Loading...

#سوال_540_ آیا می توان در #قرض_الحسنه، زمان بازپرداخت را هنگام توانائی قرار داد یا لازم است زمان دقیق و مشخص قرار داده شود؟



✅پاسخ:


1⃣جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر قَالَ: مَنْ أَقْرَضَ رَجُلًا قَرْضاً إِلَى مَيْسَرَةٍ كَانَ مَالُهُ فِي زَكَاةٍ وَ كَانَ هُوَ فِي الصَّلَاةِ مَعَ الْمَلَائِكَةِ حَتَّى يَقْضِيَهُ

📚الكافي ج۳ص۵۵۸

امام باقر علیه السلام فرمود : کسی که به شخصی #قرضِ تا هنگام توانائی و بی نیازی بدهد(یعنی زمان بازپرداخت را موقع توانائی و بی نیازی قرار دهد) ، مال او در #زکات است و او در نماز (یا درود) همراه با ملائکه است تا اینکه آن شخص قرض او را ادا کند!


2⃣الْعَبَّاسِ بْنِ عِيسَى قَالَ: ضَاقَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْن ضِيقَةً فَأَتَى مَوْلًى لَهُ فَقَالَ أَقْرِضْنِي عَشَرَةَ آلَافِ دِرْهَمٍ إِلَى مَيْسَرَةٍ...

📚الكافي ج۵ص۹۶

عباس بن عیسی گوید : امام سجاد علیه السلام در یک تنگنای (مالی) واقع شد، پس به نزد یکی از دوستان (یا غلامان آزاد شده) خود آمد و فرمود : ده هزار درهم تا زمان توانائی و توانگری به من #قرض بده...


3⃣جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ أَقْرَضَ مُؤْمِناً قَرْضاً يُنْظِرُ بِهِ مَيْسُورَهُ كَانَ مَالُهُ فِي زَكَاةٍ وَ كَانَ هُوَ فِي صَلَاةٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ حَتَّى يُؤَدِّيَهُ

📚ثواب الأعمال ص۱۶۶ح۱

امام صادق علیه السلام فرمود : رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : کسی که به مؤمنی قرض دهد و تا زمان امکان و توانائی برای او #مهلت قرار دهد، مال او در زکات خواهد بود و او در درود از ملائکه خواهد بود تا اینکه آن شخص قرض را ادا نماید!

✅از روایات فوق کاملا روشن است که در قرض الحسنه، شخص قرض دهنده می تواند زمان پرداخت را، هنگام توانائی و بی نیازی قرض گیرنده قرار دهد که مشمول ثوابهای خاص نیز می باشد هر چند در صورتی که وقت مشخصی هم برای بازپرداخت قرار داده باشد و در موعد آن، شخص قرض گیرنده تنگدست باشد، موظف است به او مهلت دهد:👇

4⃣عن أبی عبدالله قال: قال النَّبِيُّ أَلْفُ دِرْهَمٍ أُقْرِضُهَا مَرَّتَيْنِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِهَا مَرَّةً وَ كَمَا لَا يَحِلُّ لِغَرِيمِك أَنْ يَمْطُلَكَ وَ هُوَ مُوسِرٌ فَكَذَلِكَ لَا يَحِلُّ لَكَ أَنْ تُعْسِرَهُ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ

📚 التهذيب ج۶ص۱۹۲

امام صادق علیه السلام فرمود : رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : اگر هزار درهم را دو بار #قرض دهم، نزد من محبوب‌تر است از اینکه یکبار آن را #صدقه دهم! و همانطور که برای بدهکار تو #حلال_نیست که در صورت توانگری، پرداخت بدهی تو را به تأخیر بیاندازد، همچنین برای تو نیز #حلال_نیست که در صورتی که می دانی تنگدست است او را در فشار و سختی قرار دهی!


5⃣إسحاق بنِ عمار قال: قُلْتُ لِأَبِي عَبْداللَّه مَا لِلرَّجُلِ أَنْ يَبْلُغَ مِنْ غَرِيمِهِ قَالَ لَا يَبْلُغُ بِهِ شَيْئاً اللَّهُ أَنْظَرَهُ

📚تفسير عیاشی ج۱ص۱۵۴

اسحاق بن عمار گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: شخص تا چه اندازه می‌تواند بر بدهکارش سختگیری کند؟ فرمود: به هیچ وجه حق سختگیری ندارد، خدا به او #مهلت داده است!

«اشاره به آیه ۲۸۰ سوره بقره : وَإِن کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَیٰ مَیْسَرَةٍ»

✅نکته:👇

6⃣عَامِربْن جذاعة قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَرْضٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّه إِلَى غَلَّةٍ تُدْرَكُ فَقَالَ الرَّجُلُ لَا وَ اللَّهِ قَالَ فَإِلَى تِجَارَةٍ تَئُوبُ قَالَ لَا وَ اللَّهِ قَالَ فَإِلَى عُقْدَةٍ تُبَاعُ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ فَقَالَ أَبُو عَبْداللَّهِ فَأَنْتَ مِمَّنْ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ فِي أَمْوَالِنَا حَقّاً ثُمَّ دَعَا بِكِيسٍ فِيهِ دَرَاهِمُ فَأَدْخَلَ يَدَهُ فِيهِ فَنَاوَلَهُ مِنْهُ قَبْضَةً ثُمَّ قَالَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تُسْرِفْ وَ لَا تَقْتُرْ وَ لَكِنْ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَاماً إِنَّ التَّبْذِيرَ مِنَ الْإِسْرَاف

📚 الكافي ج۳ص ۵۰۱


مردی نزد امام صادق علیه السلام آمد و گفت : ای ابا عبدالله! قرضی تا زمان توانائی و بی نیازی به من بدهید! امام به او فرمود : تا زمان درآمد اجاره خانه یا فایده زمین؟ آن مرد گفت :نه به خدا قسم (چنین درآمدی ندارم) فرمود : تا زمان تجارتی که برگردد؟ گفت : نه به خدا قسم (تجارتی ندارم)! فرمود : تا زمان فروش ملک؟ گفت : نه به خدا قسم (ملکی ندارم). پس امام صادق علیه السلام فرمود : تو از کسانی هستی که خداوند برای او در اموال ما حق قرار داده است! سپس کیسه ای که پول نقره در آن بود را خواستند و دستشان را در آن کردند و یک مشت از آن به او دادند و فرمود :تقوای الهی پیشه کن و اسراف نکن و تنگ هم مگیر و لکن میانه ای در بین آن، همانا تبذیر از اسراف است...

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹