#سؤال_1733_ آیا بعد از حج تمتع می توان عمره دیگری انجام داد؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ فِی کِتَابِ عَلِیٍّ فِی کُلِّ شَهْرٍ عُمْرَةٌ.
📚 الکافی ج۴ص۵۳۴
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا در کتاب علی صلوات اللَّه علیه آمده است : در هر ماهی عمره هست!
2⃣عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنْ رَجُلٍ یَدْخُلُ مَکَّةَ فِی السَّنَةِ الْمَرَّةَ أَوِ الْمَرَّتَیْنِ أَوِ الْأَرْبَعَةَ کَیْفَ یَصْنَعُ قَالَ إِذَا دَخَلَ فَلْیَدْخُلْ مُلَبِّیاً وَ إِذَا خَرَجَ فَلْیَخْرُجْ مُحِلًّا قَالَ وَ لِکُلِّ شَهْرٍ عُمْرَةٌ فَقُلْتُ یَکُونُ أَقَلَّ قَالَ لِکُلِّ عَشَرَةِ أَیَّامٍ عُمْرَةٌ...
📚 الکافی ج۴ص۵۳۴
علي بن أبي حمزه گوید : از امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که در سال یکبار یا دو بار یا چهار بار وارد مکه می شود سؤال کرد که چه کند؟ امام فرمودند : هنگام ورود تلبيه گو (مُحْرِم) وارد می شود و وقت خروج (با انجام عمره)، غیر مُحْرِم بیرون رود. و فرمود : برای هر ماهی یک عمره هست. من گفتم : آیا کمتر هم می باشد؟ فرمود : برای هر ده روزی یک عمره هست...
3⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً یُعْتَمَرُ لِکُلِّ شَهْرٍ عُمْرَةٌ.
📚 الفقیه ج۲صچ۴۵۸
امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : سال ١٢ ماه است، برای هر ماه عمره ای انجام داده می شود!
4⃣عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْمُعْتَمِرِ بَعْدَ الْحَجِّ قَالَ إِذَا أَمْکَنَ الْمُوسَی مِنْ رَأْسِهِ فَحَسَنٌ.
📚 التهذیب ج۵ص۴۳۸
عبدالرحمن گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد عمره گزار بعد از حج سؤال کردم؛ امام فرمودند : هنگامی که تیغ زدن بر سرش ممکن باشد، پس خوب است!
5⃣ عَن عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ لَهُ الْعُمْرَةُ بَعْدَ الْحَجِّ قَالَ إِذَا أُمْکِنَ الْمُوسَی مِنَ الرَّأْسِ.
📚 الکافی ج۴ص۵۳۶
عبدالرحمان گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : عمرهٔ بعد از حج چطور است؟ فرمود : هنگامی که تیغ بر سر ممکن شود!
6⃣عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنْ أَرَادَ أَنْ یَخْرُجَ مِنْ مَکَّةَ لِیَعْتَمِرَ أَحْرَمَ مِنَ الْجِعْرَانَةِ أَوِ الْحُدَیْبِیَةِ أَوْ مَا أَشْبَهَهَا.
📚 الفقیه ج۲ص۴۵۴
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که قصد دارد از مکه خارج شود تا عمره انجام دهد، از جعرانه یا حدیبیه و مانند آن (مثل تنعيم) مُحْرِم می شود!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، هر ماهی از ماه های قمری دارای یک عمره است و فرد با نو شدن هلال هر ماه می تواند عمره دیگری انجام دهد.
✅ همچنین اگر از عمره قبلی ده روز گذشته باشد، مجددا می تواند با رفتن به میقات مُحْرِم شود و عُمره دیگری انجام دهد، هر چند هنوز ماه قمری نو نشده باشد.
✅ طبق روایت 4⃣ و 5⃣، در صورتی که فرد حج خود را تمام نموده است، در صورتی که موی سرش قدری درآمده باشد که تیغ بگیرد و امکان تراش آن وجود داشته باشد و نیز طبق روایات 1⃣ تا 3⃣ و غیره، اگر حج او تمتع بوده است، ده روز از عمره تمتع او گذشته باشد، می تواند با حصول این دو شرط با رفتن به میقات مجددا به عمره مفرده مُحْرِم شود و عمره دیگری انجام دهد.
✅ در صورتی که حج او مفرده بوده است، بعد از حج فقط لازم است شرط وارده در روایت 4⃣ و 5⃣ حاصل شود تا بتواند عمره دیگری انجام دهد.
✅ با توجه به روایت 6⃣ و غیره، کسی که می خواهد از مکه برای انجام عمره خارج شود، می تواند از جعرانه یا حدیبیه یا امثال آن مثل #تنعيم مُحرم شود.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
بسم الله الرحمن الرحیم
⚜ فرمایش امام رضا علیه السلام
در فضیلت عید غدیر خم
فَبِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنِ الْإِمَامِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَنَّهُ قَالَ:
إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَیَّامٍ إِلَی اللَّهِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَی خِدْرِهَا.
قِیلَ مَا هَذِهِ الْأَیَّامُ قَالَ:
یَوْمُ الْأَضْحَی وَ یَوْمُ الْفِطْرِ وَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمُ الْغَدِیرِ وَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ بَیْنَ الْأَضْحَی وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ کَالْقَمَرِ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی نَجَا فِیهِ إِبْرَاهِیمُ الْخَلِیلُ مِنَ النَّارِ فَصَامَهُ شُکْراً لِلَّهِ
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللَّهُ بِهِ الدِّینَ فِی إِقَامَةِ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَماً وَ أَبَانَ فَضِیلَتَهُ وَ وَصَایَتَهُ فَصَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ
وَ إِنَّهُ لَیَوْمُ الْکَمَالِ وَ یَوْمُ مَرْغَمَةِ الشَّیْطَانِ وَ یَوْمٌ تُقْبَلُ أَعْمَالُ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَعْمَدُ اللَّهُ فِیهِ إِلَی مَا عَمِلَهُ الْمُخَالِفُونَ فَیَجْعَلُهُ هَبَاءً مَنْثُوراً
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَأْمُرُ جَبْرَائِیلُ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنْ یَنْصِبَ کُرْسِیَّ کَرَامَةِ اللَّهِ بِإِزَاءِ بَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ یَصْعَدُهُ جَبْرَائِیلُ عَلَیْهِ السَّلَامَ وَ تَجْتَمِعُ إِلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ مِنْ جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ یَثْنُونَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِشِیعَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ مُحِبِّیهِمْ مِنْ وُلْدِ آدَمَ عَلَیْهِ السَّلَامُ
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَأْمُرُ اللَّهُ فِیهِ الْکِرَامَ الْکَاتِبِینَ أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنْ مُحِبِّی أَهْلِ الْبَیْتِ وَ شِیعَتِهِمْ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ یَوْمِ الْغَدِیرِ وَ لَا یَکْتُبُونَ عَلَیْهِمْ شَیْئاً مِنْ خَطَایَاهُمْ کَرَامَةً لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ الْأَئِمَّةِ
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ذَوِی رَحْمَتِهِ
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَزِیدُ اللَّهُ فِی مَالِ مَنْ عَبَدَ فِیهِ وَ وَسَّعَ عَلَی عِیَالِهِ وَ نَفْسِهِ وَ إِخْوَانِهِ وَ یُعْتِقُهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَجْعَلُ اللَّهُ فِیهِ سَعْیَ الشِّیعَةِ مَشْکُوراً وَ ذَنْبَهُمُ مَغْفُوراً وَ عَمَلَهُمْ مَقْبُولًا
وَ هُوَ یَوْمُ تَنْفِیسِ الْکَرْبِ وَ یَوْمُ تَحْطِیطِ الْوِزْرِ وَ یَوْمُ الْحَبَاءِ وَ الْعَطِیَّةِ وَ یَوْمُ نَشْرِ الْعِلْمِ وَ یَوْمُ الْبِشَارَةِ وَ الْعِیدِ الْأَکْبَرِ وَ یَوْمٌ یُسْتَجَابُ فِیهِ الدُّعَاءُ وَ یَوْمُ الْمَوْقِفِ الْعَظِیمِ
وَ یَوْمُ لُبْسِ الثِّیَابِ وَ نَزْعِ السَّوَادِ
وَ یَوْمُ الشَّرْطِ الْمَشْرُوطِ وَ یَوْمُ نَفْیِ الْغُمُومِ وَ یَوْمُ الصَّفْحِ عَنْ مُذْنِبِی شِیعَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
وَ هُوَ یَوْمُ السُّبْقَةِ
وَ یَوْمُ إِکْثَارِ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ یَوْمُ الرِّضَا وَ یَوْمُ عِیدِ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ یَوْمُ قَبُولِ الْأَعْمَالِ وَ یَوْمُ طَلَبِ الزِّیَادَةِ وَ یَوْمُ اسْتِرَاحَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَوْمُ الْمُتَاجَرَةِ
وَ یَوْمُ تَوَدُّدُ الشِّیعَةِ فِیمَا بَیْنَهُم
وَ یَوْمُ الْوُصُولِ إِلَی رَحْمَةِ اللَّهِ وَ یَوْمُ التَّزْکِیَةِ
وَ یَوْمُ تَرْکِ الْکَبَائِرِ وَ الذُّنُوبِ
وَ یَوْمُ الْعِبَادَةِ
وَ یَوْمُ تَفْطِیرِ الصَّائِمِینَ فَمَنْ فَطَّرَ فِیهِ صَائِماً مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ فِئَاماً وَ فِئَاماً إِلَی أَنْ عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ أَوَ تَدْرِی مَا الْفِئَامُ قَالَ لَا قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ
وَ هُوَ یَوْمُ التَّهْنِئَةِ یُهَنِّی بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَإِذَا لَقِیَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ یَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ
وَ هُوَ یَوْمُ التَّبَسُّمِ فِی وُجُوهِ النَّاسِ مِنْ أَهْلِ الْإِیمَانِ فَمَنْ تَبَسَّمَ فِی وَجْهِ أَخِیهِ یَوْمَ الْغَدِیرِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِالرَّحْمَةِ وَ قَضَی لَهُ أَلْفَ حَاجَةٍ وَ بَنَی لَهُ قَصْراً فِی الْجَنَّةِ مِنْ دُرَّةٍ بَیْضَاءَ وَ نَضَّرَ وَجْهَهُ
در پست بعد:
🆔 @Feghh14
در فضیلت عید غدیر خم:
وَ هُوَ یَوْمُ الزِّینَةِ فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ خَطِیئَةٍ عَمِلَهَا صَغِیرَةً أَوْ کَبِیرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَی قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْمِ
فَإِنْ مَاتَ مَاتَ شَهِیداً وَ إِنْ عَاشَ عَاشَ سَعِیداً
وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ
وَ مَنْ زَارَ فِیهِ مُؤْمِناً أَدْخَلَ اللَّهُ قَبْرَهُ سَبْعِینَ نُوراً وَ وَسَّعَ فِی قَبْرِهِ وَ یَزُورُ قَبْرَهُ کُلَّ یَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ یُبَشِّرُونَهُ بِالْجَنَّةِ
وَ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ عَرَضَ اللَّهُ الْوَلَایَةَ عَلَی أَهْلِ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ فَسَبَقَ إِلَیْهَا أَهْلُ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ فَزَیَّنَ بِهَا الْعَرْشَ ثُمَّ سَبَقَ إِلَیْهَا أَهْلُ السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ فَزَیَّنَهَا بِالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ ثُمَّ سَبَقَ إِلَیْهَا أَهْلُ السَّمَاءِ الدُّنْیَا فَزَیَّنَهَا بِالْکَوَاکِبِ ثُمَّ عَرَضَهَا عَلَی الْأَرَضِینَ فَسَبَقَتْ مَکَّةُ فَزَیَّنَهَا بِالْکَعْبَةِ ثُمَّ سَبَقَتْ إِلَیْهَا الْمَدِینَةُ فَزَیَّنَهَا بِالْمُصْطَفَی مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ثُمَّ سَبَقَتْ إِلَیْهَا الْکُوفَةُ فَزَیَّنَهَا بِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ عَرَضَهَا عَلَی الْجِبَالِ فَأَوَّلُ جَبَلٍ أَقَرَّ بِذَلِکَ ثَلَاثَةُ أَجْبُلٍ الْعَقِیقُ وَ جَبَلُ الْفَیْرُوزَجِ وَ جَبَلُ الْیَاقُوتِ فَصَارَتْ هَذِهِ الْجِبَالُ جِبَالَهُنَّ وَ أَفْضَلَ الْجَوَاهِرِ ثُمَّ سَبَقَتْ إِلَیْهَا جِبَالٌ أُخَرُ فَصَارَتْ مَعَادِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ مَا لَمْ یُقِرَّ بِذَلِکَ وَ لَمْ یَقْبَلْ صَارَتْ لَا تُنْبِتُ شَیْئاً وَ عُرِضَتْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ عَلَی الْمِیَاهِ فَمَا قَبِلَ مِنْهَا صَارَ عَذْباً وَ مَا أَنْکَرَ صَارَ مِلْحاً أُجَاجاً
وَ عَرَضَهَا فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ عَلَی النَّبَاتِ فَمَا قَبِلَهُ صَارَ حُلْواً طَیِّباً وَ مَا لَمْ یَقْبَلْ صَارَ مُرّاً
ثُمَّ عَرَضَهَا فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ عَلَی الطَّیْرِ فَمَا قَبِلَهَا صَارَ فَصِیحاً مُصَوِّتاً وَ مَا أَنْکَرَهَا صَارَ أَخْرَسَ مِثْلَ اللَّکِنِ
وَ مَثَلُ الْمُؤْمِنِینَ فِی قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ کَمَثَلِ الْمَلَائِکَةِ فِی سُجُودِهِمْ لآِدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَی وَلَایَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ مَثَلُ إِبْلِیسَ فِی رَفْضِهِ السُّجُودَ لآِدَمَ
وَ فِی هَذَا الْیَوْمِ أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً
وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً إِلَّا وَ کَانَ یَوْمُ بَعْثِهِ مِثْلَ یَوْمِ الْغَدِیرِ عِنْدَهُ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ إِذْ نَصَبَ لِأُمَّتِهِ وَصِیّاً وَ خَلِیفَةً مِنْ بَعْدِهِ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ
📚 زادالمعاد، علامه مجلسی
🆔 @Feghh14
بسم الله الرحمن الرحیم
#شماره_853
اعمال و فضائل مشهور عید شریف غدیر با ترجمه فارسی
🆔@Feghh14
امام رضا (عليه السلام ) فرمود:
هنگامي که روز قيامـت مي شود، چهار روز آن گونه که عروس به سرا پرده خـود فرستاده مي شود به سوي خدا فرستاده مي شوند ، گفته شد آن روزها کدامند ؟
فرمود : روز قربان و روز فطر و روز جمعـه و روز غدير و قطعا روز غدير در بين قربان و فطر و جمعه ، همانند
ماه در بين ستارگان است!
.
.
و آن روزي است که ابـراهيم خليـل از
آتش نجات پيدا کرد و براي شكر خدا روزه گرفت
و آن روزي اسـت که خدا با اقامه کردن پيامبر (صلي الله عليه و آله) علـي را بـه
عنوان عَلَم، دين را کامل کرد و فضيلت و وصايت او را روشن نمود، پس آن روز را روزه گرفت
.
.
و آن روز کمال دين است و روز به خاك
ماليده شدن بيني شيطان است و روزي است که اعمال شيعیان و دوست
داران آل محمد عليهم السلام قبول مي شـود
و آن روزي اسـت که
خداوند قصد مي کند به سوي آنچه که مخـالفين انجـام داده انـد و
اعمال آنها را گردِ پراکنده مي کند .
.
.
و آن روزي است که جبرئيـل
دستور مي دهد که کرسي کرامت خداوند روبروي بيت المعمور نصـب شود و جبرئيل عليه السلام روي آن منبر مي رود و ملائكه از همه آسمانها دور او جمع مي شوند و بر محمد (صلي الله عليه و آله) ثنا مي گويند و براي شيعيان اميرالمومنين و ائمه عليهم السـلام و دوست داران آنها از فرزندان آدم عليه السلام استغفار مي کنند و آن روزي است که خداوند به نويسندگان گرامي دستور مـي دهـد که تا سه روز از غدير از دوست داران اهل بيت و شيعيان آنهـا
قلم را بردارند و به احترام پيامبر (صـلي الله عليـه و آلـه) و علي ( عليه السلام ) و ائمه، چيـزي از خطاهـاي آنهـا را بـراي
آنها نمي نويسند
.
.
و آن روزي است که خداوند آنرا براي محمـد و آل او و خويشاوندان او قرار داده است و آن روزي است که خداوند کسي که او را در آن عبادت کنـد و بـر عيالش و خودش و بردارانش وسعت دهد، اموالش را زیاد می کند و خدا او را از آتـش آزاد مي كند
و آن روزي است که خدا در آن تلاش شيعه را مشكور و گناه آنها را آمرزيده و عمل آنها را مورد قبول قرار مي دهـد
.
.
و آن روز بر طرف شدن بلاهاست و روز ريختن گناه و روز بخشش و عطا و
روز نشر علم و روز بشارت و عيد اکبر است و روزي است که دعـا
در آن مستجاب مي شـود و روز موقـف عظـيم اسـت و روز پوشـيدن
لباسها و کندن سياهي است
.
.
و روزِ شرطِ گرفتـه شـده و روز دور
شدن غصه ها و روز گذشت از گناهكـاران شـيعيان اميرالمـومنين است و آن روز سبقت و روز فراوان صلوات فرستادن بر محمـد و آل محمد است
و روز رضا و روز عيد اهل بيت محمد (صـلي الله عليـه و
آله) و روز قبولي اعمـال و روز طلـب زيـادتي و روز اسـتراحت
مومنين و روز تجارت (با خدا و اهل بیت علیهم السلام) و روزِ دوست داشتن و روز رسيدن به رحمت خـدا و
روز تزکيه و روز ترك کبيره هـا و گناهان است!
.
.
و روز افطـار دادن روزه داران است .
پس کسي که در آن، روزه دار مـومني را افطـار دهد مانند کسي است که گروهي و گروهي را تـا ده گـروه اطعـام
کرده باشد .
سپس فرمود آيا مي داني فِئام (گروه) چيست ؟
گفت : نه ،
فرمود هر فئامي صدهزار است!
و آن روز مبارکباد و تهنيـت
گفتن است که يكي از شما ديگري را تهنيت مي دهد . پس هنگـامي
َ که مؤمن، برادرش را ملاقات کرد مي گويد: { الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ }
و آن روز تبسّم در روی مردم اهل ايمان است .
پس کسـي که در روز غدير در روی برادرش تبسم کند خداوند روز قيامت با رحمت به او نظر مي کند وهزار حاجت براي او برآورده مي کند وقصري
از دُرّ سفيد در بهشت براي او بنا مي کنـد و صـورت او را شـاد و خرّم مي گرداند.
.
.
و آن روز زينت است پس کسي که براي روز غدير زينت کند خداوند
هرخطايي که انجام داده است چه کوچك باشد و چـه بـزرگ را مـي آمرزد و ملائكه را به سوي او مي فرستد که تـا سـال آينـده در چنين روزي براي او حسنات بنويسند و درجات بلند کنند .
پس اگـر در آن سال از دنيا رفت شـهيد مـرده اسـت و اگـر زنـده مانـد
خوشبخت و سعيد زندگي کرده است و کسي که مومني را اطعام کند
مانند کسي است که همه انبياء و صدّيقين را طعام داده باشـد!
.
.
و کسي که در آن روز، مـومني را زيـارت کنـد، خداونـد در قبـر او هفتاد نور وارد مي کند و در قبرش وسعت مي دهـد و قبـر او را در هر روز هفتاد هزار ملك زيارت مي کنند و او را بشـارت بـه بهشت مـي دهنـد .
.
.
و در روز غـدير، خداونـد ولايـت را بـر اهـل آسمانهاي هفتگانه عرضه نمود . پس اهل آسمان هفتم بـه آن سـبقت گرفتند پس خدا آنرا به عرش زينت داد سپس اهل آسمان چهارم به آن سبقت گرفتند پس آنرا به بيت المعمور زينت داد .سپس اهـل آسمان دنيا به آن سبقت گرفتند پس آنرا به ستارگان زينـت داد سپس ولايت را بر زمين ها عرضه کرد . زمـين مكـه بـه آن سـبقت گرفت در نتيجه آنرا به کعبه زينت کرد . سپس مدينه به آن سـبقت
گرفت، خداوند با محمّد (صلي الله عليه و آله) آنرا زينت کرد سـپس زمين کوفه به آن سبقت گرفت، خداوند با اميرالمـومنين (عليـه السلام) آنرا زينت نمود و خدا ولايت را بر کوهها عرضه کرد . پس اولين کوه هایی که به آن اقرار کرد، سه کوه بود :
کوه عقيـق ، کوه فيروزه و کوه ياقوت . پـس ايـن کوههـا معـدن ايـن سـه و
بهترين گوهرها شدند .پس کوههاي ديگري به ولايت سـبقت گرفتنـد در نتيجه معدن طلا و نقره شدند و هر کوهي که به ولايـت اقـرار نكرد و قبول نكرد بي رويش و معدن گرديد
و در آن روز ولايت بر آبها عرضه شد
هر آبي که ولايت را قبول کرد شيرين و گوارا شـد و هر آبي که انكار کرد، شور و تلخ گرديد و در آن روز ولايت را
بر پرندگان عرضه کرد، هر پرنده اي که قبول کرد فصيح و صدادار
شد و هرچه آه انكار کرد گنگ و بي صدا شـد!
.
.
و مَثَـل مـؤمنين در قبول ولايت اميرالمومنين در روز غديرخم مَثَـل ملائكـه در سـجده کردن بــه آدم اســت و َمَثَــل کســي که در روز غــدير از ولايــت
اميرالمومنين، ابا کرد مَثَل ابليس است و در ايـن روز ايـن آيـه
نازل شد : [ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً ] و خداونـد هـيچ پيـامبري مبعوث نكرد مگر اينكه روز بعثـتِ او در نـزدش مثـل روز غـدير بوده است
و حرمت آنرا مي شناخته است از ايـن جهـت که بـراي امتش در آن روز وصي و خليفه بعد از خودش را نصب نمود!
📚 زاد المعاد، علامه مجلسی
.
اللَّهُمَّ عجّل لولیّک الفرج و العافیة و النصر
بسم الله الرحمن الرحیم
☘🌹☘
اعمال روز مباهله :
https://t.me/porseshvapasokhe/1445
یاعلی مدد
🌹 بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام :
https://t.me/porseshvapasokhe/1447
زیارت آل یاسین علیهم السلام
نظرات (0)