سؤال 262_ آیا گرفتن #مراسم_هفتم_و_چهلم_و_سال_برای_شخص_متوفی، مبنای روائی دارد؟ و آیا اگر صحیح نیست جایگزینی دارد؟
✅پاسخ :
عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ لَا قَوْلَ إِلَّا بِعَمَلٍ وَ لَا قَوْلَ وَ لا عَمَلَ إِلَّا بِنِيَّةٍ وَ لَا قَوْلَ وَ لا عَمَلَ وَ لانِيَّةَ إِلَّا بِإِصَابَةِ السُّنَّةِ.
📚کافی ج1ص70
ترجمه :امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : هیچ گفتار و اعتقادی نیست مگر با عمل و هیچ گفتار و عملی هم نیست (مفید نیست) مگر با نیت و هیچ گفتار و عمل و نیتی هم نیست مگر با رسیدن از سنت
✅بر حسب روایات فراوان مانند روایت فوق، مؤمن باید کلیه اعمال و اقوال و نیت های خود را بر طبق سنت انجام دهد تا برایش مفید باشد و احیانا به خاطر بدعت بودن مورد عقوبت واقع نشود.
✅در مورد گرفتن مراسم هفته و چهلم و سال برای میت، دستور و سنتی از اهل بیت علیهم السلام نرسیده است و جایگاهی در رفتارهای دینی ندارد و یکی از راههای جایگزین آن، احادیثی است که ما را ترغیب به ارسال هدیه برای میت نموده است. از جمله :
قَالَ عُمَرُ بْنُ یَزِیدَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یُصَلَّی عَنِ الْمَیِّتِ فَقَالَ نَعَمْ حَتَّی إِنَّهُ لَیَکُونُ فِی ضِیقٍ فَیُوَسِّعُ اللَّهُ عَلَیْهِ ذَلِکَ الضِّیقَ ثُمَّ یُؤْتَی فَیُقَالُ لَهُ خُفِّفَ عَنْکَ هَذَا الضِّیقُ بِصَلَاةِ فُلَانٍ أَخِیکَ عَنْکَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ فَأُشْرِکُ بَیْنَ رَجُلَیْنِ فِی رَکْعَتَیْنِ قَالَ نَعَمْ فَقَالَ علیه السلام إِنَّ الْمَیِّتَ لَیَفْرَحُ بِالتَّرَحُّمِ عَلَیْهِ وَ الِاسْتِغْفَارِ لَهُ کَمَا یَفْرَحُ الْحَیُّ بِالْهَدِیَّةِ تُهْدَی إِلَیْهِ.
📚من لا یحضره الفقیه ج1ص183
ترجمه :محمد بن عمر بن يزيد گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :آیا از جانب #میت نماز خوانده می شود؟ فرمود :بله، تا جایی که همانا آن ميت در ضیق و تنگی قرار دارد پس الله آن تنگی را بر او وسعت می دهد سپس نزد آن ميت آمده می شود و به او گفته می شود :این تنگی به خاطر نماز فلان برادرت از تو تخفیف داده شد. گوید :گفتم :آیا دو نفر را در دو رکعت نماز شریک کنم؟ فرمود :بله، و فرمود :همانا ميت با رحمت فرستادن بر او و طلب بخشش برای او مسرور می شود همانطور که شخص زنده با هدیه ای که برایش فرستاده می شود، مسرور و خوشحال می شود.
وَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ فِي كِتَابِهِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ الصَّلَاةَ وَ الصَّوْمَ وَ الصَّدَقَةَ وَ الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ وَ كُلَّ عَمَلٍ صَالِحٍ يَنْفَعُ الْمَيِّتَ حَتَّى إِنَّ الْمَيِّتَ لَيَكُونُ فِي ضِيقٍ فَيُوَسَّعُ عَلَيْهِ وَ يُقَالُ هَذَا بِعَمَلِ ابْنِكَ فُلَانٍ وَ بِعَمَلِ أَخِيكَ فُلَانٍ أَخُوكَ فِي الدِّينِ.
📚وسائل الشیعه ج8ص280
ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :
همانا نماز و روزه و صدقه و حج و عمره و #هر_عمل_صالحی_به_میت_سود_می_رساند تا جایی که همانا ميت در تنگنا قرار دارد، و بر او وسعت داده می شود، پس گفته می شود : این به خاطر عمل فلان فرزند توست و (یا) به خاطر عمل فلان برادر دینی توست.
وَ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ فِي أَصْلِهِ وَ هُوَ مِنْ رِجَالِ الصَّادِقِ وَ الْكَاظِمِ قَالَ هِشَامٌ فِي كِتَابِهِ وَ عَنْهُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ يَصِلُ إِلَى الْمَيِّتِ الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَةُ وَ الصَّوْمُ وَ نَحْوُهَا قَالَ نَعَمْ قُلْتُ أَ وَ يَعْلَمُ مَنْ يَصْنَعُ ذَلِكَ بِهِ قَالَ نَعَمْ ثُمَّ قَالَ يَكُونُ مَسْخُوطاً عَلَيْهِ فَيُرْضَى عَنْهُ.
📚بحار ج88 ص310
ترجمه :هشام گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم :آیا دعا و صدقه و روزه و مانند این، به ميت می رسد؟ فرمود :بله، گفتم :و آیا ميت می داند چه کسی اینکار را انجام داده است؟ فرمود :بله، سپس فرمود : (چه بسا) آن میت مورد غضب است و (در نتیجه ارسال این هدیه) مورد رضایت واقع می شود.
✅أحاديث متعددی در این ارتباط در مجامع حدیثی شیعه آمده است و خوب است به جای مراسم هفته و چهلم و سال که سنتی از اهل بیت علیهم السلام در مورد آن نرسیده است، از جمله دعا و نماز و صدقه و... برای أموات بفرستیم که از جمله در حديث 📚وسائل (30 جلدی ) ج8ص278 برای انجام دهنده این کار نیز به خاطر صله نمودن او با خویشاوندان و اصحاب، اجر قرار داده شده است.
✅امید داریم با نشر روایات اهل بیت علیهم السلام کلیه اعمال و کردارمان را مبتنی بر اقوال نورانی آنها نماییم. إن شاءالله
نظرات (0)