#سوال_454_ حکم #سعوط برای #روزه_دار چیست؟
✅پاسخ : #سعوط به چکاندن روغن و کشیدن دارو به داخل بینی گفته می شود. در این مورد به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَینِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اسباط عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ لَيْثٍ الْمُرَادِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الصَّائِمِ يَحْتَجِمُ وَ يَصُبُّ فِي أُذُنِهِ الدُّهْنَ قَالَ لَا بَأْسَ إِلَّا السُّعُوطُ فَإِنَّهُ يُكْرَهُ.
📚 الكافي ج۴ص۱۱۰
ليث مرادی گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد روزه داری که #حجامت می کند و در گوش خود روغن می ریزد، سؤال کردم؛ امام فرمودند :اشکالی ندارد به جز سُعُوط (یعنی #دارو_کشیدن_در_بینی ) که #مکروه است.
✅بحث حجامت برای روزه دار تفصیلی دارد که إن شاء الله جداگانه بیان خواهد شد. در مورد روغن چکاندن در گوش نیز به سؤال 452 رجوع فرمایید که لینک آن را در پایان ذکر می شود.
2⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْخَزَّازِ عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ أَنَّهُ كَرِهَ السُّعُوطَ لِلصَّائِمِ.
📚 التهذيب ج۴ ص۲۱۴
امام صادق علیه السلام از پدرش از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت سُعُوط (یعنی #دارو_کشیدن_و_روغن_چکاندن_در_بینی ) را برای روزه دار #مکروه می دانستند.
✅در چندین روایت که دو مورد آن ذکر شد،
سُعُوط، یعنی روغن چکاندن و دارو و #انفيه کشیدن به بينی، مکروه دانسته شده است و در هیچ روایتی آن را بدون اشکال و با عبارت «لا بَأْسَ بِهِ» ذکر نکرده اند، لذا بدون قول به مفطر بودن آن، حسب روایات فوق از انجام این کار در هنگام روزه پرهیز می کنیم.
حکم دارو و روغن چکاندن در گوش برای روزه دار :
https://t.me/porseshvapasokhe/631
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)