Loading...

سؤال 302_ آیا #نماز_غفیله منبع روائی دارد؟


✅پاسخ :به روایت زیر توجه فرمایید :

1⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنْ صَلَّى بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي الْأُولَى الْحَمْدَ وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً- إِلَى قَوْلِهِ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ قَوْلَهُ وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ إِلَى آخِرِ الْآيَةِ فَإِذَا فَرَغَ مِنَ الْقِرَاءَةِ رَفَعَ يَدَيْهِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَفَاتِحِ الْغَيْبِ الَّتِي لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا أَنْتَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا- وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِيُّ نِعْمَتِي وَ الْقَادِرُ عَلَى طَلِبَتِي تَعْلَمُ حَاجَتِي فَأَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَمَّا قَضَيْتَهَا لِي- وَ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ
📚مصباح شیخ طوسی ص94

ترجمه :هشام بن حکم روایت کرده که امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : کسی که مابين مغرب و عشاء دو رکعت نماز بخواند و در رکعت اول بعد از حمد این آیات را بخواند :

وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (۸۷) فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ (۸۸)
📖سوره انبیاء آيه 87 و 88

و در رکعت دوم بعد از سوره حمد این آیه را بخواند:

«وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ»
📖سوره انعام آیه 59

و هنگامی که از قرائت فارغ شد دو دست خود را بلند کند و بگوید :

«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَفَاتِحِ الْغَيْبِ الَّتِي لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا أَنْتَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي»
كَذَا وَ كَذَا

(به جای «کذا و کذا» حاجت خود را ذکر کند)

و سپس می گوئی:

«اللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِيُّ نِعْمَتِي وَ الْقَادِرُ عَلَى طَلِبَتِي تَعْلَمُ حَاجَتِي فَأَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَمَّا قَضَيْتَهَا لِي»

و حاجت خود را (به جای کذا و کذا) از الله درخواست کند، الله تعالی آنچه درخواست نموده است را به او عطا می کند.

✅نکته 1_ این نماز مأثور از امام صادق علیه السلام است که مابين نماز مغرب و عشاء خوانده می شود و به نام #نماز_غفیله نامگذاری شده است.

✅نکته 2_ این دو رکعت نماز با چهار رکعت نوافل مغرب متفاوت است.

✅نکته3_ این دو رکعت را نمی توان جزو نوافل مغرب به حساب آورد زیرا تداخل دو نماز نافله با همدیگر نیاز به روایت مخصوص دارد و در صورت عدم وجود روایت، حکم آنها جداست.
به عنوان مثال #نماز_جعفر از نمازهایی است که می توان آن را خواند و به جای نوافل دیگر گذاشت به این علت که اجازه آن را اهل بیت علیهم السلام داده اند :

2⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: صَلِّ صَلَاةَ جَعْفَرٍ فِي أَيِّ وَقْتٍ شِئْتَ مِنْ لَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ وَ إِنْ شِئْتَ حَسَبْتَهَا مِنْ نَوَافِلِ اللَّيْلِ وَ إِنْ شِئْتَ حَسَبْتَهَا مِنْ نَوَافِلِ النَّهَارِ وَ تُحْسَبُ لَكَ مِنْ نَوَافِلِكَ وَ تُحْسَبُ لَكَ مِنْ صَلَاةِ جَعْفَرٍ
📚من لا یحضره الفقیه ج1ص554

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود : #نماز_جعفر را در هر وقتی از شب یا روز که خواستی بخوان و اگر خواستی آن را از #نافله های شب خود حساب می کنی و اگر خواستی از #نوافل روز آن را به حساب آور و هم برای تو جزو نوافلت به حساب می آید و هم برایت #نماز_جعفر محسوب می شود.

✅در روایت فوق مشاهده می شود که می توان چهار رکعت از نوافل شب یا چهار رکعت از نوافل روز را، نماز جعفر بخوانیم و در این صورت هم نماز جعفر است و هم از چهار رکعت نوافل ما کفایت می کند همانطور که در حدیث 📚عیون أخبار الرضا ج2ص182 آمده است که امام رضا علیه السلام دو رکعت دوم و دو رکعت سوم #نماز_شب را نماز جعفر می خواندند و آنها را جزو نماز شب به حساب می آوردند. اما احتساب نماز غفیله به جای دو رکعت از نوافل مغرب به خاطر عدم ورود روایت به جواز این کار، جایگاهی ندارد.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹