#سؤال_680_ آیا غسل کردن #روزه را باطل می کند؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ يَقُولُ لَا يَضُرُّ الصَّائِمَ مَا صَنَعَ إِذَا اجْتَنَبَ ثَلَاثَ ثَلَاثَ خِصَالٍ الطَّعَامَ وَ الشَّرَابَ وَ النِّسَاءَ وَ الِارْتِمَاسَ فِي الْمَاءِ.
📚 التهذيب ج۴ص۱۸۹
📚 الفقيه ج۲ص۱۰۷
محمد بن مسلم گوید :شنیدم امام باقر علیه السلام می فرمود : شخص #روزه دار هر چه انجام دهد به او ضرری ندارد، در صورتی که از سه کار دوری کند :
خوردنی و نوشیدنی
و (مقاربت) با زنان
و فرو رفتن(کامل) در آب
✅ منهیات حالت روزه در روایات شیعه بیان شده است اما غسل کردن و استحمام کردن جزو آنها نیست، بلکه در برخی مواقع مأمور به انجام غسل در حالت روزه هستیم :👇
2⃣عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ بَعْضِ مَوَالِيهِ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ احْتِلَامِ الصَّائِمِ قَالَ فَقَالَ إِذَا احْتَلَمَ نَهَاراً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَا يَنَمْ حَتَّى يَغْتَسِلَ
📚 التهذيب ج۴ص۳۲۰
راوی گوید :از امام علیه السلام در مورد محتلم شدن شخص روزه دار سؤال کردم؛ امام فرمودند : در صورتی که در روز ماه رمضان محتلم شود، پس نخوابد تا اینکه #غسل کند!
✅ اما به روایات زیر نیز توجه شود :
3⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه يَقُولُ إِذَا ارْتَمَسَ الْجُنُبُ فِي الْمَاءِ ارْتِمَاسَةً وَاحِدَةً أَجْزَأَهُ ذَلِكَ مِنْ غُسْلِهِ.
📚 الكافي ج۳ص۴۳
حلبی گوید : شنیدم امام صادق علیه السلام فرمود : اگر شخص #جنب یکبار در آب فرو رود، این کار او را از غسلش کفایت می کند!
4⃣عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ لَهُ الرَّجُلُ يُجْنِبُ فَيَرْتَمِسُ فِي الْمَاءِ ارْتِمَاسَةً وَاحِدَةً وَ يَخْرُجُ يُجْزِيهِ ذَلِكَ مِنْ غُسْلِهِ قَالَ نَعَمْ.
📚 الكافي ج۳ص۲۲
سکونی گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : شخصی #جنب می شود، پس یکبار در آب فرو می رود و بیرون می آید، آیا از #غسل او کفایت می کند؟ فرمود :بله!
✅ در روایات، دو کیفیت برای غسل ذکر شده است که در دو روایت فوق غسل به صورت ارتماسی ذکر شده است که بر حسب آن شخص به نیت غسل به طور کامل وارد آب می شود و از آب خارج می شود و این کار از غسل او کفایت می کند.
✅ اما از آنجا که در غسل ارتماسی سر نیز به زیر آب فرو برده می شود، این نحوه غسل در حالت روزه روا نیست و شخص روزه دار باید به همان نحوه ترتیبی غسل نماید چرا که فرو بردن سر در آب برای روزه دار منهی است :👇
5⃣عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: الصَّائِمُ يَسْتَنْقِعُ فِي الْمَاءِ وَ لَا يَرْمُسُ رَأْسَهُ.
📚 الكافي ج۴ص۱۰۶
امام صادق علیه السلام فرمود : شخص روزه دار وارد آب می شود ولی سرش را زیر آب نمی کند!
6⃣عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: لَا يَرْتَمِسِ [یرمس] الصَّائِمُ وَ لَا الْمُحْرِمُ رَأْسَهُ فِي الْمَاءِ.
📚 التهذيب ج۴ص۲۰٣
امام صادق علیه السلام فرمود : روزه دار و مُحْرِم سرشان را زیر آب فرو نمی برند!
✅ پس آنچه برای روزه دار نهی شده است این است که سرش را زیر آب ببرد و برای همین انجام #غسل_ارتماسی برای او روا نیست ولی انجام غسل ترتیبی و استحمام و امثال آن برای او هیچ مشکلی ندارد.
✅ بر حسب روایات 5⃣ و 6⃣ و غیره، شنا کردن به صورتی که سر به طور کامل زیر آب برود نیز برای روزه دار منهی می باشد.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
#منهیات_روزه
نظرات (0)