Loading...

#سوال_1482_ آیا عفونت و بادی که از واژن زنان خارج می شود وضو را باطل می کند؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :



1⃣عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ وَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ مَا یَنْقُضُ الْوُضُوءَ فَقَالا مَا یَخْرُجُ مِنْ طَرَفَیْکَ الْأَسْفَلَیْنِ مِنَ الذَّکَرِ وَ الدُّبُرِ مِنَ الْغَائِطِ وَ الْبَوْلِ أَوْ مَنِیٍّ أَوْ رِیحٍ وَ النَّوْمُ حَتَّی یُذْهِبَ الْعَقْلَ...

📚 التهذیب ج۱ص۹

زراره گوید : به امام باقر و امام صادق صلوات اللَّه علیهما گفتم : چه چیزی وضو را نقض می کند؟ فرمودند : آنچه از دو طرف زیرین تو یعنی آلت و دبر، از #غائط و #بول یا #منی یا #باد خارج می شود و نیز #خوابی که عقل را ببرد!



2⃣عَنِ الْفَضْلِ قَالَ: سَأَلَ الْمَأْمُونُ الرِّضَا عَنْ مَحْضِ الْإِسْلَامِ فَکَتَبَ إِلَیْهِ فِی کِتَابٍ طَوِیلٍ وَ لَا یَنْقُضُ الْوُضُوءَ إِلَّا غَائِطٌ أَوْ بَوْلٌ أَوْ رِیحٌ أَوْ نَوْمٌ أَوْ جَنَابَةٌ.

📚عیون أخبارالرضا ج۲ص۱۲۳

فضل گوید : مأمون از امام رضا صلوات اللَّه علیه در مورد محض اسلام سؤال کرد و حضرت نوشته ای طویل برایش نوشتند. تا آنجا که فرمود : و #وضو_را_نمیشکند مگر غائط یا بول یا باد یا خواب یا جنابت!



3⃣عن زرارة عن أَبِی عبداللَّه قال: لَا یُوجَبُ الْوُضُوءُ إِلَّا مِنْ غَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ أَوْ ضَرْطَةٍ تَسْمَعُ صَوْتَهَا أَوْ فَسْوَةٍ تَجِدُ رِیحَهَا

📚 التهذیب ج۱ص۳۴۶

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : وضو واجب نمی شود مگر از غائط یا بول یا ضرطه (یعنی باد صدادار خارج شونده از مقعد) که صدای آن را بشنوی یا فسوه (یعنی باد بدون صدای خروجی از مقعد) که بوی آن را متوجه شوی!



4⃣عَنِ الرِّضَا قَالَ: فان قال قائل فلم وَجَبَ الْوُضُوءُ مِمَّا خَرَجَ مِنَ الطَّرَفَيْنِ خَاصَّةً وَ مِنَ النَّوْمِ دُونَ سَائِرِ الْأَشْيَاءِ قیل لِأَنَّ الطَّرَفَيْنِ هُمَا طَرِيقُ النَّجَاسَةِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَمَّا النَّوْمُ فَإِنَّ النَّائِمَ إِذَا غَلَبَ عَلَيْهِ النَّوْمُ يُفْتَحُ كُلُّ شَيْ ءٍ مِنْهُ وَ اسْتَرْخَى فَكَانَ أَغْلَبُ الْأَشْيَاءِ عَلَيْهِ [کله] فِيمَا يَخْرُجُ مِنْهُ الرِّيحَ فَوَجَبَ عَلَيْهِ الْوُضُوءُ لِهَذِهِ الْعِلَّةِ.

📚عيون أخبار الرضا ج۲ص۱۰۴

امام رضا علیه السلام فرمود : اگر کسی بگوید به چه علت وضو فقط از آنچه از دو طرف (یعنی مخرج بول و غائط) خارج می شود و از خواب، نه چیزهای دیگر، واجب می شود، گفته می شود : زیرا آن دو طرف راه نجاست است تا آنجا که فرمود: اما در مورد خواب، همانا شخص خواب وقتی که خواب بر او غلبه نمود، هر چیز از او باز و نرم و سست می شود و غالب ترین چیز از چیزهایی که از او خارج می شود باد است، پس به همین علت وضو بر او واجب است!



5⃣معاویة بن عمار قال: قال أَبُوعَبْداللَّه إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْفُخُ فِي دُبُرِ الْإِنْسَانِ حَتَّى يُخَيَّلَ إِلَيْهِ أَنَّهُ قَدْ خَرَجَ مِنْهُ رِيحٌ وَ لَا يَنْقُضُ الْوُضُوءَ إِلَّا رِيحٌ تَسْمَعُهَا أَوْ تَجِدُ رِيحَهَا

📚كافي ج۳ص۳۶

امام صادق علیه السلام فرمود :همانا شیطان در دُبُر انسان می دمد برای اینکه برای او #تصور_و_خیال ایجاد کند که بادی از او خارج شده است و وضو را نمی شکند مگر بادی که صدایش را بشنوی یا بوی آن را احساس کنی!



6⃣عن عبدالرحمن بن أبي عبداللَّه أَنَّهُ قال لِلصَّادِقِ أَجِدُ الرِّيحَ فِي بَطْنِي حَتَّى أَظُنَّ أَنَّهَا قَدْ خَرَجَتْ فقال لَيْسَ عَلَيْكَ وُضُوءٌ حَتَّى تَسْمَعَ الصَّوْتَ أَوْ تَجِدَ الرِّيحَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ إِبْلِيسَ يَجْلِسُ بَيْنَ أَلْيَتَيِ الرَّجُلِ فَيُحْدِثُ لِيُشَكِّكَهُ

📚فقيه ج۱ص۶۲

عبدالرحمن به امام صادق علیه السلام گفت : بادی در شکم خود احساس می کنم، تا جایی که #گمان می کنم که بیرون آمد. (آیا وضویم باطل است)؟ فرمود : وضو گرفتن بر عهده تو نیست تا اینکه صدا را بشنوی یا بو را متوجه شوي.
سپس فرمود :همانا ابليس #بین_دو_باسن شخص می نشیند و حَدَثی ایجاد می کند تا او را به #شک بیاندازد!



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، مبطلات وضو به موارد خاص و معینی محدود شده است که یکی از موارد آن #ریح یعنی باد می باشد که با توجه به تفسیری که برای آن در روایات آمده است روشن است که منظور بادی است که از مقعد خارج می شود و گاهی به صورت ضرطه و صدادار و گاهی به صورت فسوه و بی‌صدا است و در هیچ روایتی باد خارج شونده از واژن زنان جزو مبطلات وضو ذکر نشده است و لذا اگر بادی از واژن و فرج زن خارج شود وضوی او را باطل نمی کند.


✅ همچنین با توجه به محدود بودن مبطلات وضو در روایات، و اینکه عفونت خارج شونده از زنان جزو آن قرار داده نشده است، مبطل وضو نمی باشد.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹