Loading...

#سؤال_205 #مبطلات_وضو


در شکم خود احساس نفخ می کنم، تا جایی که #گمان می کنم که بیرون آمد. آیا وضوی من باطل شده است؟

✅پاسخ :

1⃣ سَأَلَ الْمَأْمُونُ الرِّضَا عَنْ مَحْضِ الْإِسْلَامِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ فِي كِتَابٍ طَوِيلٍ وَ لَا يَنْقُضُ الْوُضُوءَ إِلَّا غَائِطٌ أَوْ بَوْلٌ أَوْ رِيحٌ أَوْ نَوْمٌ أَوْ جَنَابَةٌ

📚عيون أخبارالرضا ج۲ص۱۲۳

امام رضا علیه السلام در مورد اسلام خالص به مأمون نوشتند : وضو را به جز غائط یا بول یا باد یا خواب یا جنابت نمی شکند!

2⃣عَنِ الرِّضَا قَالَ: فان قال قائل فلم وَجَبَ الْوُضُوءُ مِمَّا خَرَجَ مِنَ الطَّرَفَيْنِ خَاصَّةً وَ مِنَ النَّوْمِ دُونَ سَائِرِ الْأَشْيَاءِ قیل لِأَنَّ الطَّرَفَيْنِ هُمَا طَرِيقُ النَّجَاسَةِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَمَّا النَّوْمُ فَإِنَّ النَّائِمَ إِذَا غَلَبَ عَلَيْهِ النَّوْمُ يُفْتَحُ كُلُّ شَيْ ءٍ مِنْهُ وَ اسْتَرْخَى فَكَانَ أَغْلَبُ الْأَشْيَاءِ عَلَيْهِ [کله] فِيمَا يَخْرُجُ مِنْهُ الرِّيحَ فَوَجَبَ عَلَيْهِ الْوُضُوءُ لِهَذِهِ الْعِلَّةِ.

📚عيون أخبار الرضا ج۲ص۱۰۴

امام رضا علیه السلام فرمود : اگر کسی بگوید به چه علت وضو فقط از آنچه از دو طرف (یعنی مخرج بول و غائط) خارج می شود و از خواب، نه چیزهای دیگر، واجب می شود، گفته می شود : زیرا آن دو طرف راه نجاست است تا آنجا که فرمود: اما در مورد خواب، همانا شخص خواب وقتی که خواب بر او غلبه نمود، هر چیز از او باز و نرم و سست می شود و غالب ترین چیز از چیزهایی که از او خارج می شود باد است، پس به همین علت وضو بر او واجب است!

3⃣زرارة عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَال: لَا يُوجَبُ الْوُضُوءُ إِلَّا مِنْ غَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ أَوْ ضَرْطَةٍ تَسْمَعُ صَوْتَهَا أَوْ فَسْوَةٍ تَجِدُ رِيحَهَا

📚تهذيب ج۱ص۳۴۶

امام صادق علیه السلام فرمود : وضو لازم نمی شود مگر از غائط یا بول یا ضرطه (یعنی باد صدا داری که از مقعد خارج شود) که صدای آن را بشنوی یا فسوه (یعنی باد بی صدایی که از مقعد خارج شود) که بوی آن را احساس نمایی!

4⃣معاویة بن عمار قال: قال أَبُو عَبْداللَّه إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْفُخُ فِي دُبُرِ الْإِنْسَانِ حَتَّى يُخَيَّلَ إِلَيْهِ أَنَّهُ قَدْ خَرَجَ مِنْهُ رِيحٌ وَ لَا يَنْقُضُ الْوُضُوءَ إِلَّا رِيحٌ تَسْمَعُهَا أَوْ تَجِدُ رِيحَهَا

📚كافي ج۳ص۳۶

امام صادق علیه السلام فرمود :همانا شیطان در دُبُر انسان می دمد برای اینکه برای او #تصور_و_خیال ایجاد کند که بادی از او خارج شده است و وضو را نمی شکند مگر بادی که صدایش را بشنوی یا بوی آن را احساس کنی!

5⃣سماعه گوید : از امام (صادق) علیه السلام در مورد آنچه وضو را می شکند سؤال کردم؛ فرمود : حَدَثی که صدای آن را بشنوی یا بویش را متوجه شوی!

📚تهذيب ج۱ص۱۲

6⃣عن عبدالرحمن بن أبي عبداللَّه أَنَّهُ قال لِلصَّادِقِ أَجِدُ الرِّيحَ فِي بَطْنِي حَتَّى أَظُنَّ أَنَّهَا قَدْ خَرَجَتْ فقال لَيْسَ عَلَيْكَ وُضُوءٌ حَتَّى تَسْمَعَ الصَّوْتَ أَوْ تَجِدَ الرِّيحَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ إِبْلِيسَ يَجْلِسُ بَيْنَ أَلْيَتَيِ الرَّجُلِ فَيُحْدِثُ لِيُشَكِّكَهُ

📚فقيه ج۱ص۶۲

عبدالرحمن به امام صادق علیه السلام گفت : بادی در شکم خود احساس می کنم، تا جایی که #گمان می کنم که بیرون آمد. (آیا وضویم باطل است)؟ فرمود : وضو گرفتن بر عهده تو نیست تا اینکه صدا را بشنوی یا بو را متوجه شوي.
سپس فرمود :همانا ابليس بین دو باسن شخص می نشیند و حَدَثی ایجاد می کند تا او را به #شک بیاندازد!

7⃣علي بن جعفر عن أخيه موسى بن جعفر قال: سَأَلْتُهُ عن رجل يَكُونُ في الصَّلَاة فَيَعْلَمُ أَنَّ رِيحاً قَدْ خَرَجَتْ فَلَا يَجِدُ ريحَها و لَا يَسْمَعُ صَوْتَهَا قال يُعِيدُ الْوُضُوء و الصَّلَاة و لا يَعْتَدُّ بِشَيْ ءٍ مِمَّا صَلَّى إِذَا عَلِمَ ذَلِكَ يَقِيناً

📚قرب الإسناد ص۹۲

علي بن جعفر گوید :از موسی بن جعفر علیه السلام در مورد شخصی که در نماز می باشد، پس #علم پیدا می کند که بادی خارج شد ولی بویی متوجه نمی شود و صدایی نمی شنود سؤال کردم؛ امام فرمود: در صورتی که با #یقین به آن علم پیدا کند، وضو و نماز را #اعاده می کند و چیزی از آنچه خوانده است را به حساب نمی آورد!

8⃣قال أبوعبداللَّه : إِذَا اسْتَيْقَنْتَ أَنَّكَ قَدْ أَحْدَثْتَ فَتَوَضَّأْ و إِيَّاكَ أَنْ تُحْدِثَ وُضُوءاً أَبَداً حَتَّى تَسْتَيْقِنَ أَنَّكَ قَدْ أَحْدَثْتَ

📚كافي ج۳ص۳۳

بکیر گوید : امام صادق علیه السلام به من فرمود : وقتی #یقین کردی که حَدَثی از تو صادر شده است وضو بگیر و بپرهیز از اینکه هیچگاه وضویی را تازه کنی تا اینکه یقین نمایی که حَدَثی انجام داده ای!

✅ پس تنها بادی وضو را می شکند که صدایش شنیده شود یا بویش احساس شود یا #علم_و_یقین به خروج آن حاصل شود و به موارد مشکوک توجهی نمی شود.

#وسواس
#وسوسه


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹