Loading...

#سوال_1842_ منظور از صراط مستقیم در سوره حمد چیست؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ فِي قَوْلِهِ‏....اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيم قَالَ: الطَّرِيقَ وَ مَعْرِفَةَ الْإِمَام‏

📚تفسير القمي ج‏1 ص28

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد قول إلهی «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيم» فرمودند : راه و معرفت امام است!


2⃣عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيمَ قَالَ أَدِمْ لَنَا تَوْفِيقَكَ اَلَّذِي بِهِ أَطَعْنَاكَ فِي مَاضِي أَيَّامِنَا حَتَّى نُطِيعَكَ كَذَلِكَ فِي مُسْتَقْبَلِ أَعْمَارِنَا وَ اَلصِّرَاطُ اَلْمُسْتَقِيمُ هُوَ صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِي اَلدُّنْيَا وَ صِرَاطٌ فِي اَلْآخِرَةِ وَ أَمَّا اَلصِّرَاطُ اَلْمُسْتَقِيمُ فِي اَلدُّنْيَا فَهُوَ مَا قَصُرَ عَنِ اَلْغُلُوِّ وَ اِرْتَفَعَ عَنِ اَلتَّقْصِير وَ اِسْتَقَامَ فَلَمْ يَعْدِلْ إِلَى شَيْءٍ مِنَ اَلْبَاطِلِ وَ أَمَّا اَلطَّرِيقُ اَلْآخَرُ فَهُوَ طَرِيقُ اَلْمُؤْمِنِينَ إِلَى اَلْجَنَّةِ اَلَّذِي هُوَ مُسْتَقِيمٌ لاَ يَعْدِلُونَ عَنِ اَلْجَنَّةِ إِلَى اَلنَّارِ وَ لاَ إِلَى غَيْرِ اَلنَّارِ سِوَى اَلْجَنَّةِ قَالَ وَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيمَ قَالَ يَقُولُ أَرْشِدْنَا إِلَى اَلصِّرَاطِ اَلْمُسْتَقِيمِ أَرْشِدْنَا لِلُزُومِ اَلطَّرِيقِ اَلْمُؤَدِّي إِلَى مَحَبَّتِكَ وَ اَلْمُبَلِّغِ إِلَى دِينِكَ وَ اَلْمَانِعِ مِنْ أَنْ نَتَّبِعَ أَهْوَاءَنَا فَنَعْطَبَ أَوْ نَأْخُذَ بِآرَائِنَا فَنَهْلِكَ

📚معانی الأخبار ص33

امام حسن عسکری صلوات اللَّه علیه در مورد آیه «اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيم» فرمود : یعنی : توفیقت که به وسیله آن در ایام گذشته با آن تو را اطاعت نمودیم، برای ما مداوم گردان تا همچنان در آینده عمرمان تو را اطاعت نماییم.
و صراط مستقیم دو صراط است : صراطی در دنیا و صراطی در آخرت.
اما صراط مستقیم در دنیا آن است که از غلو فرود آید و از تقصیر بالاتر برود و معتدل باشد و به چیزی از باطل منحرف نگردد. اما طریق دیگر، پس آن راه مؤمنین به سوی بهشت است که مستقیم است و از آن به سوی جهنم و غیر جهنم منحرف نمی شوند!
و امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد آیه «اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيم» فرمود : می گوید : ما را به صراط مستقیم هدایت کن، ما را به ملازمت راهی که رساننده به محبت تو و رساننده به دین تو و مانع از آن است که ما از خواسته های خود پیروی کرده و در نتیجه نابود شویم یا به آراء خود عمل کنیم و در نتیجه هلاک شویم راهنمایی کن!



3⃣عن محمد بن مسلم قال‏ سألت أبا عبدالله عن قول الله عزوجل ...«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» صراط الأنبياء و هم الذين أنعم الله عليهم

📚تفسير العياشي ج‏1ص22

محمد بن مسلم گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد قول خداوند عزوجل «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» سوال کردم؛ فرمود : صراط انبیاء است و آنها کسانی هستند که اللَّه بر ایشان نعمت داده است!


4⃣عن المفضل بن عمر قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْداللَّه عَنِ الصِّرَاطِ فَقَالَ هُوَ الطَّرِيقُ إِلَى مَعْرِفَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ في الدُّنْيَا و صِرَاطٌ فِي الْآخِرَةِ وَ أَمَّا الصِّرَاطُ الَّذِي في الدُّنْيَا فَهُوَ الْإِمَامُ الْمُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ مَنْ عَرَفَهُ فِي الدُّنْيَا وَ اقْتَدَى بِهُدَاهُ مَرَّ عَلَى الصِّرَاطِ الَّذِي هُوَ جِسْرُ جَهَنَّمَ فِي الْآخِرَةِ و مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ في الدُّنْيَا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَنِ الصِّرَاطِ فِي الْآخِرَةِ فَتَرَدَّى في نَارِ جَهَنَّم

📚معانی الأخبار ص32

مفضّل بن عمر گويد : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد صراط‍‌ سؤال کردم؛ امام فرمود : آن راه معرفت اللَّه است ، و آن دو صراط است : صراط‍‌ در دنیا و صراط‍‌ در آخرت اما صراط‍ی که در دنیاست، همان امام مفترض الطاعة مى‌باشد. كسی كه در دنيا او را شناخت و به هدایت او اقتدا کرد، در آخرت از صراط‍‌ كه پلى است بر روى جهنّم خواهد گذشت، و هر كس در دنیا او را نشناخت، قدم او بر صراط آخرت می لغزد و در نتیجه در جهنم سرنگون می شود!


5⃣عن عُبَيْداللَّهِ بْنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قال: الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيمُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيّ

📚معانی الأخبار ص32

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمودند : صراط مستقیم، امیرالمومنین علی علیه السلام هستند!


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹