Loading...

#سوال_1466_ اگر کسی زکات فطره خود را در ماه رمضان پرداخت کند و سپس تا روز عید فطر میهمان کسی شود، آیا میزبان هم موظف به پرداخت زکات فطره او هست؟


##زکات


✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :



1⃣عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ يَكُونُ عِنْدَهُ الضَّيْفُ مِنْ إِخْوَانِهِ فَيَحْضُرُ يَوْمُ الْفِطْرِ يُؤَدِّي عَنْهُ الْفِطْرَةَ فَقَالَ نَعَمْ الْفِطْرَةُ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مَنْ يَعُولُ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى صَغِيرٍ أَوْ كَبِيرٍ حُرٍّ أَوْ مَمْلُوكٍ.

📚 الفقيه ج۲ص۱۷٨
📚 الكافي ج۴ص۱۷۳

عمر بن يزيد گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که مهمانی از برادران او نزد او می باشد، پس روز فطر فرا می رسد سؤال کردم که آیا زکات فطره را از جانب او پرداخت نماید؟ امام فرمودند : بله! زکات فطره بر هر کسی که از زن و مرد، کوچک و بزرگ، آزاد و برده قوت و خوراک او را می دهد واجب است!



2⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كُلُّ مَنْ ضَمَمْتَ إِلَى عِيَالِكَ مِنْ حُرٍّ أَوْ مَمْلُوكٍ فَعَلَيْكَ أَنْ تُؤَدِّيَ الْفِطْرَةَ عَنْهُ الْحَدِيثَ.

📚 الكافي ج۴ص۱۷۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر کسی را که از آزاد و برده به عيال خود ضمیمه نمایی، پس بر توست که زکات فطره را از جانب او پرداخت نمایی!



3⃣قَالَ الشَّيْخُ فِي الْخِلَافِ رَوَى أَصْحَابُنَا أَنَّ مَنْ أَضَافَ إِنْسَاناً طُولَ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ تَكَفَّلَ بِعَيْلُولَتِهِ لَزِمَتْهُ فِطْرَتُهُ.

📚 الخلاف ص۲۰۹

شيخ طوسی گوید : اصحاب ما روایت نموده اند که همانا کسی که انسانی را در طول ماه رمضان مهمان کند و عهده دار قوت او شود، فطريه او بر او لازم است!



4⃣عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ وَ بُكَيْرٍ ابْنَيْ أَعْيَنَ وَ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّه أَنَّهُمَا قَالا عَلَى الرَّجُلِ أَنْ يُعْطِيَ عَنْ كُلِّ مَنْ يَعُولُ مِنْ حُرٍّ وَ عَبْدٍ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ يُعْطِي يَوْمَ الْفِطْرِ فَهُوَ أَفْضَلُ وَ هُوَ فِي سَعَةٍ أَنْ يُعْطِيَهَا فِي أَوَّلِ يَوْمٍ يَدْخُلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى آخِرِهِ...

📚 التهذیب ج۴ص۷۶

امام باقر و امام صادق صلوات اللَّه علیهما فرمودند : بر عهده مرد است که از جانب تمام عیال خود، اعم از آزاد و برده، کوچک و بزرگ، در روز عید فطر، (فطریه) را عطا نماید و این افضل است و او در وسعت است و اجازه دارد که آن را از اولین روزی که ماه رمضان داخل می شود تا آخر آن پرداخت نماید....


✅ با توجه به روایت اول و اطلاق روایت دوم و امثال آن، اگر مهمانی در ماه رمضان در نزد شخص باشد و نزد او بماند تا اینکه «يوم الفطر» یعنی روز فطر که طبق روایاتی که در #سوال_971 ذکر گردید از مغرب آغاز می شود فرا برسد، موظف است زکات فطره را برای او ادا نماید.


✅ روایت سوم نقل به معنا می باشد و با توجه به نبود روایت خاصی غیر از حدیث 1⃣، احتمالا نقل به معنای همان حدیث می باشد و نمی توان الفاظ آن را عین بیان امام دانست و از آن حکم خاصی استخراج نمود.

✅ جزئیات دیگری در روایات خاص مهمان غیر از حدیث 1⃣ نرسیده است و ظاهر عبارت آن نشان می دهد که تفاوتی ندارد که آن فرد چه مقدار از ماه رمضان را به ضیافت و مهمانی آن شخص گذرانده است و با روایت موجود، کسی که قبل از مغرب روز آخر ماه رمضان مهمان کسی می شود و تا فرارسیدن يوم الفطر که از اذان مغرب آغاز می شود مهمان او بماند، ادای زکات فطره او بر عهده میزبان قرار می گیرد.

✅ روایت خاص دیگری در شرح اطلاقات حدیث 1⃣ نرسیده است.

✅ اما با توجه به روایت 4⃣ و غیره، افضل این است که زکات فطره در روز عید فطر پرداخت شود ولی شخص این اجازه و وسعت را دارد که از اولین روز ماه رمضان تا آخر آن، زکات فطره را پرداخت نماید.
لذا اگر کسی از این اجازه و وسعت استفاده کند و زکات فطره خود را در طی ماه رمضان پرداخت نماید، فریضه زکات فطره را انجام داده است و اگر بعد از آن مهمان فردی شود و تا روز عید فطر مهمان او باشد، چیزی از زکات فطره بر عهده او نیست که میزبان بخواهد آن را پرداخت نماید و زکات فطره او از میزبان ساقط می شود.


اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹