Loading...

#سوال_965_ #عده_ازدواج_موقت چقدر است؟


#عده_متعه

✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ : عِدَّةُ الْمُتْعَةِ خَمْسَةٌ وَ أَرْبَعُونَ يَوْماً وَ الِاحْتِيَاطُ خَمْسٌ وَ أَرْبَعُونَ لَيْلَةً.

📚 الكافي ج۵ص۴۵۸

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : عده متعه 45 روز است و احتیاط 45 شب!



2⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ فِي حَدِيثٍ فِي الْمُتْعَةِ قَالَ قُلْتُ: فَكَمْ عِدَّتُهَا فَقَالَ خَمْسَةٌ وَ أَرْبَعُونَ يَوْماً أَوْ حَيْضَةٌ مُسْتَقِيمَةٌ.

📚 التهذيب ج۷ص۲۶۵

در حدیث متعه، عبدالله بن عمرو گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : عده آن چقدر است؟ فرمود : 45 روز یا یک #حیض_مستقیم!


3⃣عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه عَنِ الْمَرْأَةِ يَتَزَوَّجُهَا الرَّجُلُ مُتْعَةً ثُمَّ يُتَوَفَّى عَنْهَا هَلْ عَلَيْهَا الْعِدَّةُ فَقَالَ تَعْتَدُّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً وَ إِذَا انْقَضَتْ أَيَّامُهَا وَ هُوَ حَيٌّ فَحَيْضَةٌ وَ نِصْفٌ مِثْلُ مَا يَجِبُ عَلَى الْأَمَةِ

📚 الفقيه ج۳ص۴۶۴

عبدالرحمن گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنی را به ازدواج موقت درمی آورد و سپس وفات می کند سؤال کردم که آیا بر آن زن عده هست؟ فرمود : چهار ماه و ده روز عده نگه می دارد و اگر ایام زن تمام شود و هنوز مرد زنده باشد، عده او یک حیض و نیم می باشد مانند آنچه بر عهده کنیز است!


4⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ صَاحِبِ الزَّمَانِ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً بِشَيْءٍ مَعْلُومٍ إِلَى وَقْتٍ مَعْلُومٍ وَ بَقِيَ لَهُ عَلَيْهَا وَقْتٌ فَجَعَلَهَا فِي حِلٍّ مِمَّا بَقِيَ لَهُ عَلَيْهَا وَ قَدْ كَانَتْ طَمِثَتْ قَبْلَ أَنْ يَجْعَلَهَا فِي حِلٍّ مِنْ أَيَّامِهَا بِثَلَاثَةِ أَيَّامٍ أَ يَجُوزُ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا رَجُلٌ (آخَرُ بِشَيْ ءٍ) مَعْلُومٍ إِلَى وَقْتٍ مَعْلُومٍ عِنْدَ طُهْرِهَا مِنْ هَذِهِ الْحَيْضَةِ أَوْ يَسْتَقْبِلُ بِهَا حَيْضَةً أُخْرَى فَأَجَابَ يَسْتَقْبِلُ بِهَا حَيْضَةً غَيْرَ تِلْكَ الْحَيْضَةِ لِأَنَّ أَقَلَّ الْعِدَّةِ حَيْضَةٌ وَ طُهْرَةٌ تَامَّةٌ.

📚 الاحتجاج ص۴۸۸

حمیری به صاحب الزمان صلوات اللَّه علیه نوشت : مردی زنی را با چیز معلومی تا مدت معلومی به ازدواج درمی آورد و هنوز مدت او باقی است. پس مابقی مدت را به او حلال می کند و می بخشد و آن زن سه روز قبل از اینکه ایام را به او ببخشد حیض شده بود. آیا جائز است که هنگام پاک شدن او از همین حیض، مرد دیگری با چیز معلومی او را تا مدت معلوم به ازدواج درآورد یا اینکه حیض دیگری باید ببیند؟
امام جواب دادند : حیض دیگری باید ببیند زیرا #کمترین_عده، یک حیض و پاکی #کامل است!


5⃣عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: قَالَ: الْمُتَوَفَّى عَنْهَا زَوْجُهَا الْحَامِلُ أَجَلُهَا آخِرُ الْأَجَلَيْنِ إِنْ كَانَتْ حُبْلَى فَتَمَّتْ لَهَا أَرْبَعَةُ أَشْهُرٍ وَ عَشْرٌ وَ لَمْ تَضَعْ فَإِنَّ عِدَّتَهَا إِلَى أَنْ تَضَعَ وَ إِنْ كَانَتْ تَضَعُ حَمْلَهَا قَبْلَ أَنْ يَتِمَّ لَهَا أَرْبَعَةُ أَشْهُرٍ وَ عَشْرٌ تَعْتَدُّ بَعْدَ مَا تَضَعُ تَمَامَ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ وَ عَشْرٍ وَ ذَلِكَ أَبْعَدُ الْأَجَلَيْنِ.

📚 الكافي ج۶ص۱۱۳

سماعه گوید :(امام صادق صلوات اللَّه علیه) فرمود : زن بارداری که شوهرش از دنیا می رود، اتمام عده او پایان هر دو مدت است. اگر باردار باشد و چهار ماه و ده روز بر او بگذرد و هنوز وضع حمل نکرده باشد، پس عده او تا وقتی است که وضع حمل نماید و اگر قبل از اینکه چهار ماه و ده روز او تمام شود وضع حمل کند، بعد از وضع حمل تا تکمیل چهار ماه و ده روز که دورترین این دو مدت است عده نگه می دارد!


6⃣عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: فِي الْحَامِلِ الْمُتَوَفَّى عَنْهَا زَوْجُهَا تَنْقَضِي عِدَّتُهَا آخِرَ الْأَجَلَيْنِ.

📚 الكافي ج۶ص۱۱۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که شوهرش می میرد فرمود : عده او در پایان هر دو مدت تمام می شود (یعنی هم چهار ماه و ده روز گذشته باشد و هم وضع حمل کرده باشد) .


7⃣إسماعيل بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّه عَنِ الْمُتْعَةِ... الی ان قال وَ عِدَّتُهَا حَيْضَتَانِ وَ إِنْ كَانَتْ لَا تَحِيضُ فَخَمْسَةٌ وَ أَرْبَعُونَ يَوْماً...

📚 الكافي ج۵ص۴۵۱

اسماعیل گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد متعه سؤال کردم؛ تا آنجا که فرمود : و عده آن دو حیض است و اگر حیض نمی شود یک ماه و نیم است!










8⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي الْمُتْعَةِ قَالَ.... وَ لَا تَحِلُّ لِغَيْرِكَ حَتَّى تَنْقَضِيَ عِدَّتُهَا وَ عِدَّتُهَا حَيْضَتَانِ.

📚 تفسير العيّاشيّ ج۱ص۲۳۳

امام باقر صلوات اللَّه علیه در حدیثی در مورد #متعه فرمود : این زن برای غیر تو حلال نیست تا اینکه #عده او تمام شود و عده او #دو_حیض می باشد!



9⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ (عِدَّةُ الْمُتْعَةِ) إِنْ كَانَتْ تَحِيضُ فَحَيْضَةٌ وَ إِنْ كَانَتْ لَا تَحِيضُ فَشَهْرٌ وَ نِصْفٌ

📚 التهذيب ج8ص165
📚 الكافي ج5ص458

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : عده متعه در صورتی که زن حیض می شود #یک_حیض است و اگر حیض نمی شود یکماه و نیم (یعنی 45 روز یا 45 شب) می باشد!



0⃣1⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عِدَّةُ الْمُتْعَةِ حَيْضَةٌ وَ قَالَ خَمْسَةٌ وَ أَرْبَعُونَ يَوْماً لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ.

📚 قرب الإسنادص۱۵۹

احمد گوید :شنیدم امام رضا صلوات اللَّه علیه می فرمود : امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : عده متعه یک حیض است‌ و به یکی از اصحاب فرمود 45 روز!



✅با توجه به روایات فوق و غیره، شش حالت برای #عده_ازدواج_موقت متصور می باشد :


1⃣ اگر مرد در دوران عقد موقت از دنیا برود، چهار ماه و ده روز عده بر عهده زن می باشد که از روز وفات شوهر آغاز می شود.


2⃣ اگر زنی در ازدواج موقت باردار شود و مهلت متعه او به پایان برسد و شوهر او زنده باشد ، عده او تا زمان وضع حمل می باشد، چه یک روز به وضع حمل او باقی مانده باشد و چه چندین ماه!


3⃣ اگر زنی در ازدواج موقت باردار شود و شوهرش در ایام عقد موقت از دنیا برود، پایان عده او وقتی است که هم چهار ماه و ده روز از وفات شوهر گذشته باشد و هم وضع حمل کرده باشد و اگر یکی از این دو زودتر فرا رسید، باید صبر کند تا دیگری نیز به پایان برسد و سپس عده او تمام شده است.


4⃣ اگر زنی ازواج موقت کند و باردار نشود و شوهرش در ایام ازدواج موقت از دنیا نرود و در سن حیض باشد (یعنی یائسه و صغيره نباشد) ولی حیض نمی شود، عده او 45 روز یا 45 شب است که از زمان پایان یافتن ایام ازدواج موقت آغاز می شود.


5⃣ اگر زنی ازدواج موقت کند و باردار نشود و شوهرش نیز در ایام او از دنیا نرود و حیض او برقرار باشد، برای عده او در روایات ،هم #یک_حیض آمده است و هم #دو_حیض :

✅ طبق مجموع روایاتِ #یک_حیض، عده متعه به مدت یک دوره #کامل حیض و پاک شدن از آن می باشد. یعنی بعد از اتمام مدت متعه، یک دوره کامل حیض باید بگذراند که با توجه به زمان تمام شدن متعه، ایام آن مختلف می شود.
بر این اساس، اگر زنی در بین ایام حیضش، ايام عقد موقت او تمام شود، این حیض او ناقص است و محسوب نمی شود و باید صبر کند تا پاک شود و دوره پاکی را بگذراند و حیض بعد از این پاکی را نیز به طور کامل بگذراند و وقتی از این حیض پاک شد عده او تمام شده است.
و اگر مثلا روز دوم پاکی، ایام او تمام شود، باید صبر کند تا بعد از این دوره پاکی حیض شود و ایام حیض را به طور کامل بگذراند و وقتی از این حیض پاک گردید، عده او تمام شده است.


✅ اما طبق برخی روایات که عده متعه #دو_حیض قرار داده شده است،برای حصول آن، زن باید بعد از اتمام ایام ازدواج موقت، دو حیض کامل بگذراند تا عده اش تمام شود و با توجه به زمان تمام شدن مدت، ایام این عده نیز متفاوت می شود.

✅ هر چند یک حیض مستقیم که عبارتست از یک دوره کامل حیض، برای عده متعه در روایات مختلفی آمده است و طبق روایت 📚الكافي ج5 ص451 و غیره، بزرگانی مثل زرارة و شیخ کلینی و غیره به آن قائل بوده اند، ولی برخی برای #احتیاط به روایات #دو_حیض عمل می کنند.


6⃣ زنانی که یائسه هستند یا به سن حیض نرسیده اند یا به آنها دخول نشود، نیاز به گذراندن عده ندارند که روایات آن در لینک زیر ذکر گردید:

https://t.me/porseshvapasokhe/1597


✅ برخی از روایات مورد اشاره در لینک زیر آمده است :

https://t.me/porseshvapasokhe/892


✅به لینک زیر نیز رجوع فرمایید :


https://t.me/porseshvapasokhe/942


اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹