#سوال_1665_ آیا تجهیز کننده میِّت باید از ولیِّ ميِّت إذن و اجازه بگیرد؟
1⃣قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یُغَسِّلُ الْمَیِّتَ أَوْلَی النَّاسِ بِهِ أَوْ مَنْ یَأْمُرُهُ الْوَلِیُّ بِذَلِکَ.
📚 الفقیه ج۱ص۱۴۱
امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : میت را اولی (أولَا) و سزاوارترین مردم به او یا کسی که وَلیّ او را به آن أمر می کند غسل می دهد!
2⃣عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: یُصَلِّی عَلَی الْجِنَازَةِ أَوْلَی النَّاسِ بِهَا أَوْ یَأْمُرُ مَنْ یُحِبُّ.
📚 الکافی ج۳ص۱۷۷
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : بر جنازه أولَا و سزاوارترین مردم به او نماز می خواند، یا به هر کسی که دوست داشت أمر می کند!
3⃣ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرْأَةِ تَمُوتُ مَنْ أَحَقُّ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَیْهَا قَالَ الزَّوْجُ قُلْتُ الزَّوْجُ أَحَقُّ مِنَ الْأَبِ وَ الْأَخِ وَ الْوَلَدِ قَالَ نَعَمْ.
📚 الکافی ج۳ص۱۷۷
ابوبصیر گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زن که می میرد سؤال کردم که چه کسی سزاوارتر است که بر او نماز بخواند؟ فرمود : شوهر! گفتم : شوهر از پدر و برادر و فرزند سزاوارتر است؟! فرمود : بله!
4⃣عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَیْمُونٍ عَنْ زُرَارَةَ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْداللَّهِ عَنِ الْقَبْرِ کَمْ یَدْخُلُهُ قَالَ ذَاکَ إِلَی الْوَلِیِّ إِنْ شَاءَ أَدْخَلَ وَتْراً وَ إِنْ شَاءَ شَفْعاً.
📚 الکافی ج۳ص۱۹۳
زراره از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد قبر سؤال کرد که چه تعداد وارد آن می شوند؟ امام فرمودند : این در دست وَلیّ و سرپرست اوست، اگر خواست فرد داخل می کند و اگر خواست زوج!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، غسل میِّت و به دنبال آن تکفین میِّت و نماز خواندن بر میِّت را آنکه از بین اولیاء میِّت اولی (أولَا) باشد انجام می دهد و انجام آن توسط افراد دیگر منوط به اجازه آن ولیِّ میِّت می باشد.
همچنین تعداد افرادی که اجازه ورود به قبر را پیدا کنند، به دست ولیِّ میِّت می باشد.
✅ از روایت 3⃣ مشخص است که اگر میت زن باشد، شوهر از پدر و پسر و برادر آن میت اولی (أولَا) می باشد، هر چند پدر و پسر نیز ولیِّ میت محسوب می شوند.
✅ در حالتی که مردی از دنیا برود و هم پسر بالغ او و هم پدرش زنده و در دسترس باشند، از این جهت که هم پدر او و هم پسر بزرگ او ولیِّ او و در طبقه اول میراث او هستند، چون روایت خاص در تعیین أولی در این مورد نرسیده است، موافق با #احتیاط این است که هم از پدر و هم از پسر إذن گرفته شود.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)