Loading...

سؤال 382_حکم کسی که #قرض می گیرد و قصد دادن آن را ندارد، چیست؟


✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید:

1⃣ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنِ اسْتَدَانَ دَيْناً فَلَمْ يَنْوِ قَضَاءَهُ كَانَ بِمَنْزِلَةِ السَّارِقِ
📚الكافي ج ۵ص99

امام صادق علیه السلام فرمود:
کسی که دَین و قرضی بگیرد و نیت ادا کردن و دادنش را نداشته باشد ، به منزله #سارق است!

2⃣ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: أَيُّمَا رَجُلٍ أَتَى رَجُلًا فَاسْتَقْرَضَ مِنْهُ مَالًا وَ فِي نِيَّتِهِ أَنْ لَا يُؤَدِّيَهُ فَذَلِكَ اللِّصُّ الْعَادِي
📚الفقيه ج3ص183

امام صادق علیه السلام فرمود :هر شخصی که به نزد دیگری برود و مالی را به عنوان #قرض طلب کند و در نیّتش این باشد که آن را ادا نکند ، پس او دزد تجاوزگر است!

3⃣عَبْدِ الْغَفَّارِ الْجَازِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ مَاتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ قَالَ إِنْ كَانَ أُتِيَ عَلَى يَدَيْهِ مِنْ غَيْرِ فَسَادٍ لَمْ يُؤَاخِذْهُ اللَّهُ إِذَا عَلِمَ مِنْ نِيَّتِهِ إِلَّا مَنْ كَانَ لَا يُرِيدُ أَنْ يُؤَدِّيَ عَنْ أَمَانَتِهِ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ السَّارِقِ وَ كَذَلِكَ الزَّكَاةُ أَيْضاً وَ كَذَلِكَ مَنِ اسْتَحَلَّ أَنْ يَذْهَبَ بِمُهُورِ النِّسَاءِ
📚الكافي ج ۵ص99

عبدالغفار جازی گوید از امام صادق علیه السلام درباره مردی پرسیدم که از دنیا رفته است و برعهده او دَین و بدهی می باشد ، فرمود: اگر بدون فساد برایش پیش آمده باشد ، خداوند او را مؤاخذه نمی کند در صورتی که خدا از نیتش آن را بداند
مگر شخصی که نمی خواهد امانتش را ادا کند ، که او به منزله #سارق است. و #زکات هم اینچنین است و همچنین کسی که حلال بشمارد اینکه #مهریه زنان را ببرد!

4⃣عَنْ أَبِي ثُمَامَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَلْزَمَ مَكَّةَ وَ الْمَدِينَةَ وَ عَلَيَّ دَيْنٌ فَقَالَ ارْجِعْ إِلَى مُؤَدَّى دَيْنِكَ وَ انْظُرْ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَيْسَ عَلَيْكَ دَيْنٌ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يَخُونُ

📚 الكافي ج ۵ص94
📚 الفقيه ج ۳ص183

ابوثمامه گوید به امام جواد علیه السلام عرض کردم من می خواهم که مُلازم ( به اقامت در) مکه و مدینه شوم ، در حالی که بدهی دارم
فرمود: به جایی که بدهی ات ادا می شود (یا به نزد طلبکاران خود ) برگرد و دقت و تلاش کن که خداوند را ملاقات کنی در حالی که بدهی نداشته باشی ، چرا که همانا مؤمن #خیانت نمی کند!

5⃣عَنْ السجاد في حديث وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَكْشِفُ الْغِطَاءَ الِاسْتِدَانَةُ بِغَيْرِ نِيَّةِ الْأَدَاءِ وَ الْإِسْرَافُ فِي النَّفَقَةِ عَلَى الْبَاطِلِ وَ الْبُخْلُ عَلَى الْأَهْلِ وَ الْوَلَدِ وَ ذَوِي الْأَرْحَامِ وَ سُوءُ الْخُلُقِ وَ قِلَّةُ الصَّبْرِ وَ اسْتِعْمَالُ الضَّجَرِ وَ الْكَسَلِ وَ الِاسْتِهَانَةُ بِأَهْلِ الدِّينِ
📚معانی الأخبار ص270

امام سجاد علیه السلام در حدیثی فرمودند :... و گناهانی که پرده را کنار می زند، #قرض_گرفتن_بدون_نیت_ادا_کردن و #اسراف در خرج کردن در راه باطل و #بخل (و خساست) بر همسر و فرزند و ارحام و #بد_خلقی و #کمی_صبر و به کار بردن #دلتنگی (و بی حوصلگی) و #کسالت و #خوار_و_سبک_شمردن_اهل_دین، می باشد.

( #عقوبات_معاصی )

✅اهمیت اهتمام ورزیدن به ادای قرض در روایات شیعه که چند مورد آن ذکر شد بسیار فراوان است و سزاوار است که مؤمنين توجه فراوان به آن داشته باشند چرا که بی توجهی برخی از قرض گیرندگان به پرداخت به موقع بدهی و حتی عدم پرداخت بدهی توسط برخی از اشخاص، باعث بی رغبتی اهل خیر در قرض دادن شده است و این امر، زشتی فراوانی را برای اهل حدیث به دنبال داشته است و یکی از علل عدم توفیق و توانائی در پرداخت بدهی، سستی نیت است که در حدیث زیر بیان شده است:👇

6⃣الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ رِبَاطٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ مَنْ كَانَ عَلَيْهِ دَيْنٌ يَنْوِي قَضَاءَهُ كَانَ مَعَهُ مِنَ اللَّهِ حَافِظَانِ يُعِينَانِهِ عَلَى الْأَدَاءِ عَنْ أَمَانَتِهِ فَإِنْ قَصَرَتْ نِيَّتُهُ عَنِ الْأَدَاءِ قَصَرَ عَنْهُ مِنَ الْمَعُونَةِ بِقَدْرِ مَا قَصَرَ مِنْ نِيَّتِه
📚 الكافي ج ۵ص95

علی بن رباط گوید امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که #بدهی دارد و نیّت ادای آنرا داشته باشد ، از جانب خداوند دو محافظ به همراهش می شوند که به او کمک کنند تا امانتش را ادا کند ، پس اگر در قصد و نیّتش به ادا نمودن بدهی اش کوتاهی کند،به اندازه ای که در نیتش کوتاهی دارد ، از کمک و یاری رساندن به او کم می شود!

✅پس هنگام قرض گرفتن نیت استوار و محکم برای ادای کامل و به موقع آن داشته باشیم تا کمک و یاری برای ادای آن به ما برسد.إن شاءالله


بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال شماره 234 به اشتباه حذف شده بود ، که مجدداً به کانال ارسال می شود :

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹