Loading...

#سوال_1117_ در وضو هنگامی که آب بر صورت ریخته می شود، آیا می توان همزمان به صورت هم دست کشید یا ابتدا آب را بر پیشانی بزنیم و بعد دست بکشیم؟




✅پاسخ : به روایات به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: حَكَى لَنَا أَبُو جَعْفَرٍ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ فَدَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ- فَأَدْخَلَ يَدَهُ الْيُمْنَى فَأَخَذَ كَفّاً مِنْ مَاءٍ- فَأَسْدَلَهَا عَلَى وَجْهِهِ مِنْ أَعْلَى الْوَجْهِ- ثُمَّ مَسَحَ بِيَدِهِ الْجَانِبَيْنِ جَمِيعاً

📚 التهذيب ج۱ص۵۵

زراره گوید : امام باقر صلوات اللَّه علیه وضوی رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله را برای ما حکایت نمود. پس قدحی از آب خواست و دست راستش را در آن داخل کرد و یک مشت آب برداشت و از بالای صورت، آن را بر روی صورت جاری نمود و سپس با دستش دو طرف صورت را دست کشید.....


2⃣عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ أَ لَا أَحْكِي لَكُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْنَا بَلَى فَدَعَا بِقَعْبٍ فِيهِ شَيْءٌ مِنْ مَاءٍ فَوَضَعَهُ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ حَسَرَ عَنْ ذِرَاعَيْهِ ثُمَّ غَمَسَ فِيهِ كَفَّهُ الْيُمْنَى ثُمَّ قَالَ هَكَذَا إِذَا كَانَتِ الْكَفُّ طَاهِرَةً- ثُمَّ غَرَفَ مِلْأَهَا مَاءً- فَوَضَعَهَا عَلَى جَبِينِهِ ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ سَدَلَهُ عَلَى أَطْرَافِ لِحْيَتِهِ ثُمَّ أَمَرَّ يَدَهُ عَلَى وَجْهِهِ وَ ظَاهِرِ جَبِينِهِ مَرَّةً وَاحِدَةً

📚الكافي ج۳ص۲۵

زراره گوید : امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : آیا وضوی رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله را برای شما حکایت نکنم؟ گفتیم: چرا! پس کاسه بزرگی که در آن مقداری آب بود طلبیدند و مقابل خود گذاشتند و دو ذراع خود را برهنه ساختند و سپس دست راست را در آب فرو کردند و فرمودند : این در صورتی است که دست پاک باشد و سپس یکبار مشت خود را از آب پُر کردند و بر روی پیشانی گذاشتند و بِسْمِ اللَّه گفتند و آن را بر اطراف ریش خود جاری کردند، سپس دستشان را بر صورت و روی پیشانی کشیدند...



3⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ:.... أَ لَا أَحْكِي لَكُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَأَدْخَلَ يَدَهُ فِي الْإِنَاءِ وَ لَمْ يَغْسِلْ يَدَهُ فَأَخَذَ كَفّاً مِنْ مَاءٍ- فَصَبَّهُ عَلَى وَجْهِهِ ثُمَّ مَسَحَ جَانِبَيْهِ حَتَّى مَسَحَهُ كُلَّهُ...

📚 الكافي ج۳ص۲۴

محمد بن مسلم گوید : امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : آیا وضوی رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله را برای شما بیان نکنم؟! گفتم : بله! پس حضرت بدون اینکه دستش را بشوید در ظرف داخل نمود و یک مشت آب برداشت و بر صورتش ریخت، سپس دو طرف صورت را دست کشید تا اینکه همه آن را دست کشید...



4⃣عَنْ زُرَارَةَ وَ بُكَيْرٍ ابْنَيْ أَعْيَنَ قَالا سَأَلْنَا أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ وُضُوءِ رَسُولِ اللَّهِ فَدَعَا بِطَشْتٍ أَوْ تَوْرٍ فِيهِ مَاءٌ فَغَمَسَ كَفَّهُ الْيُمْنَى فَغَرَفَ بِهَا غُرْفَةً فَصَبَّهَا عَلَى جَبْهَتِهِ فَغَسَلَ وَجْهَهُ

📚 تفسير العيّاشيّ ج ۱ ص ۲۹۸ ح ۵۱

زراره و بکیر فرزندان اعین گویند : از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد وضوی رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله سؤال کردیم؛ حضرت طشت یا توری (که نوعی ظرف است) و در آن آب بود خواستند و دست راستشان را داخل کردند و یک مشت آب برداشتند و آن را بر #پیشانی خود ریختند و صورت را با آن شستشو دادند....



5⃣عَنْ أَبِي جَرِيرٍ الرَّقَاشِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى كَيْفَ أَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ- فَقَالَ لَا تَعَمَّقْ فِي الْوُضُوءِ وَ لَا تَلْطِمْ وَجْهَكَ بِالْمَاءِ لَطْماً- وَ لَكِنِ اغْسِلْهُ مِنْ أَعْلَى وَجْهِكَ إِلَى أَسْفَلِهِ بِالْمَاءِ مَسْحاً....

📚 قرب الإسناد ص۱۲۹

ابوجریر گوید : به امام کاظم صلوات اللَّه علیه گفتم : چگونه برای نماز وضو بگیرم؟ فرمود : در وضو پیگیری عمیق نکن و آب را به شکل ضربه به صورت نزن، لکن صورت را با آب از #بالای_صورتت به #طرف_پایین آن ، به صورت دست کشیدن شستشو بده!



✅ با توجه به روایات فوق و غیره روشن است که برای شستن صورت در وضو، یک مُشت آب برداشته می شود و بر پیشانی ریخته می شود و صورت از بالا به طرف پایین دست کشیده می شود تا کاملا شسته شود و هم می‌توان طبق روایت 1⃣ آب را از بالای صورت بر روی صورت روان نمود و هم می توان آب را به پیشانی ریخت و سپس دو طرف صورت را دست بکشیم تا کاملا شسته شود و هر دو حالت فرض سؤال صحیح و درست است و فقط باید دقت نمود که صورت از بالا به طرف پایین شسته شود.


اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


بسم الله الرحمن الرحیم

🏴 مواعظی از امام کاظم علیه السلام:

💠 وَ قَالَ علیه السلام: لَیْسَ حُسْنُ الْجِوَارِ کَفَّ الْأَذَی وَ لَکِنَّ حُسْنَ الْجِوَارِ الصَّبْرُ عَلَی الْأَذَی.

امام موسی کاظم علیه السلام فرمود:
نیکو مجاور و همسایه بودن به آزار و اذیت نکردن نیست ، بلکه نیکویی هم جواری به صبر بر اذیت است ....


💠 وَ قَالَ علیه السلام: الْمُصِیبَةُ لِلصَّابِرِ وَاحِدَةٌ وَ لِلْجَازِعِ اثْنَتَانِ.

و سلام خدا بر او که فرمود :
مصیبت برای صبر کننده ، یکی است
و برای بیتابی کننده دو تاست.


📚جلد ۷۵ بحارالأنوار
باب ۲۵ مواعظ موسی بن جعفر علیه السلام و حکمت هایش


🏴 شهادت امام کاظم علیه السلام را به امام زمان عجل الله تعالی فرجه تسلیت عرض می نماییم.

@Feghh14
Feghh14.com

.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹