#سؤال_737 - آیا #کفاره_روزه را می توان به #سادات فقیر داد؟
✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید:
1⃣جعفر بن إبراهيم الهاشمي عن أَبِي عبداللَّه قال: قُلْتُ لَهُ أَ تَحِلُّ الصَّدَقَةُ لِبَنِي هَاشِمٍ فَقَالَ إِنَّمَا تِلْكَ الصَّدَقَةُ الْوَاجِبَةُ عَلَى النَّاسِ لَا تَحِلُّ لَنَا فَأَمَّا غَيْرُ ذَلِكَ فَلَيْسَ بِهِ بَأْسٌ
📚كافي ج۴ص۵۹
جعفر بن ابراهیم گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : آیا صدقه برای بنی هاشم حلال است؟ امام فرمود : آن #صدقه_واجب است که برای ما حلال نیست، اما غیر آن اشکالی ندارد.
2⃣أَحمد بن مُحَمَّد عن بعض أَصْحَابِنَا رَفَعَ الْحَدِيثَ قال: فَالنِّصْفُ لَهُ خَاصَّةً وَ النِّصْفُ لِلْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ وَ أَبْنَاءِ السَّبِيلِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ لَا تَحِلُّ لَهُمُ الصَّدَقَةُ وَ لَا الزَّكَاةُ عَوَّضَهُمُ اللَّهُ مَكَانَ ذَلِكَ بِالْخُمُسِ
📚تهذيب ج۴ص۱۲۶
یکی از اصحاب حدیث را به امام رفع داده است که در مورد نحوه تقسیم خمس فرمود : پس نیمی از خمس، مال او (یعنی امام علیه السلام) است و نیم دیگر آن برای یتیمان و مساکین و در راه ماندگان از آل محمد صلی الله علیه و آله (یعنی سادات) که صدقه (واجب) و زکات برای آنها حلال نیست می باشد که اللَّه در عوض آن (یعنی زکات و صدقه واجب)، خمس را برای آنها قرار داده است!
3⃣بعض أَصْحَابِنَا عن الْعَبْدالصَّالِح فِي حَدِيث طَوِيل قال: و إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْخُمُسَ خَاصَّةً لَهُمْ يَعْنِي بَنِي الْمُطَّلِبِ عِوَضاً لَهُمْ مِنْ صَدَقَاتِ النَّاسِ تَنْزِيهاً مِنَ اللَّهِ لَهُمْ و لَا بَأْسَ بِصَدَقَاتِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ
📚كافي ج۱ص۵۴۰
امام کاظم علیه السلام فرمود : همانا اللَّه خمس را به جهت تنزیهی از جانب خود برای آنها به طور خاص برای فرزندان عبدالمطلب (یعنی سادات)در عوض صدقات مردم قرار داده است ولی صدقات برخی از سادات برای برخی دیگر اشکالی ندارد!
4⃣زيد الشَّحَّام عن أَبي عبداللَّه قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّدَقَةِ الَّتِي حُرِّمَتْ عَلَيْهِمْ فَقَالَ هِيَ الزَّكَاةُ الْمَفْرُوضَةُ وَ لَمْ تحَرَم عَلَيْنَا صَدَقَةُ بَعْضِنَا عَلَى بَعْضٍ
📚تهذيب ج۴ص۵۹
زيد شحام گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد صدقه اي که بر آنها حرام شده است سؤال کردم؛ امام فرمود : آن #زکات_فریضه است و صدقه برخی از ما بر برخی دیگر حرام نیست.
5⃣إِسماعيل بن الْفَضْل الْهَاشِمِي قال: سَأَلْتُ أَبَا عبداللَّه عَنِ الصَّدَقَةِ الَّتِي حُرِّمَتْ عَلَى بَنِي هَاشِمٍ مَا هِيَ فَقَالَ هِيَ الزَّكَاةُ قُلْتُ فَتَحِلُّ صَدَقَةُ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ قَالَ نَعَمْ
📚تهذيب ج۴ص۵۸
عبدالله بن فضل هاشمی گويد : از امام صادق علیه السلام در مورد صدقه اي که بر بني هاشم حرام شده است سؤال کردم که چیست؟ فرمود : همان زکات است. گفتم : صدقه برخی از آنها بر برخی دیگر حلال است؟ فرمود :بله
6⃣زرارة عن أَبي عبداللَّه قال: قُلْتُ لَهُ صَدَقَاتُ بَنِي هَاشِمٍ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ تَحِلُّ لَهُمْ فَقَالَ نَعَمْ صَدَقَةُ الرَّسُولِ تَحِلُّ لِجَمِيعِ النَّاسِ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ غَيْرِهِمْ وَ صَدَقَاتُ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ تَحِلُّ لَهُمْ وَ لَا تَحِلُّ لَهُمْ صَدَقَاتُ إِنْسَانٍ غَرِيبٍ
📚تهذيب ج۴ص۶۱
زرارة گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : #صدقات_بنی_هاشم_بر_همدیگر حلال است؟ فرمود : صدقه رسول صلی الله علیه و آله برای همه مردم از بنی هاشم و غیر آنها حلال است و صدقات بني هاشم نیز بر همدیگر حلال است ولی صدقات انسان غريب (یعنی غير سادات) برای آنها حلال نیست!
7⃣أَبي عبداللَّه أَنَّهُ قِيلَ لَهُ الصَّدَقَةُ لَا تَحِلُّ لِبَنِي هَاشِم فقال أَبُو عَبْداللَّه إِنَّمَا ذَلِك مُحَرَّمٌ عَلَيْنَا مِنْ غَيْرِنَا فَأَمَّا بَعْضُنَا عَلَى بَعْضٍ فَلَا بَأْسَ بِذَلِك
📚قرب الإسناد ص۱۲
به امام صادق علیه السلام گفته شد : آیا صدقه (واجب) بر بنی هاشم حلال است؟ پس امام صادق علیه السلام فرمود : همانا آن از غير ما بر ما حرام است، اما برخی از ما بر برخی دیگر اشکالی ندارد!
✅ از روایات فوق و غیره روشن است که زکات فریضه و زکات فطره بر سادات حرام شده است مگر اینکه پرداخت کننده نیز از سادات باشد.
✅ همچنین آنچه بر سادات حرام شده است زکات فریضه و صدقه واجب است و دادن صدقات غیر واجب بر سادات مشکلی ندارد.
اما از آنجا که کفارات روزه و غیره و فدیه ها نیز در زمره صدقات واجب به حساب می آید، با توجه به روایت 1⃣ و غیره، از دادن آنها به سادات باید #احتیاط نمود، اگر چه مورد یقینی آن زکات فریضه می باشد.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
بسم الله الرحمن الرحیم
اعمال روایی شب نیمه شعبان
اللَّهُمَّ عجّل لولیّک الفرج و العافیة و النصر
https://t.me/porseshvapasokhe/591
نظرات (0)