Loading...

#سوال_1302_ آیا نجات دیگران از آتش سوزی و غرق شدن با وجود احتمال خطر برای خود شخص جائز است؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً قَالَ مِنْ حَرَقٍ أَوْ غَرَقٍ قُلْتُ فَمَنْ أَخْرَجَهَا مِنْ ضَلَالٍ إِلَی هُدًی قَالَ ذَاکَ تَأْوِیلُهَا الْأَعْظَمُ.

📚 الکافی ج۲ص۲۱۰

فضیل گوید : به امام باقر صلوات اللَّه علیه گفتم : گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ در کتابش (در سوره مائده آیه32) که می فرماید : «... و کسی که (نفسی) را زنده کند گویی که همه مردم را زنده کرده است» (منظور چیست)؟؟ فرمود : از آتش سوزی و از غرق شدن!
گفتم : پس کسی که او را از گمراهی به هدایت آورد چطور؟ فرمود : این تأویل اعظم آن است!



2⃣عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّه سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ الْآيَةَ إِلَى أَنْ قَالَ قُلْتُ فَمَنْ أَحْيَاهَا قَالَ نَجَّاهَا مِنْ غَرَقٍ أَوْ حَرَقٍ أَوْ سَبُعٍ أَوْ عَدُوٍّ...

📚 تفسير العيّاشيّ ج۱ص۳۱۲

حمران گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : گفتار اللَّه تعالی (در سوره مائده آیه 32) که می فرماید : «به همین جهت، بر بنی اسرائیل مقرّر داشتیم که هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته؛ و هر کس، انسانی را زنده کند، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است» چیست؟ تا آنجا که گفتم : «کسی که او را زنده کند» یعنی چه؟ فرمود : او را از غرق شدن و آتش سوزی یا درنده یا دشمن نجات دهد!



3⃣عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: لَا تَدْخُلْ لِأَخِیکَ فِی أَمْرٍ مَضَرَّتُهُ عَلَیْکَ أَعْظَمُ مِنْ مَنْفَعَتِهِ لَهُ

📚 الکافی ج۴ص۳۲

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : برای برادر خود در امری داخل نشو که ضرر آن برای تو بیش از سود آن برای برادرت باشد.



4⃣عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیِّ عَمَّنْ سَمِعَ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَی یَقُولُ لَا تَبْذُلْ لِإِخْوَانِکَ مِنْ نَفْسِکَ مَا ضَرُّهُ عَلَیْکَ أَکْثَرُ مِنْ مَنْفَعَتِهِ لَهُمْ.

📚 الکافی ج۴ص۳۳

امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : برای برادرانت از جانب خود چیزی را که زیان آن بر تو بیش از سود آن برای آنهاست بذل نکن و نبخش!


5⃣کِتَابُ زَیْدٍ النَّرْسِیِّ، عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ علیه السلام فی حدیث قَالَ: فَأَمَّا النَّاصِبَ فَلَا یَرِقَّنَّ قَلْبُکَ عَلَیْهِ وَ لَا تُطْعِمْهُ وَ لَا تَسْقِهِ وَ إِنْ مَاتَ جُوعاً أَوْ عَطَشاً وَ لَا تُغِثْهُ وَ إِنْ کَانَ غَرِقاً أَوْ حَرِقاً فَاسْتَغَاثَ فَغَطِّسْهُ وَ لَا تُغِثْهُ فَإِنَّ أَبِی نِعْمَ الْمُحَمَّدِیُّ کَانَ یَقُولُ مَنْ أَشْبَعَ نَاصِباً مَلَأَ اللَّهُ جَوْفَهُ نَاراً یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُعَذَّباً کَانَ أَوْ مَغْفُوراً لَهُ.

📚أصل زيد النرسي ص ۵۱

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : اما #ناصبی را هرگز دلت به حال او نسوزد و به او طعام نده و چیزی ننوشان و به فریاد او نرس و اگر در حال غرق یا سوختن در آتش بود و استغاثه کرد او را فرو ببر و نجات نده، زیرا پدرم که بهترین فرد خاندان محمد صلی اللَّه علیه و آله بود می فرمود : کسی که یک #ناصبی را سیر کند، اللَّه در روز قیامت شکمش را از آتش پر می کند، چه عذاب شود و چه بخشیده شود!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، نجات دادن یک فرد از غرق شدن یا آتش سوزی و امثال آن بسیار ارزشمند است و اگر کسی یک نفر را از آتش یا غرق یا درنده یا دشمن و... نجات دهد، گویی همه انسانها را نجات داده است و این امر مهم تا زمانی که سودی که آن شخص می برد بیشتر از زیانی که در این راستا به ما می رسد باشد قابل انجام است، هر چند احتمال خطر و زیان دیدن قطعی در میان باشد و در حالتی که شرایط به گونه ای است که زیانی که متوجه ما می شود بیش از سودی است که او می برد، لزومی برای ورود به این کار نیست. مثلا کسی که شنا بلد نیست و می داند خودش در آب غرق می شود، برای نجات غرق شده خود را به آب بزند که در نتیجه جان خود را از دست می دهد و برای آن شخص هم سودی ندارد.
اما مثلا در حالتی که شخص می تواند با اقدام فوری شخصی را از غرق شدن نجات دهد ولی موبایل او می سوزد و اشیاء قیمتی داخل جیبش گم می شود، جایگاه اقدام برای نجات او می باشد.

نواصب که دشمنان اهل بیت علیهم السلام هستند از این امر استثناء هستند و اقدامی برای نجات آنها انجام نمی شود.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹