کاندوم، به محض پنهان شدن سر آلت در فرج، نگه داشتن عده لازم است و همراه شدن کاندوم با آلت، احکام إلهی را تغییر نمی دهد!

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ و الْعَافِیَةَ و النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe
اللّهـم صـلّ علی محمـد و آل محمـد
#و_عجـل_فرجـهـم
و الـعَـن اَعـدائـهـم

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹