Loading...

#سوال_936_ #تناسخ چیست؟



✅پاسخ : «تَنَاسُخ» از نظر لغت و اصطلاح به انتقال روح آدمى از بدنى به بدني ديگر پس از مرگ و در همين عالم دنیا گفته می شود.
پيروان اين عقيده و مذهب را «التَّنَاسُخِيَّة» مي نامند که به دنبال این اعتقاد باطل، انکار قیامت و بهشت و جهنم نیز می آید.
جزئيات عقائد این منحرفان و کفر آنها از روایات زیر مشخص می شود :



1⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ أَنَّهُ سَأَلَ الزِّنْدِیقُ أَبَا عَبْداللَّهِ علیه السلام فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَمَّنْ قَالَ بِتَنَاسُخِ الْأَرْوَاحِ مِنْ أَیِّ شَیْءٍ قَالُوا ذَلِکَ وَ بِأَیِّ حُجَّةٍ قَامُوا عَلَی مَذَاهِبِهِمْ قَالَ إِنَّ أَصْحَابَ التَّنَاسُخِ قَدْ خَلَّفُوا وَرَاءَهُمْ مِنْهَاجَ الدِّینِ وَ زَیَّنُوا لِأَنْفُسِهِمُ الضَّلَالاتِ وَ أَمْرَجُوا أَنْفُسَهُمْ فِی الشَّهَوَاتِ وَ زَعَمُوا أَنَّ السَّمَاءَ خَاوِیَةٌ مَا فِیهَا شَیْ ءٌ مِمَّا یُوصَفُ وَ أَنَّ مُدَبِّرَ هَذَا الْعَالَمِ فِی صُورَةِ الْمَخْلُوقِینَ بِحُجَّةِ مَنْ رَوَی أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ آدَمَ عَلَی صُورَتِهِ وَ أَنَّهُ لَا جَنَّةَ وَ لَا نَارَ وَ لَا بَعْثَ وَ لَا نُشُورَ وَ الْقِیَامَةُ عِنْدَهُمْ خُرُوجُ الرُّوحِ مِنْ قَالَبِهِ وَ وُلُوجُهُ فِی قَالَبٍ آخَرَ إِنْ کَانَ مُحْسِناً فِی القَالَبِ الْأَوَّلِ أُعِیدَ فِی قَالَبٍ أَفْضَلَ مِنْهُ حُسْناً فِی أَعْلَی دَرَجَةِ الدُّنْیَا وَ إِنْ کَانَ مُسِیئاً أَوْ غَیْرَ عَارِفٍ صَارَ فِی بَعْضِ الدَّوَابِّ الْمُتْعَبَةِ فِی الدُّنْیَا أَوْ هَوَامَّ مُشَوَّهَةِ الْخِلْقَةِ وَ لَیْسَ عَلَیْهِمْ صَوْمٌ وَ لَا صَلَاةٌ وَ لَا شَیْءٌ مِنَ الْعِبَادَةِ أَکْثَرَ مِنْ مَعْرِفَةِ مَنْ تَجِبُ عَلَیْهِمْ مَعْرِفَتُهُ وَ کُلُّ شَیْ ءٍ مِنْ شَهَوَاتِ الدُّنْیَا مُبَاحٌ لَهُمْ مِنْ فُرُوجِ النِّسَاءِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ مِنْ نِکَاحِ الْأَخَوَاتِ وَ الْبَنَاتِ وَ الْخَالاتِ وَ ذَوَاتِ الْبُعُولَةِ وَ کَذَلِکَ الْمَیْتَةُ وَ الْخَمْرُ وَ الدَّمُ فَاسْتَقْبَحَ مَقَالَتَهُمْ کُلُّ الْفِرَقِ وَ لَعَنَهُمْ کُلُّ الْأُمَمِ فَلَمَّا سُئِلُوا الْحُجَّةَ زَاغُوا وَ حَادُوا فَکَذَّبَ مَقَالَتَهُمُ التَّوْرَاةُ وَ لَعَنَهُمُ الْفُرْقَانُ وَ زَعَمُوا مَعَ ذَلِکَ أَنَّ إِلَهَهُمْ یَنْتَقِلُ مِنْ قَالَبٍ إِلَی قَالَبٍ وَ أَنَّ الْأَرْوَاحَ الْأَزَلِیَّةَ هِیَ الَّتِی کَانَتْ فِی آدَمَ ثُمَّ هَلُمَّ جَرّاً تَجْرِی إِلَی یَوْمِنَا هَذَا فِی وَاحِدٍ بَعْدَ آخَرَ فَإِذَا کَانَ الْخَالِقُ فِی صُورَةِ الْمَخْلُوقِ فَبِمَا یُسْتَدَلُّ عَلَی أَنَّ أَحَدَهُمَا خَالِقُ صَاحِبِهِ وَ قَالُوا إِنَّ الْمَلَائِکَةَ مِنْ وُلْدِ آدَمَ کُلُّ مَنْ صَارَ فِی أَعْلَی دَرَجَةٍ مِنْ دِینِهِمْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلَةِ الِامْتِحَانِ وَ التَّصْفِیَةِ فَهُوَ مَلَکٌ فَطَوْراً تَخَالُهُمْ نَصَارَی فِی أَشْیَاءَ وَ طَوْراً دَهْرِیَّةً یَقُولُونَ إِنَّ الْأَشْیَاءَ عَلَی غَیْرِ الْحَقِیقَةِ فَقَدْ کَانَ یَجِبُ عَلَیْهِمْ أَنْ لَا یَأْکُلُوا شَیْئاً مِنَ اللُّحْمَانِ لِأَنَّ الدَّوَابَّ عِنْدَهُمْ کُلَّهَا مِنْ وُلْدِ آدَمَ حُوِّلُوا فِی صُوَرِهِمْ فَلَا یَجُوزُ أَکْلُ لُحُومِ الْقُرُبَاتِ.

هشام گوید : زندیق از امام صادق صلوات اللَّه علیه سؤال کرد و گفت : به من خبر دهید در مورد کسانی که به #تناسخ_ارواح معتقد هستند، از چه چیزی این را گفتند و با چه حجتی بر مذاهب خود ایستادند؟
امام فرمودند : همانا اصحاب تناسخ منهاج دین را پشت سر انداختند و گمراهی ها را برای خود زینت دادند و خودشان را در شهوات رها کردند و پنداشتند که آسمان خالی است و چیزی از آنچه وصف می شود در آن نیست و همانا مُدَّبِر این عالم در صورت مخلوقين است، به حجت آن کسی که روایت کرده است که اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ آدم را بر صورت خود خلقت نمود و اینکه نه بهشتی هست و نه جهنمي و نه مبعوث شدن!
و قیامت در نزد آنها خارج شدن روح از قالب خود و وارد شدن به قالب دیگر است، اگر در قالب اول خود نیکوکار باشد در قالبی نیکوتر از آن در عالی ترین درجه دنیا بازگشت می کند و اگر بدکار و غیر عارف باشد در یکی از حیوانات رنجکش دنیا یا درندگان زشت خلقت می رود و (معتقدند) که نه روزه بر عهده آنهاست و نه نماز و چیزی از عبادات بیشتر از معرفت و شناخت آن کسی که معرفت او بر آنها واجب است بر آنها نیست و همه شهوات دنیا از فرج زنان و غیر آن از ازدواج با خواهران و دختران و خاله ها و زنان شوهردار و همچنین مُردار و شراب و خون برای آنها مباح است!
پس همه فرقه ها گفته آنها را قبیح و زشت شمردند و همه امت ها آنها را لعنت نمودند!
وقتی از آنها در مورد حجت و دلیل سؤال شد از حق و راه راست منحرف شدند و به کجی رفتند!


✅ادامه ترجمه حدیث پست قبل در مورد عقائد و خصوصیات اهل تناسخ :


پس تورات گفتار آنها را تکذیب کرد و فرقان (قرآن) آنها را لعنت نمود و با این وجود آنها پنداشتند که إِله آنها از قالبی به قالب دیگر منتقل می شود و اینکه ارواح ازلی همان است که در آدم بوده، سپس به همین گونه از یکی به دیگری منتقل گردید تا به روزگار ما رسید، پس با این فرض که خالق به صورت مخلوق است چگونه خالق بودن یکی از آن دو ثابت می‌شود؟!
و گفتند ملائکه از فرزندان آدم
هستند،و هر کس به عالی‌ترین درجه دین آنها برسد از جایگاه امتحان و تصفیه شدن خارج می شود و او فرشته ای می شود!
گاهی در بعضی امور آنها را همچون نصاری می‌پنداری، و گاهی همچون دهریّه؛ می گویند اشیاء بر غیر حقیقت می باشند و محققاً بر آنها لازم است که چیزی از گوشت‌ها را نخورند زیرا جانداران در نزد آنها از فرزندان آدم هستند که به صورت آنها متحول شده اند و خوردن گوشت نزدیکان جائز نیست!



2⃣عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ: قَالَ الْمَأْمُونُ لِلرِّضَا علیهما السلام یَا أَبَا الْحَسَنِ مَا تَقُولُ فِی الْقَائِلِینَ بِالتَّنَاسُخِ فَقَالَ الرِّضَا علیه السلام مَنْ قَالَ بِالتَّنَاسُخِ فَهُوَ کَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ یُکَذِّبُ بِالْجَنَّةِ وَ النَّارِ.

حسن بن جهم گوید : مأمون عليه اللعنة به امام رضا صلوات اللَّه علیه گفت : ای اباالحسن! در مورد معتقدان به #تناسخ چه می فرمائید؟ امام فرمود : کسی که به تناسخ معتقد باشد به اللَّهِ عظیم #کافر است و بهشت و جهنم را تکذیب می کند!


3⃣عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام مَنْ قَالَ بِالتَّنَاسُخِ فَهُوَ کَافِرٌ.

📚 عيون أخبار الرضا

امام ابوالحسن علیه السلام فرمود : کسی که قائل و معتقد به تناسخ باشد کافر است!

4⃣عَنِ الْحَمَّادِیِّ رَفَعَهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام سُئِلَ عَنِ التَّنَاسُخِ قَالَ فَمَنْ نَسَخَ الْأَوَّلَ؟

از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد تناسخ سؤال شد؛ فرمود : (اگر تناسخ هست) پس چه کسی اولی را نسخ کرد؟!
(یعنی روح اول از چه جسم و بدنی منتقل شده است)؟!


✅ در روایات فوق، عقائد و افکار أهل تناسخ و کفر بودن این عقیده بیان شده است و کلیه آیات و روایات مربوط به عالم‌ برزخ که نشان دهنده ورود روح به عالم برزخ بعد از مرگ می باشد نیز دلالت بر بطلان عقیده تناسخ دارد، چرا که این منحرفان، معتقد به انتقال روح به جسد انسان یا حیوان دیگری در همين عالم دنیا هستند و آنچه شایسته توجه است این است که علاوه بر مذاهب باطلی که این اعتقاد را به شکل‌های مختلف و جزئیات متفاوت دارند، فرقه های باطلی از غلات شیعه نیز به برخی از اقسام تناسخ معتقد هستند و ورود به انحراف غلو، راه را برای آغشتگی به عقیده باطل تناسخ نیز باز می کند که از جميع این اباطیل به اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ پناه می بریم.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹