Loading...

#سوال_1468_ حکم زنی که 50 سالگی او تمام شده است ولی هنوز حیض می شود چیست؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ عَبْدالرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: حَدُّ الَّتِی قَدْ یَئِسَتْ مِنَ الْمَحِیضِ خَمْسُونَ سَنَةً

📚کافی ج۳ص۱۰۷

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : حد زنی که از حیض یائسه می شود 50 سالگی است!


2⃣عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ قَالَ: إِذَا بَلَغَتِ الْمَرْأَةُ خَمْسِینَ سَنَةً لَمْ تَرَ حُمْرَةً إِلَّا أَنْ تَکُونَ امْرَأَةً مِنْ قُرَیْشٍ

📚کافی ج۳ص۱۰۷

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : در صورتی که زن به 50 سالگی رسید، خونی نمی بیند، مگر اینکه زنی از قریش باشد!



3⃣عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْمَرْأَةُ الَّتِی قَدْ یَئِسَتْ مِنَ الْمَحِیضِ حَدُّهَا خَمْسُونَ سَنَةً

📚کافی ج۳ص۱۰۷

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : زنی که از حیض یائسه شده باشد حد آن پنجاه سالگی است!



4⃣عَنْ عَبْدالرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قال: قَالَ أَبُو عَبْداللَّهِ ثَلَاثٌ یَتَزَوَّجْنَ عَلَی کُلِّ حَالٍ إِلَی أَنْ قَالَ وَ الَّتِی قَدْ یَئِسَتْ مِنَ الْمَحِیضِ وَ مِثْلُهَا لَا تَحِیضُ قُلْتُ وَ مَا حَدُّهَا قَالَ إِذَا کَانَ لَهَا خَمْسُونَ سَنَةً

📚کافی ج۶ص۸۵

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : سه گروه در هر حال (بدون نگه داشتن عده) ازدواج می کنند... تا آنجا که فرمود : و زنی که از حیض شدن یائسه شده باشد و زنی مانند او حیض نمی شود. من گفتم : حد آن چیست؟ فرمود : در صورتی که 50 سال داشته باشد!



5⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ الْمَرْأَةُ إِذَا بَلَغَتْ خَمْسِینَ سَنَةً لَمْ تَرَ حُمْرَةً إِلَّا أَنْ تَکُونَ امْرَأَةً مِنْ قُرَیْشٍ وَ هُوَ حَدُّ الْمَرْأَةِ الَّتِی تَیْأَسُ مِنَ الْحَیْض

📚 الفقیه ج۱ص۹۲

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : زن وقتی به پنجاه سالگی برسد خون نمی بیند، مگر اینکه زنی از قریش باشد و این حد زنی است که از حیض یائسه می شود!



6⃣عن عبدالرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قال سَمِعْتُ أَبَاعبداللَّه يَقُولُ ثَلَاثٌ يَتَزَوَّجْنَ عَلَى كُلِّ حَالٍ الَّتِي يَئِسَتْ مِنَ الْمَحِيضِ وَ مِثْلُهَا لَا تَحِيضُ قُلْتُ و مَتَى تَكُونُ كَذَلِكَ قَالَ إِذَا بَلَغَتْ سِتِّينَ سَنَةً فَقَدْ يَئِسَتْ مِنَ الْمَحِيضِ وَ مِثْلُهَا لَا تَحِيضُ...

📚تهذیب ج۷ص۴۶۹

عبدالرحمن بن حجاج گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : سه گروه در هر حالی (بدون نگه داشتن عده) ازدواج می کنند : زنی که از حیض یائسه شده است و مثل چنان زنی حیض نمی شود. گفتم : چه موقعی اینچنین است؟ فرمود : وقتی به ۶٠ سالگی برسد، قطعاً از حیض یائسه شده است و مثل چنان زنی حیض نمی شود...


7⃣مُحَمَّد بْنُ مُحَمَّدِ بْن النُّعْمَانِ الْمُفِید فی الْمُقْنِعَةِ قال قَدْ رُوِیَ أَنَّ الْقُرَشِیَّةَ مِنَ النِّسَاءِ و النَّبَطِیَّةَ تَرَیَانِ الدَّمَ إِلَی سِتِّینَ سَنَةً

📚المقنعة ص۸۲

شیخ مفید در کتاب المقنعة گوید : #روایت شده است که زنان قریشی و نبطی تا شصت سالگی خون می بینند!


✅ قریش یکی از قبائل عرب است که پدر آنها نضر بن کنانة است و هر کسی که از فرزندان نضر بن کنانه باشد قریشی محسوب می شود و از آنجا که نضر بن کنانه یکی از اجداد رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله است، موارد قابل تشخیص امروزی آنها، سادات هستند. البته طوایف دیگری نیز جزو قریش هستند که بسیاری از آنها امروزه نامشخص می باشند.
نَبَطُ نیز قومی از عرب بودند که در عجم و روم داخل شدند و نسبهای آنها مختلف شد.

✅با توجه به روایات فوق و غیره، وقتی زن به 50 سال قمری که حدوداً 48 سال و شش ماه شمسی می شود برسد یائسه محسوب می شود و معمولا از همین موقع حیض آنها قطع می شود و برخی احکام آنها تغییر می کند.
البته‌ اگر زن از قبیله قریش یا از نبط باشد، تا شصت سالگی خون حیض می بیند و بعد از 60 سالگی یائسه محسوب می شود.
زنانی که بعد از 50 سال قمری حیض می بینند و می دانند که قریشی یا نبطی هستند، تا 60 سال قمری حکم حائض را دارند.
اما اگر زنی بعد از 50 سال قمری باز هم مانند حائض حیض ببیند و نداند که از قریش و نبط هست یا خیر، به خاطر مشتبه شدن امرش #احتیاط می کند و موقع حیض، نماز و روزه و مقاربت و سائر تروک حائض را ترک می کند، ولی نماز و روزه را در ایام پاکی قضا می کند و در صورت طلاق یا اتمام عقد موقت، برای ازدواج بعدی عده نگه می دارد زیرا از طرفی ممکن است غیر قریشی و غیر نبطی باشد و یائسه محسوب شود و از طرفی ممکن است قریشی یا نبطی باشد و خودش نداند و یائسه نباشد.

البته‌ بعد از 60 سال قمری در هر حال یائسه محسوب می شود و حکم یائسه را دارد.



https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹