Loading...

سؤال 355_ آیا #جهر_خواندن_بسم_الله در #نوافل هم هست یا مخصوص #فرائض است؟


✅پاسخ :در روایات زیر تفقه فرمایید:

1⃣الْأَعْمَشِ عَن جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ فِي حَدِيثِ شَرَائِعِ الدِّينِ قَالَ: وَ الْإِجْهَارُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فِي الصَّلَاةِ وَاجِبٌ
📚خصال ص604

ترجمه :امام صادق علیه السلام در حدیث #شرایع_دین فرمودند : #جهر و آشکار کردن و بلند گفتن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ در #نماز، #واجب است.

2⃣الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَن الرِّضَا في كِتَابِهِ إِلَى الْمَأْمُونِ قَالَ: وَ الْإِجْهَارُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فِي جَمِيعِ الصَّلَوَاتِ سُنَّةٌ
📚عيون أخبار الرضا ج2ص123

ترجمه :امام رضا علیه السلام در نامه خود به مأمون (علیه اللعنة) فرمود : إجهار و آشکار و بلند خواندن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ در #کلیه_نمازها #سنت است.

3⃣رَجَاء بْن أَبِي الضَّحَّاك عَنِ الرِّضَا أَنَّهُ كَانَ يَجْهَرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فِي جَمِيعِ صَلَوَاتِهِ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ
📚عيون أخبار الرضا ج2ص182

ترجمه :رجاء بن ابی ضحاک روایت نموده است که امام رضا علیه السلام در همه نمازهای در شب و روز، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ را بلند و #جهر قرائت می نمود.

4⃣أَبِي حَفْصٍ الصَّائِغِ قَالَ: صَلَّيْتُ خَلْفَ جَعْفَر بْن مُحَمَّد فَجَهَرَ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
📚أمالي طوسيّ ج ۱ص۲۷۹

أبی حفص گوید:من پشت سر امام صادق علیه السلام نماز خواندم پس بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ را بلند و جَهر خواندند.

5⃣عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: صَلَّيْتُ خَلْفَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَيَّاماً فَكَانَ إِذَا كَانَتْ صَلَاةٌ لَا يُجْهَرُ فِيهَا جَهَرَ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ كَانَ يَجْهَرُ فِي السُّورَتَيْنِ جَمِيعاً
📚کافی ج3ص315

ترجمه:صفوان گوید:چند روزی پشت سر امام صادق علیه السلام نماز خواندم، پس هنگامی که نمازی بود که در آن جهر نمی شد (یعنی نماز ظهر و عصر بود)، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ را بلند و جهر می گفت و در هر دو سوره (یعنی هم در حمد و هم در سوره بعد از حمد) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ را به صورت جَهر و بلند می خواند.

6⃣رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْن عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ أَنَّهُ قَالَ:عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ و التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ و تَعْفِيرُ الْجَبِينِ و الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
📚التهذيب ج۶ص۵۲

امام حسن عسکری علیه السلام فرمود :نشانه های مؤمن (شیعه) پنج چیز است :نمازهای 50 گانه و #زیارت_اربعین و در دست راست کردن #انگشتر و بر خاک گذاشتن جبین در #سجده و بلند و جهر خواندن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

7⃣حنان بْن سدير قال:صَلَّيْتُ خَلْفَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَتَعَوَّذَ بِإِجْهَارٍ ثُمَّ جَهَرَ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
📚تهذیب ج2ص289

حنان گوید:من پشت سر امام صادق علیه السلام نماز خواندم،پس امام به صورت جهریه و بلند تَعَوُذ نمودند (أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ گفتند) و سپس بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ را نیز به صورت #جَهر و بلند قرائت نمودند.

✅همانطور که از روایات فوق روشن است، جهر و بلند خواندن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اختصاص به فرائض داده نشده است و برای مطلق نماز آمده است و در کلیه نمازهای شب و روز این آیه شریفه، هم در سوره حمد و هم در کلیه سوره هایی که شخص در نماز فريضه يا نافله بعد از سوره حمد می خواند ، به صورت جهر و بلند قرائت می شود.

✅در نمازی که برای جبران برخی از شکیات نماز به صورت یک رکعت یا دو رکعت خوانده می شود و امروزه به عنوان #نماز_احتیاط از آن یاد می شود نیز، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ جهر خوانده می شود و هیچ دلیلی روائی برای استثناء نمودن آن وجود ندارد و کسانی که گفته اند احتیاطا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ در این نماز احتیاط، آهسته قرائت شود بر خلاف نصوص روائی سخن گفته اند و لذا در کلیه نمازهای شب و روز بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به صورت جهر و بلند قرائت می شود.

✅سنت بودن جهر به بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ در حدیث 2⃣منافاتی با واجب بودن آن در حدیث1⃣ندارد زیرا طبق فرموده اهل بیت علیهم السلام برخی از سنت ها، واجب هستند:(عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: السُّنَّةُ سُنَّتَانِ سُنَّةٌ فِی فَرِیضَةٍ الْأَخْذُ بِهَا هُدًی وَ تَرْکُهَا ضَلَالَةٌ وَ سُنَّةٌ فِی غَیْرِ فَرِیضَةٍ الْأَخْذُ بِهَا فَضِیلَةٌ وَ تَرْکُهَا إِلَی غَیْرِ خَطِیئَةٍ📚بحار ج2ص264)

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹