Loading...

سؤال267_ در چه صورتی می توان زن را #طلاق داد؟


✅پاسخ:

عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَا مِنْ شَيْ ءٍ مِمَّا أَحَلَّهُ اللَّهُ أَبْغَضَ إِلَيْهِ مِنَ الطَّلَاقِ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ الْمِطْلَاقَ الذَّوَّاق

📚کافی ج6ص54

امام صادق علیه السلام فرمود :هیچ چیزی از چیزهایی که الله حلال نموده است در نزد الله مبغوض تر از طلاق نیست و همانا الله مرد بسیار طلاق دهنده و بسیار چشنده را دشمن می دارد

أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ الْبَيْتَ الَّذِي فِيهِ الْعُرْسُ وَ يُبْغِضُ الْبَيْتَ الَّذِي فِيهِ الطَّلَاقُ وَ مَا مِنْ شَيْ ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الطَّلَاق

📚کافی ج6ص54

امام صادق علیه السلام فرمود :همانا الله خانه ای که در آن عروسی است را دوست دارد و خانه ای که در آن #طلاق است را دشمن می دارد و هیچ چیزی نزد الله تعالی از طلاق مبغوض تر نیست

أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: بَلَغَ النَّبِيَّ أَنَّ أَبَا أَيُّوبَ يُرِيدُ أَنْ يُطَلِّق امْرَأَتَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِنَّ طَلَاقَ أُمِّ أَيُّوبَ لَحُوبٌ أَيْ إِثْمٌ

📚کافی ج6ص55

امام صادق فرمود :به رسول الله صلی الله علیه و آله خبر رسید که ابا ایوب قصد دارد زن خود را طلاق دهد، پس فرمود:طلاق دادن ام ایوب «حوب» است یعنی اثم و گناه است.

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ أَنَّهُ كَانَتْ عِنْدَهُ امْرَأَةٌ تُعْجِبُهُ وَ كَانَ لَهَا مُحِبّاً فَأَصْبَحَ يَوْماً وَ قَدْ طَلَّقَهَا وَ اغْتَمَّ لِذَلِكَ فَقَالَ لَهُ بَعْضُ مَوَالِيهِ لِمَ طَلَّقْتَهَا فَقَالَ إِنِّي ذَكَرْتُ عَلِيّاً فَتَنَقَّصَتْهُ فَكَرِهْتُ أَنْ أُلْصِقَ جَمْرَةً مِنْ جَمْرِ جَهَنَّمَ بِجِلْدِي

📚کافی ج6ص55

نزد امام باقر علیه السلام زنی بود که او را دوست داشت و روزی صبح کرد در حالی که او را طلاق داده بود و برای این کار غمگین شد. یکی از دوستان به ایشان عرض کرد چرا او را طلاق دادی؟ فرمود :من ذکر علي عليه السلام نمودم و او بر آن حضرت عیب گرفت و من خوش نداشتم پاره آتشی از جمرات جهنم را به پوست خود بچسبانم

خَطَّابِ بْنِ سلَمَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَيْهِ يَعْنِي أَبَا الْحَسَنِ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَشْكُوَ إِلَيْهِ مَا أَلْقَى مِنِ امْرَأَتِي مِنْ سُوءِ خُلُقِهَا فَابْتَدَأَنِي فَقَالَ إِنَّ أَبِي زَوَّجَنِي مَرَّةً امْرَأَةً سَيِّئَةَ الْخُلُقِ فَشَكَوْتُ ذَلِكَ إِلَيْهِ فَقَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنْ فِرَاقِهَا قَدْ جَعَلَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلَيْكَ فَقُلْتُ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَ نَفْسِي قَدْ فَرَّجْتَ عَنِّي

📚کافی ج6ص55

خطاب گوید :من بر امام صادق وارد شدم و قصد داشتم از آنچه از بداخلاقی همسرم به من می رسد به او شکایت نمایم، امام آغاز کردند و فرمودند :پدرم یکبار زنی بداخلاق را به ازدواج من درآورد، من به پدرم شکایت نمودم، پدرم فرمود :چه چیز تو را از طلاق دادن او مانع می شود، محققا که الله آن را به دست تو قرار داده است. راوی گوید: من در دلم گفتم :گره از کارم گشودی.

عن ابی عبدالله ، قال رسول الله صلی الله علیه و آله : خمس لایستحاب لهم رجل جعل بیده طلاق إمرأته وَ هی تؤذیه و عنده ما یعطیها َو لم یخلّ سبیلها

📚خصال

رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : ۵کس دعایشان مستجاب نیست، یکی مردی که طلاق زنش در دست او قرار داده شده است و آن زن او را اذیت می کند و نزد او چیزی هست که به او عطا کند ولی او را رها نمی کند(طلاق نمی دهد)

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَوْصَانِي جَبْرَئِيلُ بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ مُبَيِّنَة

📚ج5ص512

رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : جبرئیل در مورد زن به من سفارش نمود تا جایی که گمان کردم طلاق آن سزاوار نیست مگر در صورت بروز فاحشه آشکار از زن

✅مشاهده می‌شود که طلاق به عنوان یک حلال الهی در دستان مرد قرار داده شده است ولی به عنوان مبغوض ترین حلال معرفی شده و در خصوص فاحشه آشکار یا بداخلاق بودن یا آزار و اذیت کردن زن، اشاره به طلاق دادن شده که این مفهوم در مورد فاحشه مبینه صریح تر است و در مورد بدخلقی و آزار، مشخص است که باید این صفات در آنها شاخص و غیر قابل اصلاح باشد چرا که اکثر نساء و بلکه مردان تکامل اخلاقی و عصمت کامل از آزار دادن دیگران ندارند.

✅بسیاری از اوقات مشکلات زندگی صرفا از جانب زن نیست و سوء رفتار و عدم انجام وظیفه توسط مرد باعث بروز ناسازگاری از جانب زن می شود که در این موارد لازم است که مرد به اصلاح خود بپردازد نه اینکه به بهانه ورود روایت طلاق بداخلاق و مؤذية اقدام به طلاق دادن زن نماید.

✅در روایات برای صبر بر بدخلقی و آزار زن، اجر و ترغیب بسیار فراوان وارد شده است.

#نهی_از_طلاق
#موارد_جواز_طلاق

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹