Loading...

#سوال_1607_ آیا در متعه (ازدواج موقت)، زن می تواند به صورت یکطرفه عقد ازدواج را منحل و تمام کند؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عن أبان بن تغلب قال: قلت لأبی عبدالله الرجل یتزوج المرأة متعة فیتزوجها علی شهر ثم إنها تقع فی قلبه فیحب أن یکون شرطه أکثر من شهر فهل یجوز أن یزیدها فی أجرها و یزداد فی الأیام قبل أن تنقضی أیامه التی شرط علیها فقال لا یجوز شرطان فی شرط قلت کیف یصنع قال یتصدق علیها بما بقی من الأیام ثم یستأنف شرطا جدیدا.

📚كافي ج۵ص۴۵۸

ابان گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : مردی زنی را به #ازدواج_موقت در می آورد و مدت را یک ماه قرار می دهند، سپس آن زن در دل او واقع می شود و دوست دارد که مدت او بیش از یک ماه باشد، آیا جائز است قبل از اینکه ایام او که بر زن شرط کرده است‌ تمام شود، بر مدت و اجرت او اضافه کند؟
امام فرمود : دو شرط(دو مدت و دو اجرت ) در یک شرط(یعنی در یک عقد) جائز نیست!
گفتم پس چه کند؟ فرمود : #مرد ایام باقيمانده را بر او ببخشد و سپس شرط جدیدی را آغاز نماید!


2⃣عن علی بن رِئَابٍ قال: کَتَبْتُ إِلَیْهِ أَسْأَلُهُ عَنْ رَجُلٍ تَمَتَّعَ بِامْرَأَةٍ ثُمَّ وَهَبَ لَهَا أَیَّامَهَا قَبْلَ أَنْ یُفْضِیَ إِلَیْهَا أَوْ وَهَبَ لَهَا أَیَّامَهَا بَعْدَ مَا أَفْضَی إِلَیْهَا هَلْ لَهُ أَنْ یَرْجِعَ فِیمَا وَهَبَ لَهَا مِنْ ذَلِکَ فَوَقَّعَ ع لَا یَرْجِعُ

📚فقیه ج۳ص۴۶۰


علي بن رئاب گوید : به امام صلوات اللَّه علیه نامه نوشتم و در مورد مردی که زنی را به #ازدواج_موقت درمی آورد و سپس قبل از مقاربت، ايامش را به او می بخشد یا ایام آن زن را بعد از مقاربت به او می بخشد، سؤال کردم که آیا می تواند در آنچه به آن زن بخشیده است بازگردد؟ امام نوشتند : باز نمی گردد (نمی تواند بازگردد)!



3⃣عن إسحاق بن عمار قال: قلت لأبی الحسن موسی عن رجل تزوج امرأة متعة ثم وثب علیها أهلها فزوجوها بغیر إذنها علانیة و المرأة امرأة صدق کیف الحیلة قال لا تمکن زوجها من نفسها حتی ینقضی شرطها و عدتها قلت إن شرطها سنة و لا یصبر لها زوجها و لا أهلها سنة فقال فلیتق الله زوجها الأول و لیتصدق علیها بالأیام فإنها قد ابتلیت و الدار دار هدنة و المؤمنون فی تقیة قلت فإنه تصدق علیها بأیامها و انقضت عدتها کیف تصنع قال إذا خلا الرجل بها فلتقل هی یا هذا إن أهلی وثبوا علی فزوجونی منک بغیر أمری و لم یستأمرونی و إنی الآن قد رضیت فاستأنف أنت الآن فتزوجنی تزویجا صحیحا فیما بینی و بینک

📚کافی ج۵ص۴۶۶

إسحاق بن عمار گوید : به امام کاظم صلوات اللَّه علیه گفتم : مردی زنی را به صورت متعه به ازدواج در می آورد، سپس خانواده آن زن بر آن زن قيام می کنند و به صورت آشکار و بدون إذن آن زن او را به ازدواج کسی در می آورند و او زن راستینی است، حال چاره چیست؟! امام فرمود : خود را (برای مقاربت) در اختیار شوهر خود قرار ندهد تا اینکه مدت عقد موقت او و عده او به پایان برسد!
من گفتم : مدت شرط شدهٔ او در متعه یکسال است و شوهر و أهل آن زن به مدت یکسال برای او صبر نمی کنند!
امام فرمود : پس باید #شوهر_اول او از اللَّه بترسد و أيام آن زن را به او ببخشد، زیرا این زن گرفتار شده است و فعلا خانه، خانه صلح و مدارا است و مؤمنین در #تقیه هستند!
من گفتم : آن مرد مابقی مدت را هبه می کند و عده‌ی زن نیز به پایان می رسد. حال آن زن چه کند؟ امام فرمود : وقتی که آن مرد با او خلوت نمود، زن بگوید : فلانی! همانا خانواده من بر من قيام کردند و بدون أمر من، مرا به ازدواج تو درآوردند و با من مشورت نکردند! و من الآن راضي شدم و تو الآن از ابتدا آغاز کن و به صورت صحيح بين خودمان مرا به ازدواج خود درآور!



4⃣ عن أبي جعفر في الْمُتْعَةِ لَيْسَتْ مِنَ الْأَرْبَعِ لِأَنَّهَا لَا تُطَلَّقُ وَ لَا تَرِثُ وَ إِنَّمَا هِيَ مُسْتَأْجَرَةٌ

📚كافي ج۵ص۴۵۱

امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد متعه فرمود : متعه جزو آن چهار زنی( که شخص می تواند به طور دائم بگیرد) نیست، زیرا طلاق داده نمی شود و ارث نمی برد و همانا آن به #اجاره گرفته شده است!



✅ شواهد روایی مختلف، از جمله مواردی که در متن فوق ذکر گردید نشان می دهد که در متعه و ازدواج موقت، بخشش مابقی مدت #فقط به دست مرد است و زن نمی تواند به صورت یکطرفه عقد را به هم بزند، هر چند در شرایط حساس و سخت قرار گرفته باشد و حتی اگر زن دچار گرفتاری خاصی شود، این مرد است که باید از اللَّه بترسد و نسبت به بخشش مدت به آن زن اقدام نماید تا آن زن از گرفتاری نجات یابد.


✅ امروزه برخی از زنان به خاطر طولانی بودن مدت عقد موقت در مشکلات مختلفی قرار می گیرند و لازم است برای تعیین مدت تدبیر و دقت لازم را داشته باشند تا دچار مشکل نشوند!


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ و الْعَافِیَةَ و النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹