سؤال 303_ در مورد #رنگ_لباس چه موردی در أحاديث توصیه شده است؟
✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ الْبَسُوا الْبَيَاضَ فَإِنَّهُ أَطْيَبُ وَ أَطْهَرُ وَ كَفِّنُوا فِيهِ مَوْتَاكُمْ
📚کافی ج6ص445
ترجمه :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : #لباس_سفید بپوشید زیرا آن طَیِّب تر و پاک و پاکیزه تر است و مردگان خود را نیز در آن (یعنی پارچه سفید رنگ) #کفن کنید.
2⃣عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُ
لَيْسَ مِنْ لِبَاسِكُمْ شَيْ ءٌ أَحْسَنَ مِنَ الْبَيَاضِ فَالْبَسُوهُ وَ كَفِّنُوا فِيهِ مَوْتَاكُمْ
📚کافی ج3ص148
ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود :پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : هیچ کدام از لباسهای شما نیکوتر از سفید نیست، پس آن را بپوشید و مردگان خود را نیز در آن کفن نمائید.
3⃣عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ عَلِيّاً كَانَ لَا يَلْبَسُ إِلَّا الْبَيَاضَ أَكْثَرَ مَا يَلْبَسُ وَ يَقُولُ فِيهِ تَكْفِينُ الْمَوْتَى
📚قرب الإسناد ص71
ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود :همانا بیشترین پوشش علی علیه السلام جز #لباس_سفید نبود و می فرمود :#کفن_کردن مردگان هم در (رنگ سفید) است.
4⃣عَنْ زِيَادِ بْنِ الْمُنْذِرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ وَ عَلَيَّ خُفٌّ مَقْشُورٌ فَقَالَ يَا زِيَادُ مَا هَذَا الْخُفُّ الَّذِي أَرَاهُ عَلَيْكَ قُلْتُ خُفٌّ اتَّخَذْتُهُ قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْبِيضَ مِنَ الْخِفَافِ يَعْنِي الْمَقْشُورَ مِنْ لِبَاسِ الْجَبَابِرَةِ وَ هُمْ أَوَّلُ مَنِ اتَّخَذَهَا وَ الْحُمْرُ مِنْ لِبَاسِ الْأَكَاسِرَةِ وَ هُمْ أَوَّلُ مَنِ اتَّخَذَهَا وَ السُّودُ مِنْ لِبَاسِ بَنِي هَاشِمٍ وَ سُنَّةٌ
📚کافی ج6ص467
ترجمه :زیاد گوید :بر امام باقر علیه السلام وارد شدم در حالیکه کفش روبسته ای پوشیده بودم. امام فرمود :ای زیاد! این چه کفشی است که بر تو می بینم؟ گفتم :این کفشی است که گرفته ام؛ امام فرمودند :آیا نمی دانی که کفش روبسته سفید از لباس جبّاران است؟ و آنها اولین کسانی هستند که آن را درست کردند؟ و (کفش) قرمز هم از کسری ها(پادشاهان ایران) است و آنها اولین کسانی بودند که آن را برگرفتند و ( #کفش_روبسته ) سیاه از لباس بنی هاشم است و سنت می باشد.
✅بیشترین رنگ لباسی که در روایات شیعه مورد ترغیب قرار گرفته است، رنگ سفید است که البته با توجه به روایت سوم، این امر در مورد کفش روبسته (ساق دار یا بدون ساق)، استثناء شده است و دقت شود که «نَعْلِین» با «خُفّ» متفاوت است و به کفش روباز که فقط دارای یک بند و دوال است گفته می شود و نهی از رنگ سفید در مورد کفش روبسته است نه نعلین یعنی کفش روباز.
✅در مورد کفش روباز به دو روایت زیر توجه فرمایید :
5⃣عَنْ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَيَّ نَعْلٌ بَيْضَاءُ فَقَالَ لِي يَا سَدِيرُ مَا هَذِهِ النَّعْلُ احْتَذَيْتَهَا عَلَى عِلْمٍ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ مَنْ دَخَلَ السُّوقَ قَاصِداً لِنَعْلٍ بَيْضَاءَ لَمْ يُبْلِهَا حَتَّى يَكْتَسِبَ مَالًا مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
📚کافی ج6ص465
ترجمه :سدير گوید :بر امام صادق علیه السلام وارد شدم در حالی که نعل سفیدی به پا داشتم. امام به من فرمود :ای سدير، این چه نعلینی است؟ آیا آن را بر حسب علم انتخاب کرده ای؟ گفتم :نه به الله قسم، فدایت شوم، امام فرمودند :کسی که به قصد خرید نَعل سفید وارد بازار شود، قبل از اینکه آن را کهنه کند، از جایی که حساب نمی کند، مالی به دست می آورد.
#کفش_روباز_سفید
6⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ كَانَ فِي سُرُورٍ حَتَّى يُبْلِيَهَا
📚کافی ج6 ص466
ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :کسی که نعلین زرد بپوشد همواره در سرور و شادی است تا زمانی که آن کهنه کند.
#کفش_روباز_زرد
✅مشخص است که در مورد «نَعل» یعنی کفش روباز، رنگ زرد و سفید سفارش شده است و در حدیث 📚کافی ج6ص465 و غیر آن، نَعل سیاه مورد مذمت واقع شده است.
✅به طور کلی دو نوع کفش و پاپوش در زمان اهل بیت علیهم السلام رواج داشته است که یکی روبسته بوده و به آن «خُفّ» گفته می شود که البته برخی مانند چکمه و پوتین دارای ساق هم بوده است و دیگری «نعلین» بوده که دارای یک کفی بوده و روی آن فقط یک یا دو بند بوده به گونه ای که حتی امکان مسح کشیدن هم از روی آن بدون درآوردن آن وجود داشته است اما در فقه شیعه در جاهای مختلفی این دو نوع پاافزار، دارای احکام متفاوت هستند که از جمله در مورد رنگ آن برای نعلین، رنگ سفید و زرد سفارش شده و رنگ سیاه مورد مذمت واقع شده و در مورد «خُفّ» یعنی کفش روبسته رنگ سفید نهی شده و رنگ سیاه سفارش شده است.
نظرات (0)