Loading...

#سوال_499_ برای گذاشتن زن در #قبر چه کسانی اجازه و اولویت دارند؟


✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مَضَتِ السُّنَّةُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ أَنَّ الْمَرْأَةَ لَا يَدْخُلُ قَبْرَهَا إِلَّا مَنْ كَانَ يَرَاهَا فِي حَيَاتِهَا.

‌📚 الكافي ج۳ص۱۹۳

امام صادق علیه السلام فرمود : امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند : #سنت رسول الله صلی الله علیه و آله جاری گشته است بر اینکه وارد #قبر_زن نشود مگر کسی که او را در زمان حیات می دیده است (یعنی جزو محارم او باشد)

2⃣ عَنْ سَهْلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُيَسِّرٍعَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: الزَّوْجُ أَحَقُّ بِامْرَأَتِهِ حَتَّى يَضَعَهَا فِي قَبْرِهَا.

📚 الكافي ج۳ص۱۹۴

امام صادق علیه السلام فرمود : #شوهر برای اینکه همسر خود را در #قبر بگذارد سزاوارتر است.

3⃣ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي الْجَوْزَاءِ الْمُنَبِّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: يُسَلُّ الرَّجُلُ سَلًّا وَ تُسْتَقْبَلُ الْمَرْأَةُ اسْتِقْبَالًا وَ يَكُونُ أَوْلَى النَّاسِ بِالْمَرْأَةِ فِي مُؤَخَّرِهَا.

📚 التهذيب ج۱ ص۳۲۶

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : ميت مرد (از پائین پای قبر) به آرامی داخل قبر (گذاشته) می شود و زن به صورت عرضی گرفته می شود و داخل قبر (گذاشته) می شود و سزاوارترین مردم به آن میت زن، در قسمت عقب و پائین بدن او باشد.


4⃣ عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْحَجَّالِ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ زُرَارَةَ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْقَبْرِ كَمْ يَدْخُلُهُ قَالَ ذَاكَ إِلَى الْوَلِيِّ إِنْ شَاءَ أَدْخَلَ وَتْراً وَ إِنْ شَاءَ شَفْعاً.

📚 الكافي ج۳ص۱۹۳

زرارة از امام صادق علیه السلام در مورد #قبر سؤال کرد که چند نفر وارد آن می شوند؟ امام فرمودند : این امر دست ولی و سرپرست میت است، اگر بخواهد فرد وارد می کند و اگر بخواهد زوج.

5⃣ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي الْخِصَالِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ فِي حَدِيثِ شَرَائِعِ الدِّينِ قَالَ: وَ الْمَيِّتُ يُسَلُّ مِنْ قِبَلِ رِجْلَيْهِ سَلًّا وَ الْمَرْأَةُ تُؤْخَذُ بِالْعَرْضِ مِنْ قِبَلِ اللَّحْدِ

📚الخصال ق۶۰۳

امام صادق علیه السلام فرمود : ميت مرد از طرف پایین پای قبر به آرامی داخل #قبر (گذاشته) می شود و ميت زن از طرف لحد به صورت عرضی گرفته می شود (و داخل قبر گذاشته می شود)

✅ از روایات فوق روشن است که :

1⃣تعداد افراد وارد شونده به قبر توسط ولیّ میت انتخاب می شوند.

2⃣ميت زن به صورت عرضی از دیواره کنار قبر و در طرف لحد (یعنی دیواره سمت قبله) داخل قبر گذاشته می شود و ميت مرد از قسمت پایین پای قبر با سر داخل قبر گذاشته می شود.

3⃣برای ميت زن فقط کسانی وارد قبر شوند که در زمان حیات، آن زن را می توانسته اند ببینند یعنی کسانی که جزو محارم آن زن بوده اند مثل شوهر، برادر، عمو، دائی و...

4⃣شوهر از همه سزاوارتر است و اولویت دارد که همسر خود را در قبر بگذارد.

5⃣از بین کسانی که وارد قبر می شوند، آن کسی که به آن ميت زن سزاوار تر است در قسمت عقب و پائین بدن زن قرار می گیرد و آن را تحویل می گیرد. به عنوان مثال، فرزند از شوهر دختر زن سزاوارتر است و برادر از عمو و دائی سزاوارتر است.


✅ با یادگیری احاديث اهل بیت علیهم السلام، اجازه ندهیم که حفر کنندگان قبر و مردان بیگانه، اموات زن ما را در قبر تحویل بگیرند و در قبر جای دهند بلکه به سنت اهل بیت علیهم السلام این کار توسط محارم خصوصا شوهر انجام شود. إن شاءالله


اللَّهُمَّ َصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

#دفن_نمودن_میت
#یاد_مرگ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹