#سوال_1336_ آیا به جا آوردن عمره برای شخص مستطیع فریضه است؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنِ الْفَضْلِ أَبِی الْعَبَّاسِ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ قَالَ هُمَا مَفْرُوضَانِ.
📚 التهذیب ج۵ص۴۵۹
امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره بقره آیه 196) که می فرماید : «و حج و #عمره را برای اللَّه کامل نمائید» فرمود : هر دو (یعنی حج و عمره) #فریضه هستند!
2⃣عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ أَبِی جَعْفَر فِی حَدِیثٍ قَالَ: الْعُمْرَةُ وَاجِبَةٌ عَلَی الْخَلْقِ بِمَنْزِلَةِ الْحَجِّ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ وَ إِنَّمَا نَزَلَتِ الْعُمْرَةُ بِالْمَدِینَةِ.
📚 التهذیب ج۵ص۴۳۳
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : عمره به مانند حج بر مردم #واجب است زیرا اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره بقره آیه 196) می فرماید : « و حج و #عمره را برای اللَّه کامل نمائید» و همانا عمره در مدینه نازل شد!
3⃣عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: الْعُمْرَةُ وَاجِبَةٌ عَلَی الْخَلْقِ بِمَنْزِلَةِ الْحَجِّ عَلَی مَنِ اسْتَطَاعَ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ- وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ وَ إِنَّمَا نَزَلَتِ الْعُمْرَةُ بِالْمَدِینَةِ قَالَ قُلْتُ لَهُ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَی الْحَجِ أَ یُجْزِئُ ذَلِکَ عَنْهُ قَالَ نَعَمْ.
📚 الکافی ج4ص265
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : #عمره به منزله حج بر مردم بر کسی که #استطاعت داشته باشد #فریضه است، زیرا اللَّهِ تعالی می فرماید : «و حج و عمره را برای اللَّه کامل نمائید» و همانا عمره در مدینه نازل شد. من گفتم : کسی که به همراه حج تمتع عمره انجام می دهد آیا از او کفایت می کند؟ فرمود : بله!
4⃣عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَةَ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّه بِمَسَائِلَ بَعْضُهَا مَعَ ابْنِ بُکَیْرٍ وَ بَعْضُهَا مَعَ أَبِی الْعَبَّاسِ فَجَاءَ الْجَوَابُ بِإِمْلَائِهِ سَأَلْتَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا یَعْنِی بِهِ الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ جَمِیعاً لِأَنَّهُمَا مَفْرُوضَانِ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ قَالَ یَعْنِی بِتَمَامِهِمَا أَدَاءَهُمَا وَ اتِّقَاءَ مَا یَتَّقِی الْمُحْرِمُ فِیهِمَا وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی الْحَجِّ الْأَکْبَرِ مَا یَعْنِی بِالْحَجِّ الْأَکْبَرِ فَقَالَ الْحَجُّ الْأَکْبَرُ الْوُقُوفُ بِعَرَفَةَ وَ رَمْیُ الْجِمَارِ وَ الْحَجُّ الْأَصْغَرُ الْعُمْرَةُ.
📚 الکافی ج4ص265
ابن اذینه گوید : سوالاتی بود که برخی را توسط ابن بکیر و برخی را توسط ابوالعباس برای امام صادق صلوات اللَّه علیه نوشتم. پس جواب حضرت به املای خودشان آمد.
در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره آل عمران آیه 97)که می فرماید : «برای اللَّه بر مردم حج بیت اللَّه، برای کسانی که استطاعت راهیابی به سوی آن داشته باشند می باشد» سوال کردم؛ (امام فرمودند) منظور حج و #عمره، هر دو می باشد، زیرا هر دو #فریضه شده هستند!
و در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره بقره آیه 196)که می فرماید : «حج و عمره را برای اللَّه تمام کنید» سوال کردم؛ فرمود : منظور از تمام کردن، ادا نمودن آنها و پرهیز نمودن از آنچه مُحرم پرهیز می کند می باشد!
و در مورد گفتار اللَّهِ تعالی (در سوره توبه آیه 3) که می فرماید : «حج اکبر» سوال کردم که منظور از حج اکبر چیست؟ فرمود : حج اکبر وقوف در عرفات و رمی جمرات است و حج اصغر #عمره می باشد!
5⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: الْعُمْرَةُ مَفْرُوضَةٌ مِثْلُ الْحَجِّ الْحَدِیثَ.
📚 الفقیه ج۲ص۴۵۰
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : عمره مانند حج #فریضه شده است!
✅ طبق آیات و روایات فوق و غیره، حج و عمره هر دو فریضه و واجب هستند و هر کس که استطاعت داشته باشد واجب است فریضه عمره را ادا نماید.
✅ البته اگر کسی عمرهٔ حج تمتع را انجام دهد از فریضه عمره کفایت می کند.
✅ روشن است کسانی که صرفاً استطاعت عمره داشته باشند موظف به ادای فریضه عمره هستند، هر چند استطاعت برای حج نداشته باشند.
✅ عمره به دو صورت انجام می شود : عمره تمتع که به همراه حج تمتع انجام می شود و عمرهٔ مفردهٔ که به صورت جدا انجام می شود و انجام هر یک از آنها از فریضهٔ عمره کفایت می کند.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)