Loading...

سؤال 322_ آیا #عکس_و_فیلم_گرفتن از موجود زنده اشکالی دارد؟


✅پاسخ:ابتدا به چند روایت زیر توجه فرمایید :

1⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَتَانِي جَبْرَئِيلُ وَ قَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَنْهَى عَنْ تَزْوِيقِ الْبُيُوتِ قَالَ أَبُو بَصِيرٍ فَقُلْتُ مَا تَزْوِيقُ الْبُيُوتِ فَقَالَ تَصَاوِيرُ التَّمَاثِيلِ
📚کافی ج6ص527

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: جبرئیل به نزد من آمد و فرمود: ای محمد، پروردگارت به تو سلام میرساند و نهی می کند (تو را ) از زینت کردن خانه ها ، ابوبصیر گوید: گفتم: زینت کردن خانه ها چیست ؟ فرمودند : تصاویر تمثال ها
✅با توجه به لغت و روایات، تصویرگری هم به کشیدن جاندار بر روی کاغذ و غیره گفته می شود و هم به ساختن مجسمه آن که برای توضیح بیشتر حتما به سؤال 153 کانال رجوع شود.

2⃣قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ثَلَاثَةٌ مُعَذَّبُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ كَذَبَ فِي رُؤْيَاهُ يُكَلَّفُ أَنْ يَعْقِدَ بَيْنَ شَعِيرَتَيْنِ وَ لَيْسَ بِعَاقِدٍ بَيْنَهُمَا وَ رَجُلٌ صَوَّرَ تَمَاثِيلَ يُكَلَّفُ أَنْ يَنْفُخَ فِيهَا وَ لَيْسَ بِنَافِخ‏ .....
📚کافی ج6ص527

امام صادق علیه السلام فرمود: سه دسته هستند که روز قیامت عذاب میشوند: (یکی) مردی که در رؤیا و خوابش دروغ بگوید (خواب دروغی نقل کند) که در این صورت تکلیف می شود که بین دو جو را گره بزند و نمیتواند گره بزند و دیگری مردی که تماثیل (صورت یا مجسمه ) را تصویر گری کند تکلیف میشود که در آن صورت (روح) بدمد و نمیتواند که بدمد.

3⃣أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ مِنْ أَكْلِ السُّحْتِ سَبْعَةً: الرِّشْوَةَ فِي الْحُكْمِ، .... وَ الَّذِينَ يُصَوِّرُونَ التَّمَاثِيل‏

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود: از جمله سُحت و حرامخواری هفت چیز است: رشوه در حکم... تا آنجا که فرمود: و کسانیکه #صورت و #مجسمه درست می کنند.
📚الاصول ستة عشر ص 243

✅روایات دیگری نیز در مذمت تصویر کشیدن و مجسمه سازی جاندار وارد شده است.

✅در مورد تصویر و مجسمه غیر جاندار به روایت زیر توجه فرمایید :

4⃣عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ قَالَ مَا هِيَ تَمَاثِيلَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ لَكِنَّهَا تَمَاثِيلُ الشَّجَرِ وَ شِبْهِهِ
📚کافی ج6ص527

4⃣فضل گوید :به امام باقر علیه السلام گفتم :آیه «يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ»[سبأ آیه 13] ((یعنی هر چه (سليمان) مى خواست، از محراب‌ها و نقاشى‌ها (و مجسّمه ها) و كاسه هاى بزرگ همانند حوض‌ها و ديگ هاى استوار براى او مى ساختند))،(منظور چیست؟) امام فرمودند : آن مجسمه و تصویر مردان و زنان نبود (یعنی جاندار نبود) و لکن درخت و مانند آن بود.

✅از روایات فوق روشن است که کشیدن تصویر جاندار بر روی کاغذ یا پارچه و غیره و ساختن مجسمه جاندار مورد نهی و مذمت شدید اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است و این امر در مورد غیر جاندار هیچ مشکلی ندارد.

✅تصاویر و فیلم‌های گرفته شده توسط دوربین، در صورتی که بر روی کاغذ و پارچه و غیره آورده شود نیز مشمول تصویرگری می شود و کلیه مذمت های وارده به آن تعلق می گیرد زیرا تنها تفاوت آن این است که با دستگاه این تصویر بر روی کاغذ و غیره نقش داده می شود نه با دست.

✅امروزه به وسیله انواع دوربین، تصاویر بر روی صفحه های دیجیتالی و با تکنولوژی نور به صورت پیکسل در کنار هم قرار می گیرد تا این پیکسل ها تصویر کاملی را نشان دهد و گاهی به صورت تصویر و گاهی به صورت فیلم در آورده می شود که بر روی صفحه نمایش گوشی و غیره قابل رؤیت است. این گونه فیلم و تصویر برداری ها که با وسایل امروزی انجام می شود و صرفا در حافظه گوشی یا کامپیوتر ذخیره است و فقط به وسیله دستگاه قابل رؤیت است، روایتی در مورد آن نرسیده است و در اینکه مشمول تصویر گری باشد یقین نداریم ولی از طرفی نوعی ایجاد تصویر می باشد که وجود خارجی ندارد و صرفا با دستگاه قابل رؤیت است، لذا این امر در زمره #شبهات قرار می گیرد و احتیاط در مورد آن موجب نجات از محرمات است زیرا در مورد آن علم نداریم که آیا شامل تصویرگری مذموم می شود یا خیر، تا اینکه إن شاءالله با ظهور امام زمان علیه السلام، حکم آن را از آن حضرت سؤال کنیم.

5⃣عَنْ ابي جَعْفَر قَالَ: الْوُقُوفُ عِنْدَ الشُّبْهَةِ خَيْرٌ مِنَ الِاقْتِحَام فِي الْهَلَكَةِ
📚کافی ج1ص50

ترجمه:امام باقر علیه السلام فرمود :توقف در نزد #شبهات از ناگهان درافتادن به هلاکت بهتر است

✅به سؤال 153 و 227 حتما رجوع شود.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹