#سوال_855_ آیا می توان #روزه_نافله را به درخواست برادر دینی افطار کرد؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنِ نجم بْنِ حَطيمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: مَنْ نَوَى الصَّوْمَ ثُمَّ دَخَلَ عَلَى أَخِيهِ فَسَأَلَهُ أَنْ يُفْطِرَ عِنْدَهُ فَلْيُفْطِرْ فَلْيُدْخِلْ عَلَيْهِ السُّرُورَ فَإِنَّهُ يُحْتَسَبُ لَهُ بِذَلِكَ الْيَوْمِ عَشَرَةُ أَيَّامٍ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها
📚 الكافي ج۴ص۱۵۰
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که نیت روزه کند، سپس بر برادرش وارد شود و برادرش از او درخواست نماید که در نزد او روزه اش را باز کند، پس باید افطار کند و در نتیجه بر او سرور و خوشحالی وارد کند زیرا آن روز او ده روز برایش حساب می شود و آن گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره الأنعام آیه ۱۶۰) می باشد که می فرماید : « کسی که حسنه بیاورد، پس ده مانند آن برای او خواهد بود»
2⃣ عَنْ صَالِحِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْخَثْعَمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ يَنْوِي الصَّوْمَ فَيَلْقَاهُ أَخُوهُ الَّذِي هُوَ عَلَى أَمْرِهِ أَ يُفْطِرُ قَالَ إِنْ كَانَ تَطَوُّعاً أَجْزَأَهُ وَ حُسِبَ لَهُ وَ إِنْ كَانَ قَضَاءَ فَرِيضَةٍ قَضَاهُ.
📚 الكافي ج۴ص۱۲۲
خثعمی گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که نیت روزه می کند، پس برادری از او که بر أمر او (یعنی تشیع) می باشد با او ملاقات می کند، آیا روزه اش را افطار کند؟ فرمود : اگر روزه نافله باشد از او کفایت می کند و اگر قضای فریضه باشد آن را قضا می کند!
3⃣ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِفْطَارُكَ لِأَخِيكَ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِكَ تَطَوُّعاً.
📚 الكافي ج۴ص۱۵۰
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : افطار کردن تو به خاطر برادر مؤمنت از روزه نافله ات بهتر است!
4⃣ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مَنْ دَخَلَ عَلَى أَخِيهِ وَ هُوَ صَائِمٌ فَأَفْطَرَ عِنْدَهُ وَ لَمْ يُعْلِمْهُ بِصَوْمِهِ فَيَمُنَّ عَلَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ سَنَةٍ
📚 الكافي ج۴ص۱۵۰
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که در حالی که روزه دار باشد بر برادر خود وارد شود و نزد او افطار کند و او را از روزه بودن خود آگاه نکند، اللَّه روزه #یکسال را برایش می نویسد!
5⃣ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ أَيُّمَا رَجُلٍ مُؤْمِنٍ دَخَلَ عَلَى أَخِيهِ وَ هُوَ صَائِمٌ فَسَأَلَهُ الْأَكْلَ فَلَمْ يُخْبِرْهُ بِصِيَامِهِ لِيَمُنَّ عَلَيْهِ بِإِفْطَارِهِ كَتَبَ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لَهُ بِذَلِكَ الْيَوْمِ صِيَامَ سَنَةٍ.
📚 الكافي ج۴ص۱۵۰
جميل گوید :شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : هر شخص مؤمنی که در حالیکه روزه دار است بر برادرش وارد شود و برادرش از او درخواست خوردن کند، پس او را به روزه اش خبر ندهد که بخواهد با افطار کردن آن بر او منت بگذارد، اللَّه که ثنای او بزرگ است به خاطر آن روز برایش روزه یکسال را می نویسد!
6⃣عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ لَإِفْطَارُكَ فِي مَنْزِلِ أَخِيكَ الْمُسْلِمِ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِكَ سَبْعِينَ ضِعْفاً أَوْ تِسْعِينَ ضِعْفاً.
📚 الكافي ج۴ص۱۵۱
داوود گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : افطار کردن تو در منزل برادر مسلمانت هفتاد یا نَوَد بار از روزه ات بهتر است!
7⃣ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْمَاضِي أَدْخُلُ عَلَى الْقَوْمِ وَ هُمْ يَأْكُلُونَ وَ قَدْ صَلَّيْتُ الْعَصْرَ وَ أَنَا صَائِمٌ فَيَقُولُونَ أَفْطِرْ فَقَالَ أَفْطِرْ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ.
📚 الكافي ج۴ص۱۵۱
علي بن حديد گوید : به امام کاظم صلوات اللَّه علیه گفتم : بر قومی وارد می شوم که در حال خوردن هستند و من نماز عصر را خوانده ام و روزه هستم، پس آنها می گویند : افطار کن!
امام فرمودند : افطار کن زیرا این کار #افضل است!
8⃣ عَنْ عَبْد اللَّه بْنِ جُنْدَبٍ عَنْ بَعْضِ الصَّادِقِينَ قَالَ: مَنْ دَخَلَ عَلَى أَخِيهِ وَ هُوَ صَائِمٌ تَطَوُّعاً فَأَفْطَرَ كَانَ لَهُ أَجْرَانِ أَجْرٌ لِنِيَّتِهِ لِصِيَامِهِ وَ أَجْرٌ لِإِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَيْهِ.
📚 علل الشرائع ص۳۸۷ح۱
عبدالله بن جندب از یکی از ائمه روایت نموده است که فرمود : کسی که با حال روزهی نافله بر برادرش وارد شود، پس روزه اش را افطار کند، دو اجر برای او خواهد بود : یک اجر برای نیت روزه داشتن او و یک اجر برای وارد کردن سرور بر او!
✅ در مورد شرایط جواز افطار روزه قضا در حدیث 2⃣ به لینک زیر رجوع فرمایید :
https://t.me/porseshvapasokhe/1026
9⃣ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ حَمَّادٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَدْخُلُ عَلَى الرَّجُلِ وَ أَنَا صَائِمٌ فَيَقُولُ لِي أَفْطِرْ فَقَالَ إِنْ كَانَ ذَلِكَ أَحَبَّ إِلَيْهِ فَأَفْطِرْ.
📚 المحاسن ص۴۱۱
حسین بن حماد گوید : در حال روزه بر شخصی وارد می شوم، پس به من می گوید : افطار کن!
امام فرمودند : اگر این کار نزد او محبوبتر است افطار کن!
0⃣1⃣عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ يَدْعُونِي الرَّجُلُ مِنْ أَصْحَابِنَا وَ هُوَ يَوْمُ صَوْمِي فَقَالَ أَجِبْهُ وَ أَفْطِرْ.
📚 المحاسن ص۴۱۲
اسماعیل بن جابر گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : مردی از اصحاب ما مرا دعوت می کند و آن روز روزه گرفتن من است!
امام فرمودند : او را اجابت کن و روزه ات را افطار کن!
1⃣1⃣ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِذَا قَالَ لَكَ أَخُوكَ كُلْ وَ أَنْتَ صَائِمٌ فَكُلْ وَ لَا تُلْجِئْهُ إِلَى أَنْ يُقْسِمَ عَلَيْكَ.
📚 المحاسن ص۴۱۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : وقتی برادرت به تو میگوید : بخور در حالیکه تو روزه(نافله) هستی، پس بخور و او را ناچار نکن که بر تو قسم دهد!
2⃣1⃣ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى قَالَ: فِطْرُكَ لِأَخِيكَ وَ إِدْخَالُكَ السُّرُورَ عَلَيْهِ أَعْظَمُ مِنَ الصِّيَامِ وَ أَعْظَمُ أَجْراً.
📚 المحاسن ص ۴۱۲
امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : افطار کردن تو به خاطر برادرت و وارد نمودن سرور بر او، از روزه ات عظیم تر است و اجرش بزرگتر است!
✅ از روایات فوق روشن است که اگر کسی روزه نافله گرفته باشد و برادرش از او درخواست خوردن چیزی کند و او بدون اینکه او را از روزه اش آگاه کند افطار نماید، روزه یکسال برایش نوشته می شود.
همچنین در صورتی که روزه نافله گرفته باشد و برادر دینی اش بداند و از او درخواست نماید که افطار نماید، افضل این است که اجابت نماید و اجر او مضاعف خواهد شد.
لازم به ذکر است که پنهان کردن روزه نافله به معنای خبر ندادن به آن است ولی در صورتی که از او سؤال شود که آیا روزه هستی؟ نباید دروغ بگوید زیرا :
3⃣1⃣عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: الرَّجُلُ يَكُونُ صَائِماً فَيُقَالُ لَهُ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَيَقُولُ لَا فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ هَذَا كَذِبٌ.
📚 التهذيب ج۴ص۳۱۹
شخصی روزه می باشد، پس به او گفته می شود : آیا تو روزه هستی؟ او می گوید :خیر! پس امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : این #دروغ است!
✅ پس کتمان کردن و پنهان کردن روزه به این است که به کسی خبر ندهیم ولی اگر از ما سؤال شد که آیا روزه هستی، باید سخن راست گفته شود و در هر صورت اگر شخصی روزه نافله گرفته باشد و به خاطر درخواست یا دعوت برادر دینی اش و مسرور کردن او روزه اش را افطار نماید، اجر او طبق روایات فوق مضاعف می شود و افطار کردن روزه در چنین حالاتی افضل می باشد.
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ قَالَ الکاظم علیه السلام
تَفَقَّهُوا فِی دِینِ اللَّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِیرَةِ وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ وَ السَّبَبُ إِلَی الْمَنَازِلِ الرَّفِیعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلِیلَةِ فِی الدِّینِ وَ الدُّنْیَا وَ فَضْلُ الْفَقِیهِ عَلَی الْعَابِدِ کَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَی الْکَوَاکِبِ وَ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینِهِ لَمْ یَرْضَ اللَّهُ لَهُ عَمَلًا
امام موسی بن جعفر علیهما السلام
فرمود:
در دین خدا، تفقّه کنید!
زیرا که فِقه، کلید بصیرت و تمام عبادت است!
و سبب است به سوی منزلت های بلند مرتبه و رتبه های جلیله در دین و دنیا !
، و برتری فقیه بر عابد، مثل برتری خورشید است بر ستارگان
👈 و کسي که در دینش تفقّه نکند
خداوند برای او از هیچ عملی راضی نشود!
📚 تحف العقول: ص ۴۱۰
🆔@Feghh14
نظرات (0)