سؤال 337_آیا همه #انبیاء_معصومند؟
✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣الأمالی للصدوق الْهَمْدَانِیُّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْمَکِیِّ عَنْ أَبِی الصَّلْتِ الْهَرَوِیِّ قَالَ: لَمَّا جَمَعَ الْمَأْمُونُ لِعَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا علیهما السلام أَهْلَ الْمَقَالاتِ مِنْ أَهْلِ الْإِسْلَامِ وَ الدِّیَانَاتِ مِنَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی وَ الْمَجُوسِ وَ الصَّابِئِینَ وَ سَائِرِ أَهْلِ الْمَقَالاتِ فَلَمْ یَقُمْ أَحَدٌ إِلَّا وَ قَدْ أُلْزِمَ حُجَّتَهُ کَأَنَّهُ قَدْ أُلْقِمَ حَجَراً فَقَامَ إِلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْجَهْمِ فَقَالَ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ تَقُولُ بِعِصْمَةِ الْأَنْبِیَاءِ قَالَ بَلَی
📚امالی صدوق ص55
ترجمه :اباصلت هروی گوید:وقتی مأمون (عليه اللعنه) صاحبان گفتار از اهل اسلام و و اهل دیانت از یهود و مسیحی و مجوسی و صابئین و سایر صاحب نظران را برای امام رضا علیه السلام جمع کرد، هیچ کسی برنخاست مگر اینکه با حجت ملزم گردید گوئی که سنگی را فرو داده است تا اینکه علی بن محمد بن جهم از جای برخواست و گفت :ای فرزند رسول الله (صلی الله علیه و آله)، آیا شما قائل به معصوم بودن انبیاء هستید؟ امام فرمودند :بله
2⃣فِیمَا کَتَبَ الرِّضَا علیه السلام لِلْمَأْمُونِ مِنْ دِیْنِ الْإِمَامِیَّةِ لَا یَفْرِضُ اللَّهُ طَاعَةَ مَنْ یَعْلَمُ أَنَّهُ یُضِلُّهُمْ وَ یُغْوِیهِمْ وَ لَا یَخْتَارُ لِرِسَالَتِهِ وَ لَا یَصْطَفِی مِنْ عِبَادِهِ مَنْ یَعْلَمُ أَنَّهُ یَکْفُرُ بِهِ وَ بِعِبَادَتِهِ وَ یَعْبُدُ الشَّیْطَانَ دُونَهُ
📚عیون الأخبار: ص267
ترجمه :در آنچه امام رضا علیه السلام در مورد اعتقادات شیعه برای مأمون علیه اللعنة نوشتند از جمله این است که نوشتند : همانا خدا اطاعت کسی را که می داند او مردم را به ضلالت می کشاند و گمراه می کند، فریضه نمی کند و کسانی را که می داند به او و به عبادت او کفر می ورزند و شیطان را غیر از خدا می پرستند، برای رسالت خود انتخاب نمی کند و از بین بندگانش برنمی گزیند.
3⃣عن الرضا علیه السلام فی حدیثٍ:.... لَکِنَّهُ کَانَ مَعْصُوماً وَ الْمَعْصُومُ لَا یَهُمُّ بِذَنْبٍ وَ لَا یَأْتِیهِ
📚عيون أخبار الرضا ج1ص201
ترجمه :امام رضا علیه السلام در حدیثی در مورد حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام فرمود :... لکن (یوسف علیه السلام) #معصوم بود و معصوم هیچ گاه قصد و همت به گناه نمی کند و گناه انجام نمی دهد...
✅#معصوم_بودن انبیاء الهی از مسلمات عقائد تشیع است و از جمله در چند روایت فوق، تصریح به #عصمت_انبیاء را مشاهده می کنیم.
✅در کتب روائی شیعه از جمله کتاب بحارالانوار جلد 11 صفحه 72 به بعد، احادیثی طولانی از اهل بیت علیهم السلام روایت شده است که آیاتی از قرآن را که برخی اشخاص، عدم عصمت انبیای الهی را از آن توهم نموده بودند تبين می کند و توهم عدم عصمت انبیاء را باطل می کند. به جهت طولانی بودن آنها امکان ذکر آن در این مختصر نیست و تنها چند مورد از کلیاتی که عصمت همه انبیاء علیهم السلام را می رساند ذکر نمودیم و مؤمنين می توانند به این روایات مراجعه کنند تا عقیده آنها بر عصمت انبیاء محکمتر گردد.
✅دلائل نقلی و قرآنی و روائی عصمت رسول الله صلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا سلام الله علیها و ائمه اطهار علیهم السلام از بس زیاد و فراوان است شاید قابل احصاء به طور کامل نباشد.
✅پیروان غاصبین خلافت در کتب خود روایاتی نقل کرده اند که عصمت انبیا را مخدوش می کند و این مطالب آنها، به طور خاص و عام مورد نقد شدید اهل بیت علیهم السلام و شیعیان قرار گرفته است و با برهانهای قاطع رد شده است و به بیان واضحتر، زیر سؤال بردن عصمت انبیاء مخصوص پیروان غاصبین خلافت است چرا که برای تحمیل غاصبان به عنوان امام و خلیفه بر مردم، از آن جهت که اولی و دومی و سومی اصل و منبع فساد و گناه بوده اند و مدت زیادی از عمرشان را به بت پرستی علنی اشتغال داشته اند، با تأویل نادرست متشابهات قرآن و جعل روایات مختلف، سعی کردند انبیاء را غیر معصوم جلوه دهند تا غیر معصوم بودن امامانشان را توجیه نمایند. اما شیعیان همواره به عصمت انبیاء و ملائکه الهی و خصوصا رسول الله صلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا سلام الله علیها و دوازده امام مطهر قائل بوده اند و بر این قول خود دلائل متعدد و روشنی دارند.
نظرات (0)