Loading...

#سؤال_683_ آیا نصب #ناخن_مصنوعی جائز است؟



✅پاسخ:


1⃣زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ أَ لَا تُخْبِرُنِي مِنْ أَيْنَ عَلِمْتَ وَ قُلْتَ أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ وَ بَعْضِ الرِّجْلَيْنِ فَضَحِكَ فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ وَ نَزَلَ بِهِ الْكِتَابُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ فَعَرَفْنَا أَنَّ الْوَجْهَ كُلَّهُ يَنْبَغِي أَنْ يُغْسَلَ ثُمَّ قَالَ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ فَوَصَلَ الْيَدَيْنِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ بِالْوَجْهِ فَعَرَفْنَا أَنَّهُ يَنْبَغِي لَهُمَا أَنْ يُغْسَلَا إِلَى الْمِرْفَقَيْن

📚فقيه ج۱ص ۱۰۳

زرارة گوید :به امام باقر علیه السلام گفتم :آیا به من خبر نمی دهید که از کجا دانستید که مسح به قسمتی از سر و قسمتی از دو پا است؟ امام تبسم نمودند و فرمودند : ای زرارة، این‌ را رسول الله (صلّی الله علیه و آله) فرموده است و قرآن از جانب اللّه بر آن نازل شده است.
زیرا اللَّه عزّوجل می فرماید : «پس صورت هایتان را بشوييد» و ما از این آیه شناختیم که صورت، همه آن سزاوار است که شسته شود. سپس می فرماید «و دست‌هایتان را تا آرنج»، پس دستان را تا آرنج به صورت وصل نمود، پس شناختیم که دو دست هم باید تا آرنج (به طور کامل) شسته شود.


2⃣عمار قال: سُئِلَ أبوعبداللَّه عن الرَّجُل يَنْقَطِعُ ظُفُرُهُ هَلْ يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَجْعَلَ عَلَيْهِ عِلْكاً قَالَ لَا و لا يَجْعَلُ عَلَيْهِ إِلَّا ما يَقْدِرُ على أَخْذِهِ عَنْهُ عِنْد الْوُضُوءِ و لَا يَجْعَلُ عَلَيْهِ ما لا يَصِلُ إِلَيْهِ الْمَاءُ

📚تهذيب ج۱ص۴۲۵

عمار گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد کسی که ناخنش قطع می شود، سؤال شد که آیا جائز است که بر روی آن سقز گذاشته شود؟ امام فرمود :خیر و بر روی آن نگذارد مگر چیزی که بر برداشتن آن در هنگام وضو قادر باشد و چیزی که موجب می شود آب به (بدن) او نرسد بر روی آن نگذارد.


3⃣علي بن جعفر عن أَخيه موسى بن جعفر قال: سَأَلْتُهُ عن الْمَرْأَة عَلَيْهَا السِّوَارُ وَ الدُّمْلُجُ فِي بَعْض ذِرَاعِهَا لَا تَدْرِي يَجْرِي الْمَاءُ تَحْتَهُ أَمْ لَا كَيْفَ تَصْنَعُ إِذَا تَوَضَّأَتْ أَوِ اغْتَسَلَتْ قَال تُحَرِّكُهُ حَتَّى يَدْخُلَ الْمَاءُ تَحْتَهُ أَوْ تَنْزِعُهُ وَ عَنِ الْخَاتَمِ الضَّيِّقِ لَا يَدْرِي هَلْ يَجْرِي الْمَاءُ إِذَا تَوَضَّأَ أَمْ لَا كَيْفَ يَصْنَعُ قَالَ إِنْ عَلِمَ أَنَّ الْمَاءَ لَا يَدْخُلُهُ فَلْيُخْرِجْهُ إِذَا تَوَضَّأَ

📚كافي ج۳ص۴۴

علي بن جعفر گوید : از امام کاظم علیه السلام در مورد زنی که در قسمتی از دستش #النگو یا #بازوبند می باشد و نمی داند که آیا آب بر زیر آن جاری می شود یا خیر، سؤال کردم که وقتی غسل می کند و وضو می گیرد چه کند؟ امام فرمودند : آن را حرکت دهد تا آب بر زیر آن جاری شود و یا آن را در بیاورد.
و در مورد #انگشتر تنگی که نمی داند آیا آب زیر آن جاری می شود یا خیر، سؤال کرد که چه کند؟ فرمود : اگر می داند که آب زیر آن وارد نمی شود، هنگام #وضو باید آن را در آورد.

✅ ناخن مصنوعی که بیشتر برای زینت بر روی ناخن ها نصب می شود، مانع از رسیدن آب به ناخن اصلی در وضو و غسل است و با توجه به لزوم شستن کامل دست در وضو و غسل، هیچ جوازي برای نصب ناخن مصنوعی وجود ندارد مگر اینکه در نزد هر غسل و وضو بتوان آن را برداشت و دوباره نصب نمود.

✅ روشن است که کاشت ناخن مصنوعی لایق شخص مؤمن و متدین نیست زیرا وضو و غسل و به دنبال آن نماز و روزه او را دچار مشکل اساسی می کند و کسی که نعوذ بالله دچار این معصیت شده است موظف به توبه و اصلاح فوری و عمل به احتیاط در مورد نمازها و روزه های خوانده شده با آن می باشد.




اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹