Loading...

#سوال_1470_ اگر کسی در ماه رمضان زکات فطره خود را جدا کند ولی کسی را پیدا نکند که به او عطا کند و سپس تا روز عید فطر مهمان کسی شود، آیا میزبان باید زکات فطره این میهمان را هم پرداخت کند؟


##زکات


✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :



1⃣عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه فِی رَجُلٍ أَخْرَجَ فِطْرَتَهُ فَعَزَلَهَا حَتَّی یَجِدَ لَهَا أَهْلًا فَقَالَ إِذَا أَخْرَجَهَا مِنْ ضَمَانِهِ فَقَدْ بَرِئَ وَ إِلَّا فَهُوَ ضَامِنٌ لَهَا حَتَّی یُؤَدِّیَهَا إِلَی أَرْبَابِهَا.

📚 التهذیب ج۴ص۷۷

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که زکات فطره خود را خارج می کند و جدا می کند تا أهل آن را پیدا کند فرمود : در صورتی که آن را از ضمان خود خارج کند از بدهی رهایی یافته است و در غیر این صورت #ضامن آن است تا آن را به صاحبان آن برساند!



2⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ علیه السلام عَنِ الْفِطْرَةِ قَالَ إِذَا عَزَلْتَهَا فَلَا یَضُرُّکَ مَتَی مَا أَعْطَیْتَهَا قَبْلَ الصَّلَاةِ أَوْ بَعْدَهَا

📚الفقیه ج۲ص۱۸۱

اسحاق بن عمار گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زکات فطره سوال کردم؛ امام فرمودند : در صورتی که آن را جدا کنی، زیانی برای تو ندارد که چه موقعی آن را پرداخت کنی : قبل از نماز عید یا بعد از نماز!



3⃣عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ يَكُونُ عِنْدَهُ الضَّيْفُ مِنْ إِخْوَانِهِ فَيَحْضُرُ يَوْمُ الْفِطْرِ يُؤَدِّي عَنْهُ الْفِطْرَةَ فَقَالَ نَعَمْ الْفِطْرَةُ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مَنْ يَعُولُ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى صَغِيرٍ أَوْ كَبِيرٍ حُرٍّ أَوْ مَمْلُوكٍ.

📚الفقيه ج۲ص۱۷٨
📚الكافي ج۴ص۱۷۳

عمر بن يزيد گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که مهمانی از برادران او نزد او می باشد، پس روز فطر فرا می رسد سؤال کردم که آیا زکات فطره را از جانب او پرداخت نماید؟ امام فرمودند : بله! زکات فطره بر هر کسی که از زن و مرد، کوچک و بزرگ، آزاد و برده قوت و خوراک او را می دهد واجب است!



4⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ قَالَ: كُلُّ مَنْ ضَمَمْتَ إِلَى عِيَالِكَ مِنْ حُرٍّ أَوْ مَمْلُوكٍ فَعَلَيْكَ أَنْ تُؤَدِّيَ الْفِطْرَةَ عَنْهُ الْحَدِيثَ.

📚الكافي ج۴ص۱۷۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر کسی را که از آزاد و برده به عيال خود ضمیمه نمایی، پس بر توست که زکات فطره را از جانب او پرداخت نمایی!



5⃣قَالَ الشَّيْخُ فِي الْخِلَافِ رَوَى أَصْحَابُنَا أَنَّ مَنْ أَضَافَ إِنْسَاناً طُولَ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ تَكَفَّلَ بِعَيْلُولَتِهِ لَزِمَتْهُ فِطْرَتُهُ.

📚 الخلاف ص۲۰۹

شيخ طوسی گوید : اصحاب ما روایت نموده اند که همانا کسی که انسانی را در طول ماه رمضان مهمان کند و عهده دار قوت او شود، فطريه او بر او لازم است!



6⃣عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّه أَنَّهُمَا قَالا عَلَى الرَّجُلِ أَنْ يُعْطِيَ عَنْ كُلِّ مَنْ يَعُولُ مِنْ حُرٍّ وَ عَبْدٍ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ يُعْطِي يَوْمَ الْفِطْرِ فَهُوَ أَفْضَلُ وَ هُوَ فِي سَعَةٍ أَنْ يُعْطِيَهَا فِي أَوَّلِ يَوْمٍ يَدْخُلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى آخِرِهِ...

📚 التهذیب ج۴ص۷۶

امام باقر و امام صادق صلوات اللَّه علیهما فرمودند : بر عهده مرد است که از جانب تمام عیال خود، اعم از آزاد و برده، کوچک و بزرگ، در روز عید فطر، (فطریه) را عطا نماید و این افضل است و او در وسعت است و اجازه دارد که آن را از اولین روزی که ماه رمضان داخل می شود تا آخر آن پرداخت نماید...


✅ با توجه به روایت 3⃣ و اطلاق روایت 4⃣ و امثال آن، اگر مهمانی در ماه رمضان در نزد شخص باشد و نزد او بماند تا اینکه «يوم الفطر» یعنی روز فطر که طبق روایاتی که در #سوال_971 ذکر گردید از مغرب آغاز می شود فرا برسد، موظف است زکات فطره را برای او ادا نماید.

✅ روایت خاص دیگری در شرح اطلاقات حدیث 3⃣ نرسیده است.


✅ با توجه به روایات 6⃣، اجازه پرداخت زکات فطره از اول ماه رمضان تا آخر آن رسیده است و طبق روایت 1⃣ و 2⃣، وقتی زکات فطره از مال بیرون آورده شود و جدا شود، در مورد زمان پرداخت آن در صورت نیافتن مستحق آن وسعت و اجازه داده شده است و فرد در صورت جدا کردن زکات فطره، ضامن پرداخت و رساندن آن به مستحق آن می باشد و از این جهت که زکات فطره او جدا شده است، چیزی از زکات فطره بر دوش او نیست که در صورت مهمان شدن بر عهده میزبان قرار گیرد و تنها ضامن رساندن فطریه جدا شده به مستحق آن می باشد و فطریه او از میزبان ساقط است.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹