Loading...

#سؤال_614_ آیا #استفاده_از_عرقیات_گیاهی نهیی دارد؟


✅ #عرقیات ،نوشیدنی هایی است که از برخی گیاهان تهیه می شود و روش مشهور تهیه آن این است که گیاهانی مثل نعناع و شاه تره و غیره را در آب می ریزند و آنها را به جوش می آورند و بخار آب حاصله از آن را که با عصاره و طعم آن گیاه ممزوج شده است، به روش‌های مختلف در ظرف دیگری جمع آوری می کنند و برای منظور های مختلف استفاده می کنند.

✅ نهی یا سفارش خاصی در روایات در مورد عرقیات نرسیده است.
البته در مورد #گلاب، که یکی از #مشهورترین_عرقیات است روایاتی رسیده است:

1⃣جعفربن أحمدالمکفوف کتبت إلی أبی الحسن الأول أسأله عن (أشربة تکون قبلناالسّکنجبین و الجلّاب و ربّ التّوت و ربّ الرّمّان و ربّ السّفرجل و رب التّفّاح إذا کان الّذی یبیعها غیر عارف و هی تباع فی أسواقنا فکتب جائز لا بأس بها

📚كافي ج۶

جعفر بن احمد گوید :به ابوالحسن علیه السلام نامه نوشتم و در مورد نوشیدنی هایی که مانند : سکنجبین و #گلاب و رُب توت و رُب انار و رُب بِه و رُب سیب که طرفهای مناطق ما هست، در صورتی که فروشنده آن غیر عارف باشد و در بازارهای ما فروخته می شود، سؤال کردم؛
امام در پاسخ نوشت: جائز است و اشکالی ندارد!

2⃣جعفربن أَحمدالْمكفوف قال كَتَبْتُ إِلَيْه يَعْنِي أَباالْحسنِ الْأَوَّل أَسْأَلُهُ عَن السِّكَنْجَبِين و الْجُلَّابِ و رُبِّ التُّوتِ و رُبِّ التُّفَّاح و رُبِّ السَّفَرْجَل و رُبِّ الرُّمَّان فَكَتَب حَلَالٌ

📚كافي ج۶

جعفر بن احمد گوید: به ابوالحسن اول (امام کاظم علیه السلام) نوشتم و از ایشان در مورد سکنجبین و #گلاب و رُبِّ توت و رُبِّ سیب و رُبِّ بِه و رُبِّ انار سؤال کردم؛
امام نوشتند : حلال است!

✅برخی عنوان کرده اند که نبودن روایت خاص برای عرقیات، دال بر منهی بودن یا بی خاصیت بودن عرقیات است و حال آنکه نبودن روایت خاص برای چیزی، دال بر منهی بودن آن نیست چرا که امام صادق علیه السلام فرموده است:

كُلُّ شَيْ ءٍ مُطْلَقٌ حَتَّى يَرِدَ فِيهِ نَهْيٌ

هر چیزی مطلق است تا وقتی که در مورد آن نهیی برسد!

📚فقيه ج١

✅ برخی مدعی تشکیل الکل در عرقیات هستند!
اما باید توجه داشت که اصل کلی وارده در این مورد از قرار زیر است که امام صادق علیه السلام فرمود:رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود:

كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ و ما أَسْكَرَ كَثِيرُهُ فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ

هر سُکر آور و مست کننده ای #حرام است و آنچه زیاد آن سُکر و مستی می آورد، پس اندک از آن هم #حرام است!

📚كافي ج۶

✅ البته گزارشی از ایجاد سُکر و مستی در مورد کم یا زیاد از عرقیات ذکر و مشهور نشده است اما این یک اصل کلی است که در مورد کلیه نوشیدنی ها معیار حلال و حرام بودن می باشد.
ضمنا باید توجه داشت که آنالیز اغذیه و نوشیدنی ها و ادعای وجود فلان مقدار الکل در آن غذا یا نوشیدنی، معیار و اصل محسوب نمی شود که در این مورد به سؤال زیر رجوع فرمایید:

t.me/porseshvapasokhe/162

✅ گاهی عنوان می شود که وجود ساقه های چوبی برخی گیاهان در فرایند تهیه عرقیات، مثل ساقه نعناع، موجب تولید #الکل_چوب (یا همان #متانول یا الکل متیلیک) در عرقیات می شود که هر چند این نوع الکل سُکر آور نیست، ولی برای برخی از اعضای بدن مثل چشم و کبد و کلیه بسیار مضر است. البته گفته شده است که استفاده از برگ خالص گیاهان و حذف ساقه چوبی، تولید متانول را در فرآیند تهیه عرقیات منتفی می کند و در هر صورت مضر بودن شکل و نوع خاصی از عرقیات، همه آنها را زیر سؤال نمی برد و مشکل دار نمی سازد و البته اصل کلی وارده در این موضوع، از جمله کلام نورانی امام صادق علیه السلام است که در تعریف اسراف فرمود:

إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِيمَا أَتْلَفَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَن

همانا #اسراف در آن چیزی است که مال را تلف کند و به بدن ضرر برساند!

📚تهذيب ج۱

و نیز امام صادق علیه السلام فرمود :

و ما كَان مِنْ صُنُوف الْبُقُول مِمَّا فِيه الْمَضَرَّةُ عَلَى الْإِنْسَانِ فِي أَكْلِهِ نَظِيرِ بُقُول السُّمُوم الْقَاتِلَةِ و نَظِير الدِّفْلَى و غَيْرِ ذَلِكَ مِنْ صُنُوفِ السَّمِّ الْقَاتِل فَحَرَامٌ أَكْلُهُ

اما آنچه از انواع سبزیجات از چیزهایی است که در خوردن آن برای انسان مضرت باشد، مانند سبزیهای حاوی سم‌های کشنده و مثل #خرزهره و غیر آن از انواع سم‌های کشنده، خوردن آن #حرام است!

📚وسائل الشیعه ج٢۵

✅طبق دو اصل کلی فوق و غیره، اگر مضر بودن خاص عرقیات گیاهی و کشنده بودن آنها ثابت شود، اسراف هستند و اسراف در روایات جزو گناهان کبیره می باشد.
اما آیا حرام شمرندگان کلیه #عرقیات_گیاهی، چنین ضرری را برای عرقیات ثابت کرده اند؟

✅ برخی از اصول کلی اهل بیت علیهم السلام در تبیین بحث عرقیات گیاهی ذکر شد که إن شاء الله با تفریع از آنها در مورد این مطلب آگاهی بیشتری پیدا کنیم.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹