Loading...

سؤال 351_ آیا #غسل_جمعه و سائر غسلها از #وضو کفایت می‌کند؟


✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: الْغُسْلُ يُجْزِي عَنِ الْوُضُوءِ وَ أَيُّ وُضُوءٍ أَطْهَرُ مِنَ الْغُسْلِ
📚تهذیب ج1ص139

ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود :#غسل از #وضو کفایت می کند و کدام وضو از غسل پاک کننده تر است؟

2⃣مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْهَمْدَانِيَّ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ يَسْأَلُهُ عَنِ الْوُضُوءِ لِلصَّلَاةِ فِي غُسْلِ الْجُمُعَةِ فَكَتَبَ لَا وُضُوءَ لِلصَّلَاةِ فِي غُسْلِ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ لَا غَيْرِهِ
📚تهذیب ج1ص141

ترجمه :هَمْدانی به امام محمد تقی علیه السلام نامه نوشت و از آن حضرت در مورد #وضو_گرفتن در #غسل_جمعه سؤال کرد؛ امام فرمودند :هیچ وضویی برای #نماز در #غسل_جمعه و غیر آن نیست.

3⃣عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ جَنَابَتِهِ أَوْ يَوْمِ جُمُعَةٍ أَوْ يَوْمِ عِيدٍ هَلْ عَلَيْهِ الْوُضُوءُ قَبْلَ ذَلِكَ أَوْ بَعْدَهُ فَقَالَ لَا لَيْسَ عَلَيْهِ قَبْلُ وَ لَا بَعْدُ قَدْ أَجْزَأَهُ الْغُسْلُ وَ الْمَرْأَةُ مِثْلُ ذَلِكَ إِذَا اغْتَسَلَتْ مِنْ حَيْضٍ أَوْ غَيْرِ ذَلِكَ فَلَيْسَ عَلَيْهَا الْوُضُوءُ لَا قَبْلُ وَ لَا بَعْدُ قَدْ أَجْزَأَهَا الْغُسْلُ
📚تهذیب ج1ص141

ترجمه :عمار گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که از #جنابت يا در #روز_جمعه يا در روز #عید #غسل می کند، سؤال شد که آیا قبل از غسل یا بعد از غسل، وضو گرفتن بر عهده او هست؟ فرمود :خیر، نه قبل از غسل و نه بعد از غسل، وضویی بر عهده او نیست و همان غسل او را کافی است و همچنین زن وقتي که از #حیض یا غیر آن غسل می کند، نه قبل از آن و نه بعد از آن وضویی بر عهده او نیست و همان غسل برایش کافی است.

4⃣عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الرَّجُلِ يَغْتَسِلُ لِلْجُمُعَةِ أَوْ غَيْرِ ذَلِكَ أَ يُجْزِيهِ مِنَ الْوُضُوءِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ وَ أَيُّ وُضُوءٍ أَطْهَرُ مِنَ الْغُسْلِ
📚تهذیب ج1ص141

ترجمه :از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که برای #جمعه يا غير آن #غسل می کند (سؤال شد) که آیا او را از وضو کفایت می کند؟ امام صادق علیه السلام فرمود :کدام #وضو از #غسل پاک کننده تر است؟!

5⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ الْوُضُوءُ بَعْدَ الْغُسْلِ بِدْعَةٌ.
📚تهذیب ج1ص140

ترجمه :عبدالله بن سليمان گوید :شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود: #وضو_گرفتن بعد از غسل #بدعت است.

6⃣عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: الْوُضُوءُ بَعْدَ الْغُسْلِ بِدْعَةٌ.
📚تهذیب ج1ص140

ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود : #وضو_گرفتن_بعد_از_غسل #بدعت است.

7⃣رَوَی سُلَیْمَانُ بْنُ عِیسَی عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام کَیْفَ أَزُورُکَ إِذَا لَمْ أَقْدِرْ عَلَی ذَلِکَ قَالَ قَالَ لِی یَا عِیسَی إِذَا لَمْ تَقْدِرْ عَلَی الْمَجِی ءِ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ فَاغْتَسِلْ أَوْ تَوَضَّأْ وَ اصْعَدْ إِلَی سَطْحِکَ وَ صَلِّ رَکْعَتَیْنِ وَ تَوَجَّهْ نَحْوِی فَإِنَّهُ مَنْ زَارَنِی فِی حَیَاتِی فَقَدْ زَارَنِی فِی مَمَاتِی وَ مَنْ زَارَنِی فِی مَمَاتِی فَقَدْ زَارَنِی فِی حَیَاتِی
📚 کامل الزیارات ص ۲۸۷

ترجمه :عیسی گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :وقتی به زیارت شما قادر نبودم، چگونه شما را زیارت کنم؟ امام به من فرمود :ای عیسی، وقتی بر آمدن قادر نبودی هنگامی که روز جمعه شد #غسل_کن یا #وضو_بگیر و بر روی پشت بام بالا برو و دو رکعت نماز بخوان و به طرف من توجه کن چرا که هر کس در زمان حیاتم مرا #زیارت کند گویا که در زمان ممات مرا #زیارت کرده است و کسی که مرا در مماتم #زیارت کند گویی که در زمان حیاتم مرا #زیارت نموده است.

✅شواهد متعدد دیگری نیز در تأیید کفایت غسل های مأثور از وضو، در روایات شیعه موجود است.

✅البته در چند حدیث دیگر در مجامع حدیثی شیعه، دستور به #وضو_گرفتن_قبل_از_غسل_های_غیر_جنابت داده شده است که به خاطر تعارض آنها با این روایات و موافق با عامه بودن آنها، از نقل آن صرف نظر کردیم. البته برخی شیعیان آن چند روایت را مبنای عمل خود قرار داده اند.

#کفایت_غسل_از_وضو

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹