سؤال 344_از نظر احادیث، خشک کردن دست و صورت بعد از #وضو گرفتن چطور است؟
✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣قَالَ الصَّادِقُ مَنْ تَوَضَّأَ وَ تَمَنْدَلَ كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ مَنْ تَوَضَّأَ وَ لَمْ يَتَمَنْدَلْ حَتَّى يَجِفَّ وَضُوؤُهُ كُتِبَ لَهُ ثَلَاثُونَ حَسَنَةً
📚فقیه ج1ص 50
📚ثواب الأعمال ص32
📚کافی ج3ص70
📚محاسن ص429
ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :کسی که #وضو بگیرد و آن را دستمال بکشد(آن را خشک کند) ، یک حسنه برایش نوشته می شود و کسی که وضو بگیرد و دستمال نکشد(آن را خشک نکند) تا اینکه وضویش (خود به خود) خشک شود، 30 حسنه برایش نوشته می شود.
2⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ التَّمَسُّحِ بِالْمِنْدِيلِ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ.
📚تهذیب ج1ص364
ترجمه :محمد بن مسلم گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد حوله و دستمال کشیدن قبل از خشک شدن (وضو)، سؤال کردم؛ امام فرمودند :اشکالی ندارد.
3⃣عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا بَأْسَ بِمَسْحِ الرَّجُلِ وَجْهَهُ بِالثَّوْبِ إِذَا تَوَضَّأَ إِذَا كَانَ الثَّوْبُ نَظِيفاً
📚تهذیب ج1ص364
ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :هنگامی که شخص #وضو می گیرد، مسح نمودن صورت با پارچه اشکال ندارد در صورتی که پارچه نظیف باشد.
4⃣عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ قَدْ تَوَضَّأَ وَ هُوَ مُحْرِمٌ ثُمَّ أَخَذَ مِنْدِيلًا فَمَسَحَ بِهِ وَجْهَهُ
📚فقیه ج2ص354
ترجمه :منصور بن حازم گوید :امام صادق علیه السلام را در حالیکه مُحْرِم بود دیدم که #وضو گرفت و سپس دستمالی را برداشت و با آن صورتش را مسح نمود (به صورتش مالید و آن را خشک کرد )
5⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كَانَتْ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ خِرْقَةٌ يَمْسَحُ بِهَا وَجْهَهُ إِذَا تَوَضَّأَ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ يُعَلِّقُهَا عَلَى وَتِدٍ وَ لَا يَمَسُّهُ غَيْرُهُ.
📚محاسن ص429
ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :امیرالمؤمنین علیه السلام تکه پارچه ای داشت که وقتی وضو می گرفت با آن صورتش را مسح می کرد (به صورتش می کشید) و سپس آن را به میخی آویزان می نمود و کسی غیر از او به آن دست نمی زد.
✅با توجه به حدیث اول ترک خشک نمودن وضو موجب مزید حسنات انسان به 30 حسنه می شود در حالیکه خشک کردن آن با حوله و دستمال باعث تقلیل حسنه آن به یک حسنه می شود اما در احادیث متعددی رخصت خشک کردن وضو به صراحت و روشنی رسیده است اما در اکثر آنها فقط صحبت از خشک کردن صورت است.
✅در احادیث و فتاوی عامه، خشک کردن وضو مورد مذمت واقع شده است و اهل بیت علیهم السلام با ذکر روایات فوق، رخصت و بدون اشکال بودن خشک کردن وضو را به شیعیان خود تعلیم داده اند و افضل بودن خشک نکردن وضو چنان که در حدیث اول آمد، هیچ شکی در آن نیست و طبق حدیث اول وضوی خود را رها می کنیم تا خود به خود خشک شود و مشمول 30 حسنه شویم ولی طبق روایات، در رخصت #خشک_کردن_وضو هم شکی وجود ندارد.
نظرات (0)